Ingezonden persbericht
Zoetermeer, 8 juli 2008
TLN en EVO: voorstel Europese Commissie doorberekenen milieukosten slaat plank mis
TLN en EVO vinden dat het voorstel dat de Europese Commissie vandaag heeft gepresenteerd over het doorberekenen van milieu- en filekosten de plank misslaat. Ten eerste wil Brussel alléén de vrachtauto laten betalen voor luchtvervuiling, geluidshinder en files en niet goederentrein en binnenschip. Ten tweede wil Brussel alléén de vrachtauto laten opdraaien voor de filekosten terwijl de personenauto - de eigenlijke veroorzaker - buiten schot blijft. TLN en EVO verwachten dat wanneer dit voorstel ongewijzigd doorgaat de sector honderden miljoenen euro's per jaar extra kwijt is, terwijl de problemen onopgelost blijven.
Als het Europees Parlement en de EU-Transportraad van ministers het voorstel accepteren dan biedt dit de EU-landen de mogelijkheid om vrachtauto's extra te belasten voor het veroorzaken van luchtvervuiling, geluidshinder en files. Hiermee hanteert de Commissie het principe van de vervuiler betaalt. TLN en EVO onderschrijven dit principe, maar constateren dat er geen sprake is van 'gelijke monniken, gelijke kappen' doordat de Commissie niet rept over andere vervuilers zoals spoor, binnen- en zeevaart. Het is de overheid die de vrachtauto dwingt om in de file te rijden door de instelling van venstertijden voor de bevoorrading van binnensteden, zondag- weekend- en nachtverboden, beperkende rij- en rusttijden, beperkende arbeidstijden en door onvoldoende te investeren in nieuwe wegen.
TLN en EVO zijn positief dat Brussel de opbrengsten van de heffingen wil besteden aan milieumaatregelen in de transportsector. Brussel heeft geluisterd naar de argumenten van TLN en EVO om geen extra heffing voor ongevalskosten en CO2 voor te stellen. De huidige brandstofaccijnzen compenseren deze schade immers al ruimschoots.
Voor meer informatie kunt u bellen met:
TLN, Wijnand van Zanten, 06 51807122
EVO, Samantha Tjin-Asjoe, 06 24219257