Ruim 1 op de 6 studenten weet niet wat zij na de studie gaat doen


Onderzoek onder 1.775 studenten door marketingbureau StudentServices

ROTTERDAM, 20080708 -- Ruim 1 op de 6 ondervraagde studenten weet niet wat zij na het afronden van de studie gaat doen. Circa 42% wil na de studie werken, 15% gaat verder studeren en slechts 9% gaat op reis. De belangrijkste reden dat studenten voor een bepaalde studie kiezen, is omdat zij de studie leuk of interessant vinden. Uitzicht op een goede baan, goede carrièremogelijkheden of salaris vinden studenten veel minder belangrijk. Dit zijn een paar conclusies uit het Nationaal Studentenonderzoek dat onlangs is gehouden onder 1.775 HBO-ers en WO-ers door StudentServices, een full service actie marketingbureau dat gespecialiseerd is in de studentendoelgroep.

Donald Duck populair
Bibi Straver, Account Manager bij StudentServices: "Uit het Nationaal Studentenonderzoek is naar voren gekomen dat 1 op de 10 studenten de Donald Duck leest. Hiermee is de Donald Duck het meest gelezen magazine onder studenten. Een opmerkelijk resultaat! Verder blijkt dat tweederde van de studenten regelmatig een magazine leest. Daarnaast kijkt een student ongeveer 3 uur per dag televisie en brengt maar liefst 5,5 uur per dag door op internet."

Nooit rood staan
Uit de resultaten van het Nationaal Studentenonderzoek is gebleken dat ruim 71% van de ondervraagde studenten nooit rood staat. Daarnaast geeft 64% van de studenten aan geen lening te hebben afgesloten, circa 29% heeft een lening bij de IB-groep, 3% leent bij ouders of een financiële instelling en 4% zegt meerdere leningen te hebben. Wat de geleende bedragen betreft, lenen HBO-ers circa ¤ 990,- per jaar en spannen WO-ers de kroon met een gemiddeld leenbedrag van ¤ 1.630,- per jaar. Het gemiddelde maandbudget ligt op ¤ 575,- per maand. De vaste lasten liggen rond de ¤ 300,- per maand. HBO-ers steken gemiddeld 25,5 uur per week in hun studie en WO-ers ruim 27 uur. Daarnaast wordt er gemiddeld 10 uur per week gewerkt en per uur gemiddeld ¤ 8,50 verdiend

Kamers en lidmaatschap
Circa 43% van de ondervraagde studenten woont nog thuis, waarvan 7% kamerzoekende is. Het blijkt dat vrouwen (60%) vaker op kamers gaan dan mannen (52%). Als het gaat om een lidmaatschap bij een studentenvereniging, dan geeft maar liefst 79% van de studenten aan geen lid te zijn. Sportverenigingen zijn populairder, want ruim 58% heeft daar wel een lidmaatschap.

Over StudentServices
StudentServices is een full service actie marketingbureau. Al haar activiteiten zijn gericht op jongeren met een nadrukkelijke focus op studenten. StudentServices beschikt over de middelen en faciliteiten om deze doelgroep op een aansprekende wijze te bereiken, mede dankzij een aantal eigen media. Jaarlijks voorziet StudentServices maar liefst 40.000 studenten van een StudentenBox boordevol producten, samples, give-aways, studentenaanbiedingen en aanvullende informatie. Daarnaast deelt StudentServices ieder jaar onder andere het gratis StudyBloc, de StudentenAgenda en de StudentenKalender uit.





Ingezonden persbericht