Consumentenautoriteit
Persbericht | 8 juli 2008 | Klachten over SMS-diensten houden aan
De Consumentenautoriteit heeft zich in het eerste halfjaar van 2008
gericht op de aandachtsgebieden 'SMS-diensten', 'garantiestelling
reisbranche' en 'garantie & conformiteit'. Wat de SMS-diensten betreft
constateert de Consumentenautoriteit dat het aantal meldingen hierover
bij ConsuWijzer, het informatieloket voor consumenten, nog steeds
aanzienlijk is. In het eerste halfjaar ontving ConsuWijzer 730
meldingen. Ook na invoering van de vernieuwde SMS gedragscode op 1
april jl. bleef het aantal klachten op hetzelfde niveau. De
Consumentenautoriteit zet daarom nog steeds volop in op de handhaving.
Zo heeft zij eind 2007 zes klachten ingediend over misleidende
ringtone-reclames bij de Stichting Reclame Code. Deze zes klachten
zijn toegewezen en de uitingen zijn aangepast. In één zaak heeft de
Consumentenautoriteit rapport opgemaakt en twee onderzoeken lopen nog.
De Consumentenautoriteit zal er, samen met OPTA, de komende periode
scherp op toezien of de SMS-aanbieders de regels naleven. Klachten van
consumenten bij ConsuWijzer zijn hiervoor een belangrijke graadmeter.
Wat betreft het aandachtsgebied garantie & conformiteit is veel
energie gestoken in de voorlichting aan ondernemers over de regels
rondom garantie. Wat de meldingen van consumenten betreft blijven
garantieklachten aan kop gaan. In het eerste halfjaar ontving
ConsuWijzer 4000 klachten en meldingen over garantie. De
Consumentenautoriteit is op basis daarvan onderzoeken gestart naar
mogelijke overtredingen van de wettelijke regels met betrekking tot
garantie & conformiteit. De Consumentenautoriteit zal de komende
maanden onderzoek doen naar het bijkopen van garantie, een fenomeen
dat veel voorkomt in de elektronicabranche.
Garantiestelling reisbranche: de Consumentenautoriteit is een
onderzoek gestart bij een groot aantal reisorganisatoren die mogelijk
de wettelijk verplichte garantiestelling bij faillissement niet of
onvoldoende hebben geregeld. Later dit jaar zullen hiervan de
resultaten bekend worden gemaakt.
Buiten de Agenda zijn vier zaken in behandeling genomen die gaan over
koop op afstand. Er zijn 18 bedrijfsbezoeken afgelegd. Het aantal
zaken dat in het eerste halfjaar van 2008 werd afgerond is 99. Hiermee
zijn vrijwel alle zaken uit 2007 afgerond.
In twee zaken heeft de Consumentenautoriteit in 2008 een boete
opgelegd (PostGarant EUR 130.000 en UPC EUR 303.000) in combinatie met
een last onder dwangsom om naleving af te dwingen. Beide bedrijven
hebben inmiddels bezwaar aangetekend tegen het besluit. In de zaak
Garant-O-Matic heeft de Consumentenautoriteit van het bedrijf een
toezegging gekregen dat men zich voortaan zal houden aan de regels.
In 2008 heeft de Consumentenautoriteit via het netwerk van Europese
consumententoezichthouders 22 handhavingsverzoeken, 20 signalen en 5
informatieverzoeken ontvangen. De meeste hiervan waren afkomstig uit
België en hadden betrekking op tekortkomingen in de informatie op
websites, veelal van reisaanbieders.
De aandachtsgebieden 'algemene voorwaarden' en 'oneerlijke
handelspraktijken' staan gepland voor het tweede half jaar. De
Consumentenautoriteit zal later dan was voorzien starten met de
handhaving van de Wet op de oneerlijke handelspraktijken (OHP). Het
wetsvoorstel dat de Europese richtlijn OHP moet implementeren in
Nederland ligt ter behandeling voor in de Eerste Kamer. Vanaf het
moment dat het wetsvoorstel in werking treedt, gaat de
Consumentenautoriteit toezien op de naleving van deze regels. Wat de
algemene voorwaarden betreft zal de Consumentenautoriteit de keuken-
en meubelbranche onder de loep nemen.
Informatie aan consumenten
In maart heeft de Consumentenautoriteit consumenten voorgelicht over
misleidende verkooptrucs. Met haar voorlichtingsactiviteiten heeft de
Consumentenautoriteit via gedrukte media ruim 1.500.000 consumenten
bereikt. Daarnaast is er informatie verstrekt via andere kanalen,
zoals internet. Deze voorlichtingsactie hield verband met 'Fraud
Prevention Month', een initiatief van het wereldwijde netwerk van
consumententoezichthouders ICPEN om gelijktijdig aandacht te vragen
voor het thema 'Fraud Prevention'. De Consumentenautoriteit heeft, in
samenwerking met de Belgische consumentenautoriteit, een speciale
Lucky Luke strip uitgebracht met als thema 'Sluipend bedrog'. Van dit
stripboek zijn 5000 exemplaren gratis verspreid via de website van
ConsuWijzer.
De Staatssecretaris van Economische Zaken heeft een instructie
opgesteld voor gevallen waarin de Consumentenautoriteit consumenten
waarschuwt voor een schadeveroorzakende handelspraktijk van een
bepaalde onderneming zonder dat op dat moment al een overtreding is
vastgesteld. De instructie heeft betrekking op de waarborgen die bij
deze vorm van informatieverstrekking gelden. Als er sprake is van een
acuut en reëel risico voor consumenten en/of aantoonbare economische
schade en een redelijk vermoeden van een overtreding mag de
Consumentenautoriteit de naam van de individuele onderneming noemen om
consumenten snel en efficiënt te informeren en zo schade te
voorkomen.
De aanwijzing is op 26 maart openbaar gemaakt via de Staatscourant.
ConsuWijzer
De teksten over de rechten van consumenten op het gebied van garantie
zijn onlangs aangescherpt. Dit houdt verband met de recente uitspraak
van het Europese Hof in de Quelle-zaak. Hierin is geoordeeld dat de
consument niet kan worden verplicht tot bijbetaling bij herstel of
vervanging van een ondeugdelijk product. Opvallend is, dat dit ook het
onderwerp is waarover bij ConsuWijzer de meeste klachten worden
gemeld: verkoper weigert (kosteloze) reparatie of vervanging van het
product als het ondeugdelijk is gebleken. 1500 van de 4000 meldingen
en klachten inzake garantie gingen hierover.
De belangrijkste sectoren binnen het toezichtsgebied van de
Consumentenautoriteit waarover bij ConsuWijzer wordt geklaagd zijn:
* Elektronica / witgoed / huishoudelijke apparaten (1460 meldingen)
* Keuken- en meubelbranche (1050)
* Koop op afstand / telemarketing (760)
* SMS-diensten/ ringtones (730)
* Reisbureaus / reisorganisatoren (400)
Meer informatie
Saskia Bierling, persvoorlichting Consumentenautoriteit, telefoon:
(070) 330 59 71, mobiel: (06) 5252 7011, e-mail:
pers@consumentenautoriteit.nl.
* Consumenten kunnen meer informatie vinden op ConsuWijzer
---