abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
7 juli 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VenW/DGP-2008-5344 -
Onderwerp
Concessiewetgeving voor de waddenveren:Nadere toelichting uitzondering verbinding
naar Texel
Geachte voorzitter,
Tijdens het AO Waddenveren van 27 mei 2008 heb ik u toegezegd met een nadere
toelichting te komen over de concessiewetgeving voor de waddenveren, in het bijzonder
over de uitzonderingspositie van de verbinding naar Texel in de concessiewetgeving en de
positie van rederijen, niet zijnde de zittende rederijen.
Uitzonderingsmogelijkheid voor de verbinding naar Texel
In mijn brief van 26 mei 2008 en tijdens het debat van 27 mei 2008 heb ik aangegeven
dat een uitzonderingspositie van de verbinding naar Texel juridisch haalbaar lijkt.
Doel van de concessiewetgeving is om continue, betrouwbare veerverbindingen naar de
Waddeneilanden te waarborgen. De gemeente Texel en rederij TESO hebben aangegeven
dat zij concessiewetgeving niet nodig achten, omdat de continue betrouwbare verbinding
zonder concessiewetgeving tot stand komt. Dit komt mede door de structuur van rederij
TESO, waarvan de aandeelhouders in de meerderheid Texelaars zijn. De eilandbewoners
hebben op deze manier voldoende inspraak in de kwaliteit van de dienstverlening van
rederij TESO. Ik ben van mening dat er voldoende reden is om aan te nemen dat het doel
van continue en betrouwbare, kwalitatief goede veerverbinding in het geval van Texel ook
zonder concessiewetgeving wordt gehaald.
Concessiewetgeving voor de waddenveren zal door middel van een wijziging van het
Besluit personenvervoer 2000 worden gerealiseerd. Daarmee ontstaat de mogelijkheid om
de concessiewetgeving van kracht te laten zijn op door mij aan te geven veerverbindingen
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VenW/DGP-2008-5344
op de Waddenzee, waarbij ik de verbinding naar Texel dan buiten beschouwing zal laten.
Op deze manier zal de uitzondering op de concessiewetgeving voor de verbinding naar
Texel vorm krijgen.
Positie derden in de concessiewetgeving
Uitgangspunt van de concessiewetgeving is dat er één concessiehouder is voor
personenvervoer, dat voor een ieder openstaat, per verbinding en dat de concurrentie
periodiek om de markt in plaats van op de markt plaatsvindt.
Ik acht het onwenselijk dat er twee aanbieders van personenvervoer op één verbinding op
de Waddenzee zijn, al dan niet door een zogenaamd ingroeimodel zoals in het Algemeen
Overleg van 27 mei jl. is voorgesteld. Het is zeer de vraag of er voldoende vraag is
gedurende het hele jaar voor twee rederijen om een rendabele verbinding te realiseren. Ik
ben daarom voornemens om de concessie aan één rederij te gunnen. Ik heb een
inspanningsverplichting om de eerste concessie te gunnen aan de zittende rederijen.
Na de eerste concessie zal er een openbare aanbesteding plaatsvinden, waarop andere
rederijen kunnen inschrijven. De eerste concessietermijn is de overgangstermijn naar een
situatie van reguliere aanbestedingen.
Uw vragen inzake de marktconforme vergoeding voor het gebruik van de
aanleginrichtingen heb ik doorgezonden naar de staatssecretaris van Financiën.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat