Klantenpanel WMD bezoekt Waterlaboratorium Noord09 juli 2008 Â
Het klantenpanel van de WMD heeft de laatste bijeenkomst afgesloten
met een bezoek aan Waterlaboratorium Noord (WLN). Het panel is
overtuigd van de hoge kwaliteit en grondige controle van het Drentse
kraanwater. Dagelijks laat de WMD watermonsters nemen op de
drinkwater-productiestations, in het leidingnet en bij klanten thuis.
Die watermonsters worden in een modern gecertificeerd laboratorium
getest; WLN is gespecialiseerd in water. Het panel is van mening dat
kraanwater het best gecontroleerde levensmiddel in Nederland is.
Kennis van kraanwater
De leden hebben een recent onderzoek naar de kennis van kraanwater
ontvangen. Dit onderzoek leverde opmerkelijke resultaten op. De
consumenten hebben groot vertrouwen in kraanwater. Ruim 95 procent is
er positief tot zeer positief over en drinkt dagelijks één of
meerdere glazen water. Maar de kennis blijkt soms wat verouderd. De
helft van de ondervraagden bijvoorbeeld denkt dat kraanwater chloor
(42,89%) bevat. Een groot misverstand. Door moderne
zuiveringstechnieken, zoals UV licht, bevat het Nederlandse kraanwater
al jarenlang helemaal geen chloor. Daarom is een landelijke
voorlichtingscampagne gestart. Op de website www.kraanwater.nu zijn
alle feiten en tips over kraanwater verzameld. In het najaar richt de
campagne zich meer op jongeren via internet en basisscholen. Het panel
onderstreept het belang van deze campagne om de kennis te vergroten en
misverstanden weg te nemen.
Klantcontacten
* In nauwe samenwerking met het panel is een nieuw klantenkaartje
gemaakt. Het kaartje wordt vanaf nu in de brievenbus gedaan bij
klanten die ondanks een afspraak niet thuis zijn als de monteur
van de WMD voor een reparatie aan de deur komt.
* De frequentie van rekeningen aan klanten is aan de orde geweest.
WMD stuurt iedere twee maanden een (voorschot) rekening naar de
klanten. Vaker factureren leidt tot veel hogere kosten waardoor de
waternota ook weer hoger wordt. WMD ontvangt hierover ook geen tot
weinig klachten. In aanmerking nemend dat de waternota gemiddeld
genomen een relatief laag bedrag is, kan het klantenpanel zich
prima vinden in het handhaven van de tweemaandelijkse nota.
Klantenpanel
Het klantenpanel is een adviesgroep van consumenten en geeft gevraagd
en ongevraagd advies. Het panel fungeert als klankbord over
onderwerpen die de klant rechtstreeks raken. Het gaat altijd om
regelingen of beleid op het gebied van service en waterlevering;
individuele klachten worden niet in deze groep behandeld. De leden van
het klantenpanel vertegenwoordigen de huishoudelijke klanten uit de
provincie. Enkele relevante, maatschappelijk erkende organisaties
hebben ook een afgevaardigde in het panel. De volgende vergadering is
op vrijdag 17 oktober 2008.
Over het klantenpanel
Waterleidingmaatschappij Drenthe