Kabinet steunt transportsector met breed pakket aan maatregelen
empty
nieuwsbericht | 09-07-2008 | Directie Voorlichting
Het kabinet steunt de transportsector met een breed pakket aan
maatregelen. Dat is de uitkomst van het constructieve overleg dat het
kabinet onder coö rdinatie van staatssecretaris De Jager van Financiën
met vertegenwoordigers van TLN, EVO, KNV en VERN heeft gevoerd. Bij
het opstellen van het maatregelenpakket waren naast Financiën, de
ministeries van VROM, Economische Zaken en Verkeer en Waterstaat
betrokken. Aanleiding voor de gesprekken zijn de sterk gestegen kosten
in de sector transport en logistiek. Het kabinet onderkent het belang
van de sector voor de Nederlandse economie en vindt het noodzakelijk
om deze met de volgende maatregelen te versterken:
1. Het kabinet voert deze kabinetsperiode geen verdere autonome
verhogingen van de accijns op diesel1 door. Ook zullen in deze
kabinetsperiode geen verhogingen meer worden doorgevoerd op de MRB
voor vrachtwagens met euroklasse 3 of hoger, bestelauto's
(ondernemers) en bussen. De voor de accijnzen en de MRB geldende
jaarlijkse indexatie van de tarieven wordt wel toegepast. Naast de
reeds aangekondigde verhoging van het eurovignet zoals die zal
voortvloeien uit de ophanden zijnde verdragswijziging, zullen geen
verdere verhogingen van het eurovignet worden doorgevoerd.
2. Het kabinet zal - in afwijking van 2008 - gedurende de
afbouwperiode van de BPM in het kader van de kilometerheffing,
afzien van het voornemen om vrachtauto's, bestelauto's (van
ondernemers) en bussen in de zogenoemde ` vluchtheuvel' te
betrekken. Hierdoor betaalt de transportsector in de periode 2009
tot en met 2011 in totaal (cumulatief) ongeveer EUR 114 miljoen
euro minder aan MRB voor vracht-, bestelauto's en bussen dan
eerder was voorzien.
3. Het kabinet trekt in de periode 2009 tot en met 2011 in totaal
(cumulatief) ongeveer EUR 62 miljoen extra uit voor een aantal
(fiscale) vergroening smaatregelen, toegesneden op de
transportsector. Het betreft stimuleringsmaatregelen voor Euro-5,
EEV en affabriek roetfilters in bestelauto 's. Dit laatste mede
met het oog op de totstandkoming van het fijnstofconvenant
bestelauto's, ingaande 1 januari 2009.
4. Het kabinet streeft naar een stimuleringsregeling voor
vrachtauto's die aan de Euro-6-normering voldoen. Dit is in lijn
met wat in het verleden succesvol is gedaan ten aanzien van de
introductie van de Euroklassen 1 tot en met 5.
5. Er is een innovatieprogramma voor de logistieke sector in
ontwikkeling. De sector heeft hierin het voortouw via de Commissie
van Laarhoven. De ambitie is om Europees marktleider te worden in
de aansturing van internationale goederenstromen. Belangrijke
elementen daarin zijn het opzetten van een "Supply Chain Campus"
en nieuwe concepten voor ketenregie en ketenconfiguratie. De
verwachting is dat de Commissie Van Laarhoven aan het eind van het
jaar een uitgewerkt programma klaar heeft.
Ervan uitgaande dat dit programma voldoet aan de gangbare criteria
voor innovatieprogramma's, zullen de ministeries van Economische
Zaken en Verkeer en Waterstaat (na toetsing door de Strategische
Adviescommissie) budget ter beschikking stellen ter ondersteuning
hiervan.Genoemde departementen denken daarbij aan een bedrag in de
orde van grootte van EUR 25 miljoen.
6. Het kabinet start samen met de partijen een programma om het imago
van transport en logistiek (maar ook van de chauffeur en eigen
rijder) te verbeteren. De aan dit programma verbonden kosten
bedragen maximaal EUR 5 miljoen. Partijen komen daarnaast overeen
dat de samenwerking in internationaal verband zal worden
versterkt, bijvoorbeeld door bij de positiebepaling ten aanzien
van de in voorbereiding zijnde voorstellen van de Europese
Commissie samen de mogelijkheden te bezien van strategische
allianties om de besluitvorming in Brussel nog effectiever te
beïnvloeden.
1: ) Om voor vervuilende rode diesel een overgang naar zwavelvrije
rode diesel te versnellen, behoudt het kabinet wel de mogelijkheid om
in overleg met de verschillende betrokken sectoren de accijns te
verhogen op zwavelhoudende rode diesel met een zwavelgehalte van meer
dan 10 mg/kg.
* Laatst aangepast: 09-07-2008
Ministerie van Financiën