abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
8 juli 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VenW/DGP-2008/5166 -
Onderwerp
motie Roemer reserveringsvergoeding
Geachte voorzitter,
In het AO van 19 maart over moties en toezeggingen heb ik toegezegd dat u een brief zal
ontvangen inzake de mogelijkheden tot het doorberekenen van reserveringskosten als
instrument om het onnodig aanvragen van treinpaden te voorkomen (Motie Roemer, 29
893, nr. 57).
In aanvulling op mijn brief over de gemaakte afspraken gebruiksvergoeding van 11
februari 2008 (VenW/DGP-2008/39), waarin ook is ingegaan op de motie Roemer, ga ik
in deze brief expliciet in op de reserveringsvergoeding als instrument.
In mijn brief van11 februari 2008 heb ik aangegeven dat goederenvervoerders en
ProRail/Keyrail een voortvarende start hebben gemaakt met het introduceren van
prijsprikkels om de capaciteit efficiënt te benutten. Zo moeten zowel op de Betuweroute
als op het gemengde net annuleringskosten betaald gaan worden voor treinpaden, die
worden aangevraagd, maar uiteindelijk niet worden benut. Als op tijd wordt geannuleerd
zijn hier echter geen kosten aan verbonden. Voor het gemengde net geldt bijvoorbeeld
dat er geen kosten verbonden zijn aan het annuleren als dit meer dan 36 uur van tevoren
plaats vindt. Ook moet een toeslag worden betaald als in de laatste 36 uur een nieuwe
trein wordt ingelegd. Er is dus een goed begin gemaakt, maar verdere uitbreiding van
deze prestatieafspraken is mijns inziens mogelijk en wenselijk.
Ik ben geen partij bij de totstandkoming van prestatieregelingen tussen inframanager en
vervoerders. Het is primair aan deze partijen om de meest geëigende maatregelen te
treffen. Wel wil ik partijen aanmoedigen om in onderlinge afspraken ook serieus te kijken
naar reserveringsvergoedingen. Ik sta in beginsel positief tegenover het doorberekenen
van reserveringskosten, omdat het in potentie een goed instrument is om vervoerders te
prikkelen om de spoorcapaciteit beter te benutten.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW-DGP-2008-5166
ProRail heeft mij overigens gemeld dat onbenutte treinpaden momenteel nog niet tot
capaciteitsproblemen leiden. Met de verdere groei van het spoorvervoer wordt de druk op
het netwerk echter groter en zal een pakket van maatregelen ingezet moeten worden om
deze groei ook capacitair mogelijk te kunnen maken. De spoorsector werkt in dit verband
momenteel aan een actie- en investeringsprogramma, waarbij ook wordt gekeken naar
nieuwe oplossingsrichtingen om de spoorcapaciteit beter te benutten.
Reserveringsvergoedingen kunnen ook een bijdrage leveren aan het oplossen van
knelpunten. Ik wil partijen daarom aanmoedigen in het actie- en investeringsprogramma
serieus te kijken naar uitbreiding van de huidige afspraken over reserveren/annuleren naar
de fase van de capaciteitsverdeling voor de jaardienstregeling.
Een belangrijk aandachtspunt is dat de capaciteit in de jaardienstregeling 1 à 1,5 jaar van
tevoren moet worden aangevraagd. Goederenvervoerders kunnen dan nog niet voorzien
welke paden precies nodig zijn. De goederenmarkt is immers een vraaggedreven markt die
ook op de meer korte termijn flexibel moet kunnen inspelen op vraagveranderingen. Dit in
tegenstelling tot het aanbodgedreven reizigersvervoer, dat met een vaste dienstregeling
werkt. Doordat de goederenvervoermarkt minder voorspelbaar is, is enige flexibiliteit in
het aanvragen van paden nodig. Willen reserveringsvergoedingen in deze fase succesvol
ingezet kunnen worden dan is het van belang dat hiermee rekening wordt gehouden.
Ik vertrouw er op dat partijen, vanuit een gezamenlijk belang om de capaciteit zo efficiënt
mogelijk te benutten, goed samenwerken en tot effectieve maatregelen komen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat