Gemeente Gouda


Wmo-beleid vergeleken: Gouda scoort voldoende tot goed (8-7-2008)

De gemeente Gouda scoort voldoende tot goed bij het uitvoeren van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Uit een vergelijking van het Goudse beleid met dat van andere gemeenten blijkt dat Gouda op zeven van de twaalf onderdelen hoger scoort dan vergelijkbare gemeenten. Ook de tevredenheid van gebruikers is gemeten: Gouwenaars die van een of meer voorzieningen van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) gebruik maken, zijn positief over de Hulp bij het Huishouden. Zij geven het een 7,7. De Aanvraagprocedure en de Hulpmiddelen scoren minder hoog: 6,9.

Wethouder Marion Suijker ziet in de resultaten aanleiding het beleid verder te verbeteren. "Ik vind het vooral fijn dat 86 van de honderd gebruikers zeggen dat ze zelfstandiger kunnen blijven wonen en beter deelnemen aan de samenleving. Dit komt mede door de Wmo. Dat was een van de belangrijkste doelen van de wet. Maar we zitten niet stil: vooral de aanvraagprocedure kan beter en ook de bekendheid van de Wmo-raad."

In totaal zijn drie onderzoeken uitgevoerd:

Een onderzoek naar de tevredenheid van gebruikers van individuele voorzieningen van de Wmo in Gouda,
een onderzoek naar de algemene tevredenheid van burgers over de Wmo, gebruikers- en niet-gebruikers van individuele voorzieningen en een vergelijkingsonderzoek (benchmark) tussen gemeenten.

Tevredenheid Wmo-gebruikers

Gouwenaren die gebruik maken van een of meer individuele voorzieningen van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) geven gemiddeld een 7,2. De Aanvraagprocedure en de Hulpmiddelen scoren een 6,9, de Hulp bij het huishouden krijgt een 7,7. Dit blijkt uit het tevredenheidsonderzoek onder Wmo-cliënten. Negentig procent van hen geeft aan dat de ondersteuning voldoet aan de behoefte. Bijna negen op de tien Goudse cliënten geeft aan dat ze dankzij de Wmo langer zelfstandig kunnen wonen en beter deelnemen aan de samenleving. Slechts 32 procent van de ondervraagden is bekend met de Wmo-raad, daarvan is 68 procent tevreden over de informatie van de Wmo-raad.

De Goudse tevredenheid van cliënten is iets lager dan die van gemeenten van vergelijkbare omvang en het landelijk gemiddelde. De wachttijd na toekennen van een individuele voorziening, de vervanging van een zieke hulp in het huishouden en de vergoeding van vervoerskosten scoren in Gouda lager.

Tevredenheid burgers

In maart is in elf gemeenten onderzoek gedaan naar de tevredenheid van burgers over hun woonomgeving, hun sociaal netwerk en een aantal andere onderwerpen waar de Wmo over gaat. De uitkomsten voor Gouda verschillen licht met die van de andere gemeenten. Hoewel ruim 65 procent zegt de buurtgenoten nauwelijks te kennen, is bijna 82 procent tevreden over de prettige omgang in de buurt en voelt 78 procent zich thuis. 88 procent van de Gouwenaars zegt over voldoende sociale contacten te beschikken. In andere gemeenten zijn die percentages iets, maar niet veel, hoger.

Gouda scoort hoog als het gaat om opvoedingsondersteuning. Twintig procent van de ondervraagden met kinderen tot 19 jaar heeft wel eens gebruik gemaakt van opvoedingsondersteuning. Elders is dat slechts elf procent. Meer dan 89 procent van de gebruikers van de opvoedingsondersteuning is (zeer) tevreden erover.

Gouda heeft ongeveer net zoveel actieve vrijwilligers als de andere gemeenten: 35 procent geeft aan het afgelopen jaar iets aan vrijwilligerswerk gedaan te hebben. Overigens verwachten zij het komend jaar iets minder vrijwilligerswerk te gaan doen.

Vergelijking met andere gemeenten

Het vergelijkingsonderzoek met andere gemeenten is in 2007 uitgevoerd. In totaal zijn 12 aspecten van het Wmo-beleid onderzocht. Het Wmo-loket krijgt een hoge score. En Gouda scoort hoger dan gemiddeld op de kwaliteit. Dit komt door onze servicenormen, kwaliteitseisen in contracten, de verplichting klanttevredenheidsonderzoek uit te voeren en het controleren van geleverde kwaliteit. Ook de participatie van belanghebbenden bij het vormgeven van de Wmo is in Gouda goed, zowel door het betrekken van zoveel mogelijk doelgroepen als door de verschillende vormen van participatie.

Meer informatie

Elke gemeente is verplicht jaarlijks de tevredenheid over de Wmo te onderzoeken. De respondenten zijn via een steekproef geselecteerd en hebben een vragenlijst ontvangen. Het samenvattende rapport van de drie onderzoeken en de onderliggende SGBO-onderzoeken zijn beschikbaar via www.gouda.nl/wmo of via het Infopunt Zorg en Welzijn van de gemeente.


---