ProRail
Persbericht
08-07-2008
Oplossing zandtransporten Hanzelijn op de Oostvaardersdijk in Lelystad
Op de Oostvaardersdijk in Lelystad komt een tijdelijke weg voor de
zandtransporten van de Hanzelijn. ProRail, de gemeente Lelystad en de
Combinatie Lely-200 komen hiermee tegemoet aan de wensen van de
bewoners op de Oostvaardersdijk die hinder ondervindenvan de
zandtransporten.
De bewoners aan de Oostvaardersdijk ondervinden veel hinder van de
zandtransporten die nodig zijn voor de aanleg van de Hanzelijn. De
zware autoâs zorgen voor trillingen en geluidsoverlast. De oplossing
voor de overlast van de zandtransporten is gevonden in het aanleggen
van een asfaltweg vanaf de loswal tot en met de aansluiting op de
Houtribweg over de huidige zandgronden. Heengaande transporten (vol)
gaan via het geasfalteerde deel. Teruggaande transporten (leeg) gaan
via het niet verharde deel er naast.
Laad- en losplek
Vanaf 5 mei jl. maakt de Combinatie Lely-200 gebruik van de laad- en
losplek op de
Oostvaardersdijk. Vanaf hier vinden de zandtransporten plaats naar
verschillende plekken langs het spoor nodig voor de aanleg van de
Hanzelijn. Door de intensiteit van de transporten ondervinden de
bewoners hinder in de vorm van geluid en trillingen. Met de gekozen
oplossing komt er een einde aan de overlast.
De bewoners zijn persoonlijk geïnformeerd en hebben ingestemd met dit
voorstel.
Â
De zandtransporten duren tot eind december 2008.
Hanzelijn
ProRail bouwt een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle: de
Hanzelijn. Vanaf december 2012 duurt een treinreis tussen beide steden
slechts dertig minuten. Zodoende komen het noorden en noordoosten van
Nederland in reistijd veel dichter bij de Randstad te liggen. Ook
zorgt de Hanzelijn voor minder drukte op de Gooilijn en de Veluwelijn.
Langs de Hanzelijn verrijzen nieuwe stations in Dronten en Kampen en
wordt station Lelystad aangepast. Het tracé krijgt bovendien een
nieuwe brug over de IJssel tussen Hattem en Zwolle en een tunnel onder
het Drontermeer tussen Kampen en Dronten.