Gemeente Gouda
Wmo-beleid vergeleken: Gouda scoort voldoende tot goed
(8-7-2008)
De gemeente Gouda scoort voldoende tot goed bij het uitvoeren van de
Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Uit een vergelijking van het
Goudse beleid met dat van andere gemeenten blijkt dat Gouda op zeven
van de twaalf onderdelen hoger scoort dan vergelijkbare gemeenten. Ook
de tevredenheid van gebruikers is gemeten: Gouwenaars die van een of
meer voorzieningen van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
gebruik maken, zijn positief over de Hulp bij het Huishouden. Zij
geven het een 7,7. De Aanvraagprocedure en de Hulpmiddelen scoren
minder hoog: 6,9.
Wethouder Marion Suijker ziet in de resultaten aanleiding het beleid
verder te verbeteren. "Ik vind het vooral fijn dat 86 van de honderd
gebruikers zeggen dat ze zelfstandiger kunnen blijven wonen en beter
deelnemen aan de samenleving. Dit komt mede door de Wmo. Dat was een
van de belangrijkste doelen van de wet. Maar we zitten niet stil:
vooral de aanvraagprocedure kan beter en ook de bekendheid van de
Wmo-raad."
In totaal zijn drie onderzoeken uitgevoerd:
Een onderzoek naar de tevredenheid van gebruikers van individuele
voorzieningen van de Wmo in Gouda,
een onderzoek naar de algemene tevredenheid van burgers over de Wmo,
gebruikers- en niet-gebruikers van individuele voorzieningen en een
vergelijkingsonderzoek (benchmark) tussen gemeenten.
Tevredenheid Wmo-gebruikers
Gouwenaren die gebruik maken van een of meer individuele voorzieningen
van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) geven gemiddeld een
7,2. De Aanvraagprocedure en de Hulpmiddelen scoren een 6,9, de Hulp
bij het huishouden krijgt een 7,7. Dit blijkt uit het
tevredenheidsonderzoek onder Wmo-cliënten. Negentig procent van hen
geeft aan dat de ondersteuning voldoet aan de behoefte. Bijna negen op
de tien Goudse cliënten geeft aan dat ze dankzij de Wmo langer
zelfstandig kunnen wonen en beter deelnemen aan de samenleving.
Slechts 32 procent van de ondervraagden is bekend met de Wmo-raad,
daarvan is 68 procent tevreden over de informatie van de Wmo-raad.
De Goudse tevredenheid van cliënten is iets lager dan die van
gemeenten van vergelijkbare omvang en het landelijk gemiddelde. De
wachttijd na toekennen van een individuele voorziening, de vervanging
van een zieke hulp in het huishouden en de vergoeding van
vervoerskosten scoren in Gouda lager.
Tevredenheid burgers
In maart is in elf gemeenten onderzoek gedaan naar de tevredenheid van
burgers over hun woonomgeving, hun sociaal netwerk en een aantal
andere onderwerpen waar de Wmo over gaat. De uitkomsten voor Gouda
verschillen licht met die van de andere gemeenten. Hoewel ruim 65
procent zegt de buurtgenoten nauwelijks te kennen, is bijna 82 procent
tevreden over de prettige omgang in de buurt en voelt 78 procent zich
thuis. 88 procent van de Gouwenaars zegt over voldoende sociale
contacten te beschikken. In andere gemeenten zijn die percentages
iets, maar niet veel, hoger.
Gouda scoort hoog als het gaat om opvoedingsondersteuning. Twintig
procent van de ondervraagden met kinderen tot 19 jaar heeft wel eens
gebruik gemaakt van opvoedingsondersteuning. Elders is dat slechts elf
procent. Meer dan 89 procent van de gebruikers van de
opvoedingsondersteuning is (zeer) tevreden erover.
Gouda heeft ongeveer net zoveel actieve vrijwilligers als de andere
gemeenten: 35 procent geeft aan het afgelopen jaar iets aan
vrijwilligerswerk gedaan te hebben. Overigens verwachten zij het
komend jaar iets minder vrijwilligerswerk te gaan doen.
Vergelijking met andere gemeenten
Het vergelijkingsonderzoek met andere gemeenten is in 2007 uitgevoerd.
In totaal zijn 12 aspecten van het Wmo-beleid onderzocht. Het
Wmo-loket krijgt een hoge score. En Gouda scoort hoger dan gemiddeld
op de kwaliteit. Dit komt door onze servicenormen, kwaliteitseisen in
contracten, de verplichting klanttevredenheidsonderzoek uit te voeren
en het controleren van geleverde kwaliteit. Ook de participatie van
belanghebbenden bij het vormgeven van de Wmo is in Gouda goed, zowel
door het betrekken van zoveel mogelijk doelgroepen als door de
verschillende vormen van participatie.
Meer informatie
Elke gemeente is verplicht jaarlijks de tevredenheid over de Wmo te
onderzoeken. De respondenten zijn via een steekproef geselecteerd en
hebben een vragenlijst ontvangen. Het samenvattende rapport van de
drie onderzoeken en de onderliggende SGBO-onderzoeken zijn beschikbaar
via www.gouda.nl/wmo of via het Infopunt Zorg en Welzijn van de
gemeente.
---