Proef anti-ongevalsystemen vrachtwagens tegen ongelukken en opstoppingen
Anti-ongevalsystemen in vrachtwagens kunnen ongelukken voorkomen en daarmee de doorstroming bevorderen. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat is vandaag begonnen met een grootschalige proef met deze systemen. In de proef worden vijf anti-ongevalsystemen getest in bijna drieduizend vrachtwagens die dagelijks over de weg rijden. De proef is uniek in zijn opzet en omvang.
V erkeersveiligheid is voor het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de transportsector een belangrijk punt van zorg. Bij 15% van de dodelijke ongevallen zijn vrachtwagens betrokken. Ongevallen met vrachtwagens komen enkele honderden malen per jaar voor en zorgen vaak voor langdurig oponthoud. Het doel van het gebruik van geavanceerde technologie is het terugdringen van het aantal en de ernst van de ongevallen. De anti-ongevalsystemen kunnen de chauffeur assisteren of in het uiterste geval zelfs ingrijpen om de kans op een ongeval terug te brengen. Het is voor het eerst dat er in Europa een grootschalige onafhankelijke pilot met diverse systemen plaatsvindt. Bij de proef zijn bijna drieduizend vrachtwagens betrokken van meer dan 60 verschillende transporteurs.De voertuigbewegingen van de vrachtwagens worden gedurende minimaal vier maanden geregistreerd en verwerkt. De eerste metingen vinden plaats vanaf 9 juli.
De meest voorkomende ongevallen met vrachtwagens zijn kop-staart botsingen, flank- en eenzijdige ongevallen. De systemen die in de proef worden getest zijn afgestemd op deze drie type ongevallen. Zo wordt er getest met een systeem dat een signaal geeft bij te weinig afstand op een voorligger of zelfs de snelheid van de vrachtwagen automatisch aanpast. Een ander systeem geeft een signaal op het moment dat de vrachtwagen een onverwachte of onlogische beweging maakt en daarmee onbedoeld van de rijbaan afwijkt. Tevens wordt er een systeem getest dat de remmen aanstuurt wanneer een stuurbeweging teveel afwijkt van de voertuigrichting. Naast deze systemen wordt ook met een zogenaamde Black Box gewerkt. Dit systeem registreert het gedrag van de bestuurder tijdens het rijden.
De proef met anti-ongevalsystemen maakt deel uit van het programma filevermindering op de korte termijn (FileProof) van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De pilot past in de ambitie van minister Eurlings om op de korte termijn maatregelen te nemen die helpen om de doorstroming van het verkeer te verbeteren. Het onderzoek wordt uitgevoerd door het ministerie van Verkeer en Waterstaat, Connekt, TNO en Buck Consultants International. De brancheorganisaties TLN, BOVAG, KNV, EVO, VERN en Rai Vereniging zijn intensief betrokken. In december 2008 worden de eerste resultaten verwacht.
Noot voor redacties (