Ingezonden persbericht
Managers maken in de helft van de gevallen verwachtingen medewerkers waar
Amsterdam - Het gat tussen het gedrag dat medewerkers van hun managers verwachten en het gedrag dat ze daadwerkelijk vertonen , is aanzienlijk, toont het nieuwste Europese onderzoek van Krauthammer aan. De verwachtingen van medewerkers worden op een aantal basispunten niet waargemaakt. En toch lijkt 70% van de medewerkers nog steeds vertrouwen in zijn manager te hebben, ondanks hun tekortkomingen.
Het onderzoek geeft duidelijke signalen dat medewerkers bepaald gedrag verwachten van hun manager, zoals het gezamenlijk analyseren van problemen, hen betrekken bij het oplossen van dilemma's, het spontaan toegeven van hun fouten en om het vragen van feedback bij medewerkers over hun eigen presteren. Maar het blijkt dat medewerkers maar in ongeveer de helft van de gevallen krijgen wat ze willen.
"Het is frappant dat het basisprincipe van de manager van 'mensen vooruit helpen' zo zwak scoort, vertelt Ronald Meijers, Co - Chairman Executive Board van Krauthammer. "Wat zou er gebeuren met de kwaliteit van het management als er duidelijke normen zouden komen voor gewenst en ongewenst gedrag van de manager? Aan de andere kant wordt het 'moderne management' pas 100 jaar beoefend. Dus laten we hoop houden en realistisch blijven. Net als opvoeden, is managen niet eenvoudig en wordt het onderschat en er wordt niet genoeg effort in gestopt. Dat is niet juist. Management grijpt diep in in het dagelijks leven van mensen, het is gewoon te belangrijk om te verwaarlozen," voegt hij toe.
Ondanks het feit dat het onderzoek aanzienlijke tekortkomingen in managementgedrag aantoont, heeft 68% van de medewerkers vertrouwen, of zelfs veel vertrouwen, in hun manager. Vertrouwen is dus blijkbaar bestand tegen tekortkomingen in het gedrag van de manager. Toch heeft 14% van de medewerkers geen vertrouwen in zijn manager en 4% geen enkel vertrouwen, of zelfs wantrouwen jegens zijn manager. Er is dus nog steeds ruimte voor verbetering.
Het onderzoek richt zich op vier gebieden waarvan Krauthammer vindt dat ze onmisbaar zijn voor duurzame prestaties, namelijk:
1. Hoe managers zelf-discipline tonen
2. Hoe managers richting geven
3. Hoe ze een beslissing nemen
4. Hoe ze zorgen dat afspraken nagekomen worden
Binnen deze vier gebieden zijn 30 belangrijke managementgedragingen onderzocht. De top tien van meest gewenste vormen van gedrag wijzen erop dat medewerkers meer willen samenwerken met hun manager:
? 91% wil graag dat de manager problemen samen analyseert; 47% ervaart dit zo.
? 80% wil dat de manager een gezamenlijke oplossing zoekt in een conflictsituatie; slechts 47% van de managers doet dit.
? 75% wil graag dat de manager hen betrekt bij het oplossen van problemen en dilemma's; 38% ervaart dit zo.
Daarnaast zouden medewerkers graag zien dat de manager vertrouwen heeft in hun welwillendheid, aangezien
? 82% van de manager verwacht dat hij zijn fouten spontaan toegeeft; 46% ervaart dit.
? 76% van de manager verwacht dat hij de juiste context creëert voordat hij een verandering implementeert; 32% ervaart dit zo.
? 73% wil dat zijn manager bezwaren erkent en vragen gebruikt om een antwoord te formuleren; dit gebeurt in 33% van de gevallen.
De eerste Krauthammer Observatory is in april 2007 gepubliceerd en de komende vier jaar zal Krauthammer het managementgedrag in Europa jaarlijks onderzoeken. Als basis voor het onderzoek wordt een "dashboard"- een model voor managementgedrag - gebruikt. De komende jaren wordt dit dashboard gevuld met nog meer gegevens over het gedrag dat medewerkers graag van hun manager zien en het daadwerkelijke gedrag van de manager
U kunt het volledige onderzoek hier downloaden http://www.krauthammer.nl/content.cfm?media=13&id=1626
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Brita van der Pijl
Marketing
Tel: + 31 71 364 3344
Email: Brita_van_der_Pijl@krauthammer.com
Karoliina Rasi-Hedberg
Corporate Communications
Tel: +32 2 359 97 54
Mobiel: +32 476 349 263
E-mail: karoliina_rasi-hedberg@krauthammer.com
Over Krauthammer
Krauthammer, een coaching-, consultancy- en trainingsorganisatie, helpt klanten over de hele wereld hun medewerkers te ontwikkelen en duurzame bedrijfsprestaties te realiseren. We bieden programma's voor de implementatie van grote veranderingen en de ontwikkeling van Human Capital op individueel, team- en organisatieniveau, voor de optimalisatie van persoonlijke effectiviteit van leiders en managers, verkopers en onderhandelaars, trainers, coaches, consultants en ondersteunende medewerkers. Krauthammer, opgericht in 1971, heeft 270 consultants en medewerkers en biedt haar diensten aan in 51 landen in 15 talen. Internationale consistentie en de voortdurende professionele ontwikkeling van de consultants wordt gegarandeerd door jaarlijkse sessies op de Krauthammer University, waar iedere consultant 4 tot 5 weken per jaar doorbrengt. www.krauthammer.nl