Brussel, 8 juli 2008
Groener vervoer: Commissie stelt nieuwe maatregelen voor om duurzaam vervoer
te stimuleren
De maatregelen voor "groener vervoer" die Europese Commissie vandaag
voorstelt, moeten het Europees vervoer milieuvriendelijker maken. Ten eerste
moet een strategie om te waarborgen dat de vervoersprijzen een correcte
weergave zijn van de maatschappelijke kosten ervoor zorgen dat de
milieuschade en de congestie geleidelijk kunnen worden teruggedrongen en het
vervoer, en de hele economie, efficiënter worden. Een tweede voorstel moet
de lidstaten toelaten dit doel te realiseren dankzij efficiëntere en
groenere tolheffingen voor vrachtwagens. De geïnde tolgelden moeten worden
gebruikt om de milieu-impact van het vervoer te beperken en de congestie
terug te dringen. Een derde maatregel is de mededeling over
geluidsreducerende maatregelen voor goederentreinen. Ten slotte omvat het
pakket een inventaris van de bestaande EU-maatregelen voor groener vervoer
en biedt de Commissie in een mededeling een overzicht van de maatregelen die
zij voor eind 2009 nog wenst te nemen.
Antonio Tajani, vicevoorzitter van de Europese Commissie en bevoegd
voor vervoer stelt dat "dit pakket een antwoord biedt op de
milieuverontreiniging en de klimaatverandering en ervoor zorgt dat
niet langer de belastingbetaler maar de vervuiler de veroorzaakte
milieuschade betaalt. Deze maatregelen moeten onder meer zorgen voor
groener vervoer, een daling van de emissies, een daling van het
brandstofverbruik van vrachtwagens tot 8% en minder oponthoud voor
alle weggebruikers. Vertragingen, overbodige emissies en oplopende
kosten zijn nadelig voor vervoersondernemingen, hun klanten en de hele
maatschappij. Een efficiënter en duurzamer vervoerssysteem leidt op
termijn tot een gebruikersvriendelijker en goedkoper vervoerssysteem."
In de strategie betreffende de internalisering van de externe kosten
wordt voor alle vervoerswijzen uiteengezet hoe dit kan worden
gerealiseerd. Voortbouwend op bestaande EU-maatregelen en voorstellen,
bijvoorbeeld inzake brandstofbelasting en de opname van de luchtvaart
in het Europees systeem voor de handel in emissierechten, worden alle
externe kosten meegenomen: klimaatverandering, plaatselijke
verontreiniging, geluid en congestie, enz. Deze strategie gaat
vergezeld van een gemeenschappelijk kader voor de raming van de
externe kosten.
Het voorstel tot herziening van de richtlijn betreffende
infrastructuurheffingen voor zware vrachtvoertuigen (de
"Eurovignetrichtlijn") vormt de hoeksteen van de strategie. Doel is
een kader te creëren dat lidstaten toelaat de tolgelden te koppelen
aan de veroorzaakte luchtverontreiniging, het geproduceerde lawaai en
de congestie op piekmomenten.
Op die manier worden goederenvervoerders ertoe aangespoord schonere
voertuigen aan te schaffen en hun logistiek en routeplanning te
optimaliseren. De tolgelden moeten via elektronische weg worden geïnd
en de inkomsten worden gebruikt voor projecten om de milieu-effecten
van vervoer te beperken, zoals onderzoek naar en de ontwikkeling van
schone en zuinige voertuigen. Om de transparantie, evenredigheid en
verenigbaarheid met de interne markt te waarborgen, wordt een
gemeenschappelijke methode vastgesteld voor de berekening van de
tolgelden.
Het voorstel tot herziening van de eurovignetrichtlijn zal in het
kader van de medebeslissingsprocedure worden besproken binnen het
Europees Parlement en de Raad. Aangezien zowel het Parlement als de
Raad in het verleden bij de Commissie hebben aangedrongen op deze
maatregel, hoopt de Commissie dat het voorstel snel zal worden
goedgekeurd en nog vóór 2011 in werking kan treden.
In de mededeling betreffende geluidsreducerende maatregelen voor
goederentreinen worden maatregelen voorgesteld om het geluid van
treinen met 50% te verminderen. Dit betekent dat 16 miljoen inwoners
van de EU tegen 2014 aanmerkelijk minder hinder zullen ondervinden van
spoorweglawaai. Op dit moment zijn oude wagons de belangrijkste bron
van geluidshinder. Eind dit jaar zal de Commissie voorstellen de
EU-regels inzake de infrastructuurheffingen te wijzigen om het gebruik
van wagons met geluidsarme remmen te stimuleren.
Zie ook MEMO/08/492
Het volledige pakket is beschikbaar op:
http://ec.europa.eu/transport/greening/index_en.htm
---
Voorstel voor een richtlijn tot wijziging van Richtlijn 1999/62/EG
betreffende het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde
infrastructuurvoorzieningen aan zware vrachtvoertuigen.
European Union