Gemeente Beverwijk


08-07-2008

Resultaten klanttevredenheidsonderzoek Wmo Beverwijk

Op 1 januari 2007 werd de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) ingevoerd. Hierbij hoort de jaarlijkse verplichting tot het houden van een tevredenheidonderzoek onder inwoners die gebruik maken van individuele voorzieningen van de Wmo. De gemeente Beverwijk heeft de opdracht tot uitvoering van dit onderzoek over 2007 uitbesteed aan een onafhankelijk bureau. De vragenlijst is in april 2008 naar 500 inwoners verstuurd. De respons was 49%.

Resultaten
Het doel van de Wmo is het bevorderen van het meedoen van mensen aan de maatschappij. 91% van de klanten geeft aan dat de ondersteuning die men krijgt redelijk tot veel bijdraagt aan het zelfstandig blijven wonen en/of meedoen aan de maatschappij. Over de indicatiestelling is 88% van de respondenten tevreden tot zeer tevreden. De klanten in Beverwijk gaven voor de aanvraagprocedure een 7,4. Dit komt overeen met het landelijk gemiddelde (7,4). De klanten in Beverwijk zijn overwegend tevreden over de ingezette hulp bij het huishouden. Zij geven hiervoor gemiddeld een 8,1. Dit komt overeen met het landelijk gemiddelde. Klanten zijn heel tevreden over de kwaliteit van de rolstoel (100%). Hiermee scoort Beverwijk ruim boven het landelijk gemiddelde van 91%. Klanten zijn het minst tevreden over de tegemoetkoming vervoerskosten. Dit komt door de invoering van het Collectief Vraagafhankelijk Vervoer (CVV). Een groot aantal klanten is hierdoor een bijdrage in vervoerskosten kwijtgeraakt. Over het CVV melden de klanten dat zij tevreden zijn over de prijs (95%), en veel minder tevreden over de wachttijden (40%). De klant kon ook voor dit onderdeel een cijfer geven. Klanten in de gemeente Beverwijk geven gemiddeld een 7,1. Dit is ongeveer gelijk aan het landelijk gemiddeld (7,2).