ProRail

Persbericht

08-07-2008

Oplossing zandtransporten Hanzelijn op de Oostvaardersdijk in Lelystad

Op de Oostvaardersdijk in Lelystad komt een tijdelijke weg voor de zandtransporten van de Hanzelijn. ProRail, de gemeente Lelystad en de Combinatie Lely-200 komen hiermee tegemoet aan de wensen van de bewoners op de Oostvaardersdijk die hinder ondervindenvan de zandtransporten.
De bewoners aan de Oostvaardersdijk ondervinden veel hinder van de zandtransporten die nodig zijn voor de aanleg van de Hanzelijn. De zware autoâs zorgen voor trillingen en geluidsoverlast. De oplossing voor de overlast van de zandtransporten is gevonden in het aanleggen van een asfaltweg vanaf de loswal tot en met de aansluiting op de Houtribweg over de huidige zandgronden. Heengaande transporten (vol) gaan via het geasfalteerde deel. Teruggaande transporten (leeg) gaan via het niet verharde deel er naast.

Laad- en losplek

Vanaf 5 mei jl. maakt de Combinatie Lely-200 gebruik van de laad- en losplek op de
Oostvaardersdijk. Vanaf hier vinden de zandtransporten plaats naar verschillende plekken langs het spoor nodig voor de aanleg van de Hanzelijn. Door de intensiteit van de transporten ondervinden de bewoners hinder in de vorm van geluid en trillingen. Met de gekozen oplossing komt er een einde aan de overlast.
De bewoners zijn persoonlijk geïnformeerd en hebben ingestemd met dit voorstel.
Â
De zandtransporten duren tot eind december 2008.

Hanzelijn

ProRail bouwt een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle: de Hanzelijn. Vanaf december 2012 duurt een treinreis tussen beide steden slechts dertig minuten. Zodoende komen het noorden en noordoosten van Nederland in reistijd veel dichter bij de Randstad te liggen. Ook zorgt de Hanzelijn voor minder drukte op de Gooilijn en de Veluwelijn. Langs de Hanzelijn verrijzen nieuwe stations in Dronten en Kampen en wordt station Lelystad aangepast. Het tracé krijgt bovendien een nieuwe brug over de IJssel tussen Hattem en Zwolle en een tunnel onder het Drontermeer tussen Kampen en Dronten.