Waterleidingmaatschappij Drenthe

Klantenpanel WMD bezoekt Waterlaboratorium Noord09 juli 2008 Â

Het klantenpanel van de WMD heeft de laatste bijeenkomst afgesloten met een bezoek aan Waterlaboratorium Noord (WLN). Het panel is overtuigd van de hoge kwaliteit en grondige controle van het Drentse kraanwater. Dagelijks laat de WMD watermonsters nemen op de drinkwater-productiestations, in het leidingnet en bij klanten thuis. Die watermonsters worden in een modern gecertificeerd laboratorium getest; WLN is gespecialiseerd in water. Het panel is van mening dat kraanwater het best gecontroleerde levensmiddel in Nederland is.

Kennis van kraanwater
De leden hebben een recent onderzoek naar de kennis van kraanwater ontvangen. Dit onderzoek leverde opmerkelijke resultaten op. De consumenten hebben groot vertrouwen in kraanwater. Ruim 95 procent is er positief tot zeer positief over en drinkt dagelijks één of meerdere glazen water. Maar de kennis blijkt soms wat verouderd. De helft van de ondervraagden bijvoorbeeld denkt dat kraanwater chloor (42,89%) bevat. Een groot misverstand. Door moderne zuiveringstechnieken, zoals UV licht, bevat het Nederlandse kraanwater al jarenlang helemaal geen chloor. Daarom is een landelijke voorlichtingscampagne gestart. Op de website www.kraanwater.nu zijn alle feiten en tips over kraanwater verzameld. In het najaar richt de campagne zich meer op jongeren via internet en basisscholen. Het panel onderstreept het belang van deze campagne om de kennis te vergroten en misverstanden weg te nemen.

Klantcontacten

* In nauwe samenwerking met het panel is een nieuw klantenkaartje gemaakt. Het kaartje wordt vanaf nu in de brievenbus gedaan bij klanten die ondanks een afspraak niet thuis zijn als de monteur van de WMD voor een reparatie aan de deur komt.
* De frequentie van rekeningen aan klanten is aan de orde geweest. WMD stuurt iedere twee maanden een (voorschot) rekening naar de klanten. Vaker factureren leidt tot veel hogere kosten waardoor de waternota ook weer hoger wordt. WMD ontvangt hierover ook geen tot weinig klachten. In aanmerking nemend dat de waternota gemiddeld genomen een relatief laag bedrag is, kan het klantenpanel zich prima vinden in het handhaven van de tweemaandelijkse nota.

Klantenpanel
Het klantenpanel is een adviesgroep van consumenten en geeft gevraagd en ongevraagd advies. Het panel fungeert als klankbord over onderwerpen die de klant rechtstreeks raken. Het gaat altijd om regelingen of beleid op het gebied van service en waterlevering; individuele klachten worden niet in deze groep behandeld. De leden van het klantenpanel vertegenwoordigen de huishoudelijke klanten uit de provincie. Enkele relevante, maatschappelijk erkende organisaties hebben ook een afgevaardigde in het panel. De volgende vergadering is op vrijdag 17 oktober 2008.

Over het klantenpanel