Nederland draagt bij aan betere bereikbaarheid Oekraïne tijdens EURO 2
08/07/2008 12:40
Panteia B.V.
Twee Nederlandse bedrijven, ingenieursbureau Movares uit Utrecht en Transportonderzoek en -adviesbureau NEA uit Zoetermeer, hebben gisteren in Kiev een Memorandum of Understanding getekend met Autoriteiten van de provincie en de stad Lviv voor het uitvoeren van een haalbaarheidsonderzoek van een zgn. Eurotrack spoorlijn tussen de Poolse grens en de stad Lviv.
Met behulp van deze Eurotrack spoorlijn hoeven passagiers en goederen niet meer van treinstel te wisselen bij de Pools-Oekraïense grens hetgeen een aanzienlijke tijdwinst oplevert. Technisch, milieu- en financieel-economisch onderzoek moet duidelijk maken of een investering in een lijn met Europese spoorbreedte haalbaar is en in hoeverre dit de positionering van de belangrijke Oekraïense regio Lviv zou verbeteren. Zowel de Europese Commissie alsook de European Bank for Reconstruction and Development hebben al hun interesse uitgesproken voor het Eurotrack project.
Dit nieuws werd bekendgemaakt tijdens een persconferentie van Staatssecretaris Heemskerk van het Ministerie van Economische Zaken in Kiev waar hij zijn steun uitsprak voor dit project. Heemskerk bezoekt momenteel samen met een Nederlandse handelsdelegatie Oekraïne en Polen om het Nederlandse bedrijfsleven te positioneren voor kansen die deze markten bieden in het kader van de organisatie van het Europese voetbalkampioenschap "EURO2012".
Oekraïne is het op één na grootste land van Europa. Het spoorwegennetwerk is 23.350 km lang. Slechts 9.000 km daarvan is geëlectrificeerd. De huidige spoorweg tussen de Poolse grens en de stad Lviv (Lemberg) met een spoorbreedte van 1520 mm vormt nu nog een technisch obstakel om goederen en mensen efficiënt van het Westen van Europa naar de stad Lviv te vervoeren. De lijn maakt deel uit van de grote III pan-Europese Corridor.
Er liggen de komende jaren enorme kansen voor het Nederlandse bedrijfsleven bij de realiatie van grote infrastructurele railprojecten, de bouw van stadions, de aanleg van wegen maar ook op het gebied van transport en logistiek. De Nederlandse taskforce EURO 2012 van o.a. FME en Bouwend Nederland zal het project begeleiden. Deze taskforce is speciaal opgericht met steun van het Ministerie van Economische Zaken om Nederlandse bedrijven die de Oekraïense infrastructuurmarkt willen betreden, te ondersteunen. Deze Eurotrack studie kan dan ook bijdragen aan een betere samenwerking tussen Nederlandse en Oekraïense bedrijven in de transportsector.
http://www.nea.nl
Noot voor de redactie:
Noot voor de redactie (