SGP
09 - 07 - 08 | SGP wil dat Verburg noodlijdende vissers echt helpt
Omdat de Europese Commissie de lidstaten eenmalig toestemming heeft
gegeven om op nationaal niveau steun te geven aan de vissers wil de
SGP dat de Nederlandse regering de vissers ook daadwerkelijk steun
verleent. Doet Nederland dat niet, en Spanje en Frankrijk wel, dan
betekent dat het eind van de Nederlandse visserijsector.
Dat zegt SGP-kamerlid Van der Vlies in het (schriftelijke) overleg met
de regering over de problemen in de visserij. De SGP wil dat minister
Verburg van LNV alles op alles zet om op korte termijn al het
mogelijke te doen om de visserijsector door de huidige crisis heen te
helpen. Dat is nodig om deze sector overeind te houden en om het
proces van verduurzaming door te laten gaan. De tijd dringt! Brussel
heeft de voorwaarden geschapen, nu is de minister aan zet. De SGP wil
dat het kabinet nu haar politieke wil toont. Dat zegt SGP-kamerlid Van
der Vlies in de (schriftelijke) inbreng in het overleg met de regering
over de problemen in de visserij.
________________________________________
SGP-fractie
4 juli 2008
Schriftelijk overleg ter voorbereiding op de Landbouw- en Visserijraad
van 15 juli
Brandstofproblematiek kottervisserij
De leden van de SGP-fractie hebben al een tijd lang dringend aandacht
gevraagd voor de donkere wolken die zich hebben samengepakt boven de
kottervisserij. De brandstofproblematiek in de kottervisserij is
urgent. Voormannen uit de sector geven aan dat het voor een groot deel
van de boomkorkotters niet meer rendabel is om uit te varen, dat
steeds meer kotters daarom in de haven blijven, dat bemanningsleden
naar andere sectoren vertrekken en dat voor een aantal bedrijven
binnen enkele weken/maanden faillissement dreigt. De leden van de
SGP-fractie zouden dit betreuren, omdat de tong- en scholbestanden
zich juist positief ontwikkelen. Ook zouden deze leden deze
ontwikkeling betreuren voor de visserijgemeenschappen. Voor de lokale
economieën zijn deze ontwikkelingen heel ingrijpend. Een recent
rapport van het LEI (juni 2008) bevestigt de problematiek.
Gezien deze urgentie hebben de leden van de SGP-fractie met veel
belangstelling kennisgenomen van het pakket van noodmaatregelen dat
de Commissie dinsdag heeft goedgekeurd. Deze leden zijn blij dat het
tijdelijk mogelijk wordt om - daar waar het het hardst nodig is - het
Europees Visserijfonds (EVF) snel in te zetten. Daarnaast hebben deze
leden waardering voor het feit dat de minister oog heeft voor een
gezonde visserijsector op lange termijn en hiertoe gerichte
maatregelen inzet. Wel hebben deze leden nog een aantal vragen.
Algemeen
De Europese Commissie heeft ingestemd met een eenmalige vrijstelling
van de staatssteunregels voor de visserij. Dit geeft meer ruimte voor
gerichte nationale maatregelen. De leden van de SGP-fractie verwachten
dat lidstaten als Frankrijk en Spanje, bij ontbreken van extra
EU-gelden, extra nationale gelden zullen vrijmaken om de
visserijsector te steunen. Is de minister bereid in dat geval ook
extra nationale gelden vrij te maken voor bijvoorbeeld (partiële)
sanering en een sociale regeling voor bemanningsleden? Er ontstaat -
als de lidstaten op dit punt verschillend handelen - echt oneerlijke
concurrentie tussen de verschillende EU-lidstaten. De leden van de
SGP-fractie vinden dat uiterst ongewenst en wensen een reactie op dit
punt.
Noodmaatregelen
Nu de Europese Commissie bereid is substantieel extra geld uit te
trekken voor de herstructurerings- en de aanpassingsinitiatieven,
hebben de leden van de SGP-fractie enkele vragen bij de verdeling en
inzet van deze gelden. In hoeverre is de minister bereid om voor
cofinanciering te zorgen? Dat is immers een voorwaarde voor Brussel om
daadwerkelijk over te gaan tot financiering? De leden vragen bovendien
aan de minister of zij zich in wil zetten voor een rechtvaardige
verdeling van eventuele extra EVF-gelden, waarbij rekening wordt
gehouden met de huidige verdeling van EVF-gelden over de lidstaten.
Nederland heeft in de eerste ronde immers relatief weinig EVF-gelden
toegewezen gekregen?
Herstructureringsmaatregelen
De maatregelen van de Europese Commissie betreffende de Fleet Adaption
Schemes (FAS) zijn een stap in de goede richting. Maar nu komt het er
wel op aan om deze maatregelen op nationaal niveau daadkrachtig in te
zetten. Nog een aantal vragen van de leden van de SGP aan de minister
resteren:
1. Is de minister bereid de extra gelden in te zetten voor
(partiële) sanering van de visserijvloot? Warme sanering voorkomt
ongewenste koude sanering, biedt de overblijvers meer kansen en
legt de basis voor een eventuele doorstart met kleinere en breder
inzetbare schepen. De leden vragen zich hierbij af wat het
budgettaire beslag van partiële sanering zou zijn. Wil de
minister voldoen aan de voorwaarde dat een deel van het extra geld
voor herstructurering moet komen uit de herprogrammering van
bestaande EVF-gelden. Er zal geld uit de andere assen naar as 1
moeten. Pas dan is het extra geld uit Europa inzetbaar.
2. De Europese Commissie wil 20 tot 25 miljoen euro extra beschikbaar
stellen voor onderzoek naar een betere marktpositionering van vis.
Dit betekent dat er extra middelen beschikbaar komen onder as 3
van het EVF (maatregelen van gemeenschappelijk belang), hoewel
deze middelen niet verdeeld zullen worden over de lidstaten.
Nederland besteedt echter al relatief veel middelen aan deze as.
Gezien de flexibelere opstelling van de Europese Commissie ten
aanzien van de EVF-programmering, vragen de leden van de
SGP-fractie of de minister bereid is beschikbare middelen onder as
3 in het nationale Operationele Programma over te hevelen naar as
1 (maatregelen voor aanpassing van de visserijvloot).
3. De Europese Commissie doet een aantal voorstellen om de
herprogrammering en de werking van het Europese Visserij Fonds te
versoepelen. De leden van de SGP-fractie vragen zich af in
hoeverre lidstaten door de nu bekende maatregelen de ruimte
krijgen om hun operationele programmaâs open te breken en geplande
investeringen naar voren te halen? Is de minister bereid om de
investeringsregeling voor ondersteuning van vissers die om willen
schakelen naar meer energiezuinigere en selectieve vistechnieken
eerder dan 1 januari 2009 open te stellen en hiervoor een hoger
bedrag uit te trekken?
4. Op dit moment is de verplichte private financiering in relatie tot
investeringen aan het schip 60%, en 80% in relatie tot de
schakelinrichting en de motor. De Europese Commissie vindt het
wenselijk om dit percentage van verplichte financiële
participatie te reduceren naar 40% (pag. 3), om daarmee een extra
impuls te geven aan de modernisering van de schepen. De lidstaten
krijgen echter ieder de vrijheid om het betreffende percentage
zelf te bepalen. Is de minister bereid de percentages voor
verplichte eigen bijdrage (60% voor vistuig en 80% voor motoren)
te verlagen naar het door de EC voorgestelde minimum 40%?
5. Als één of meer bestaande schepen worden vervangen door een
nieuw, kleiner schip dat minder brandstof gebruikt, stelt de
commissie een aantal maatregelen voor die meer flexibiliteit
aanbrengen in de âschrapping policiesâ. Kan de minister aangeven
hoe zij die grotere flexibiliteit gaat aanwenden voor de
Nederlandse visserssector?
Horizontale maatregelen
Door de Europese Commissie worden ook een aantal horizontale
maatregelen genomen. Hoe gaat de minister om met het voorstel om de
EVF regels voor collectieve acties aan te passen, zodat de individuele
lidstaten financiële assistentie kunnen geven bij het zoeken van
expertise in relatie tot energiereductie en herstructureringsplannen?
Welke concrete acties gaat de minister ondernemen om dit in de
praktijk te brengen?
Marktmaatregelen om de waarde van vis te verhogen
De Commissie doet een aantal voorstellen om het gebruik van bestaande
instrumenten te vergroten, om daarmee de waarde van de vis te
verhogen. De leden van de SGP-fractie vragen de minister haar reactie
op de verschillende voorstellen van de Commissie. Hoe worden de
maatregelen onder de Common Market Organisation ingezet? En hoe gaat
de minister de (tot nu toe vaak ongebruikte) mogelijkheden die EVF
biedt gebruiken om de waarde van vis te vergroten?
Maatregelen om het gebruik van het EVF-instrument te faciliteren
Naast het bevorderen van een goede visprijs biedt het EVF-instrument
nog veel meer mogelijkheden om de huidige crisis aan te pakken. De
leden van de SGP-fractie willen weten hoe de minister staat t.o.v. de
oproep van de EC aan de lidstaten om zoveel mogelijk de EVF-gelden te
gebruiken, waar nodig operationele programmaâs aan te passen zodat
maximaal wordt ingezet op financiële steun voor initiatieven die erop
gericht zijn de brandstofcrisis te boven te komen? En hoe gaat de
minister om met het gegeven dat het gebruik van de EVF-funds
vergemakkelijkt wordt, zodat het eenvoudiger wordt om snel nationale
cofinanciering fondsen voor as 1 maatregelen beschikbaar te maken?
Overige maatregelen
De minister geeft in haar brief van 2 juli jl. aan dat sociaal
flankerende maatregelen de aanvoersector geen directe voordelen
opleveren. Zij treft volgens deze brief op dit punt geen nationale
maatregelen. De leden van de SGP-fractie hebben er echter op gewezen
dat sectorvertegenwoordigers juist pleiten voor de komst van een
sociale regeling voor bemanningen. Terecht, want visserijbedrijven
hebben te kampen met bemanningsleden die hun heil in andere sectoren
zoeken, terwijl deze in een gezonde visserijsector onmisbaar zijn. Nu
de Europese Commissie de mogelijkheid heeft geboden om sociale steun
in de vorm van verlaagde sociale premies mogelijk te maken, willen de
leden van de SGP-fractie vragen of de minister alsnog bereid is van
deze mogelijkheid gebruik te maken. Is de minister bereid om op
Europees niveau te pleiten voor een eventuele verruiming van de
mogelijkheden hiertoe? Is zij bereid om op korte termijn over te gaan
tot verlaging van de sociale premies voor de visserijsector, via
toepassing van de zogenaamde koopvaardijregeling en (gedeeltelijke)
betaling van de premies voor het Sociaal Fonds voor de
Maatschapvisserij (SFM-premies)? Als het via de voorgestelde eenmalige
vrijstelling van de staatssteunregels niet mogelijk is om sociale
steun te verlenen, is het dan wel mogelijk via de deminimisregeling?
Is de minister hiertoe bereid?
Toelating GMOâs
Op de agenda van de komende Landbouwraad zal ook de toelating van
enkele GM-producten besproken worden. De leden van de SGP-fractie
wijzen nogmaals op de onzekerheden op het gebied van risicoâs voor
volksgezondheid en milieu die toelating met zich meebrengt. De leden
vragen in het bijzonder aandacht voor de formele discussie over de
toelatingsprocedures die onder Frans voorzitterschap geagendeerd zal
worden. Nu is het in bijna alle gevallen zo dat in de expert comités
en in de Raad van Ministers geen gekwalificeerde meerderheid te vinden
is voor markttoelating van een GMO. De Europese Commissie moet dan de
doorslag geven en heeft in bijna alle gevallen tot toelating besloten.
Dit is procedureel een onwenselijke gang van zaken. Op deze wijze
wordt onvoldoende rekening gehouden met de bezwaren van individuele
lidstaten en is de keuzevrijheid in het geding. De leden van de
SGP-fractie juichen een formele discussie toe. Zij zijn benieuwd naar
de visie van de minister van LNV op de procedurele gang van zaken
inzake de toelating van GMOâs en mogelijke voorstellen voor
verbetering.
De leden van de SGP-fractie hebben vernomen dat er een denktank in het
leven is geroepen die zich buigt over de Europese GMO-discussie. De
verschillende lidstaten zijn in deze denktank vertegenwoordigd. Zou de
minister aan kunnen geven wie Nederland vertegenwoordigd in deze
denktank?
Tot slot
De leden van de SGP-fractie vragen de minister alles op alles te
zetten om op korte termijn al het mogelijke te doen wat in haar
vermogen ligt om de visserijsector door deze crisis heen te helpen,
zodat de visserijsector overeind blijft en het proces van
verduurzaming door kan gaan. De tijd dringt! Brussel heeft de
voorwaarden geschapen, nu is de minister weer aan zet. De leden van de
SGP-fractie roepen haar op om de benodigde politieke wil te tonen.
SGP wil dat Verburg noodlijdende vissers echt helpt