Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer

Datum Bijlage(n) 8 juli 2008 - Ons kenmerk Uw kenmerk VENW/IVW-2008/8893 2070823490 Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

Hiermee beantwoord ik de vragen van het lid Roemer (SP) over de onveilige landingsbaan bij vliegveld Rotterdam Airport. (Ingezonden 24 juni 2008).


1. Wat is uw mening over het bericht dat de start- en landingsbaan bij Rotterdam Airport momenteel onveilig is?


1. Dit bericht is onjuist. Als er sprake is van een onveilige start- en landingsbaan, moet de havenmeester van een luchthaven deze buiten gebruik nemen. De Inspectie Verkeer en Waterstaat (hierna: de Inspectie) ziet, middels een inspectieprogramma, toe op de veiligheid van Rotterdam Airport en de verantwoordelijkheid van de havenmeester om indien nodig maatregelen te nemen. De start- en landingsbaan van Rotterdam Airport is veilig. Rotterdam Airport is een door IVW gecertificeerde luchthaven.


2. Klopt het dat onlangs een aannemer de start- en landingsbaan op Rotterdam Airport in het kader van onderhoud heeft aangepast?


2. Nee. Wel heeft er recent een renovatie van de start- en landingsbaan plaatsgevonden.


3. Kunt u aangeven aan de hand van welke criteria besloten is om dit onderhoud door deze aannemer te laten verrichten? Hoe hoog zijn de kosten hiervan? Is hierbij sprake geweest van een openbare aanbesteding? Is er gekeken of de aannemer voldoende toegerust was voor de specifieke situatie op Rotterdam Airport? Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VENW/IVW-2008/8893

3. Met betrekking tot de criteria, de kosten en de aanbesteding geldt dat de exploitant van een luchthaven zelf bepaalt welke aannemer onder welke voorwaarden hij op zijn luchthaven werken laat verrichten. Rotterdam Airport is een door de Inspectie gecertificeerde luchthaven. Het beoordelen van een aannemer is primair een verantwoordelijkheid van de luchthaven exploitant. De Inspectie ziet er, middels een inspectieprogramma, op toe dat de luchthaven exploitant zijn verantwoordelijkheden met betrekking tot de veiligheid juist invult.


4. Klopt het dat er slechts een onderdeel van de baan in onderhoud is geweest en de rest van de baan nog onderhouden moet worden?

4. Nee. In het weekeind van 23 tot en met 25 mei 2008 is de luchthaven gesloten geweest, waarbij de bovenste asfaltlaag (toplaag) van de start- en landingsbaan vervangen is. In de nachten hierop volgend is steeds een deel van de nieuwe stroefheidslaag aangebracht. Dit proces is inmiddels afgerond.


5. Klopt het dat momenteel de anti-sliplaag bij de start- en landingsbaan ontbreekt? Zo ja, kunt u aangeven waarom dit zo is en in hoeverre dit nog veilig is?

5. Na de asfalteringswerkzaamheden is de nieuwe stroefheidslaag (anti-sliplaag) gefaseerd aangebracht, dit proces is inmiddels voltooid. Gefaseerd aanbrengen van de stroefheidslaag was noodzakelijk om totale sluiting van de luchthaven voor een periode van mogelijk enkele weken te voorkomen. Het aanbrengen van een stroefheidslaag is namelijk sterk weersafhankelijk en niet onder alle weersomstandigheden mogelijk. Een stroefheidslaag is overigens niet verplicht, de stroefheid van de start- en landingsbaan voldoet ook zonder deze laag aan de (inter)nationale veiligheidsnormen. Rotterdam Airport heeft er echter voor gekozen wel een stroefheidslaag op de start- en landingsbaan aan te brengen. Bovendien zijn er diverse beheersmaatregelen door de exploitant genomen om de veiligheid steeds te garanderen. De stroefheid van de start- en landingsbaan van Rotterdam Airport is in de onderhoudsperiode dagelijks gemeten met een speciale "surface friction meter" en was altijd (aantoonbaar) ruim boven de (inter)nationale norm die hiervoor bestaat.


6. Klopt het dat er momenteel markeringen langs de baan ontbreken of zelfs volkomen afwezig zijn? Zo ja, kunt u dit toelichten?

6. Langs de start- en landingsbaan ontbreken geen markeringen. Op de start- en landingsbaan heeft tijdelijk een aantal markeringen ontbroken, maar met in acht neming van de gekozen beheersmaatregel (waaronder goede informatieverstrekking aan gebruikers of luchtvarenden) is een veilige vluchtuitvoering steeds mogelijk gebleven.


7. Kunt u aangeven waarom de baan gesloten is tussen zonsondergang en zonsopgang?

7. Rotterdam Airport is tussen 23.00 en 07.00 uur lokale tijd gesloten met de mogelijkheid voor starten en landen in bijzondere gevallen zoals vastgelegd in de aanwijzing. Voorts is
---

VENW/IVW-2008/8893

in verband met het aanbrengen van de stroefheidslaag het vliegveld een aantal nachten volledig gesloten geweest van 24.00 tot 06.30 uur om de onderhoudswerkzaamheden mogelijk te maken.


8. Kunt u aangeven of piloten momenteel goed op de instrumenten kunnen landen of dat dit enkel op zicht dient te gebeuren? Kunnen hierdoor alle piloten en toestellen nog wel veilig landen?

8. De piloten kunnen normaal gebruik maken van de navigatiemiddelen van Rotterdam Airport. Er hoeft niet uitsluitend op zicht geland te worden. Dit laatste is wel gewoon toegestaan.


9. Klopt het dat de vliegtuigen momenteel gebruik moeten maken van de gehele lengte van de start- en landingsbaan? Zo ja, kunt u dit toelichten?

9. Dit klopt niet. Wel is aan piloten (middels NOTAM, dit zijn schriftelijke berichten voor luchtvarenden) geadviseerd in verband met het nog (tijdelijk) ontbreken van delen van de stroefheidslaag de volledige lengte van de start- en landingsbaan te benutten voor het uitrollen en afremmen na de landing. Dit is een voorbeeld van de eerder genoemde beheersmaatregelen.


10. Klopt het dat de centerline niet over de gehele lengte van de start- en landingsbaan aanwezig is? Zo ja, kunt u dit toelichten?

10. Dit klopt, dat wil zeggen dit was het geval. Om het gefaseerd aanbrengen van de toplaag mogelijk te maken ontbrak een klein deel van de hartlijnmarkering. Als beheersmaatregel was de hartlijnverlichting steeds in gebruik tijdens starten en landen. Inmiddels is de hartlijnmarkering weer volledig aangebracht.


11. Kunt u aangeven of de baan voldoet aan alle verplichtingen in het kader van de veiligheid? Kunt u uw antwoord toelichten?

11. Om de renovatie van de start- en landingsbaan mogelijk te maken heeft Rotterdam Airport in overleg met de Inspectie een baanrenovatieplan opgesteld. Hierbij is voorzien in het aanbrengen van markeringen waar en wanneer mogelijk en beheersmaatregelen om een veilige operatie en de baanrenovatie mogelijk te maken.


12. Bent u bereid uw Inspectie Verkeer en Waterstaat naar de start- en landingsbaan van Rotterdam Airport te laten kijken en ons een afschrift van het rapport hiervan te doen toekomen?

12. Inspecties hebben plaatsgevonden op 5 juni 2008 en 11 juni 2008. Aan de afronding van de rapporten wordt momenteel gewerkt. Hierbij wordt in het kader van kwaliteitsbewaking een aantal stappen gezet waarbij de diverse verantwoordelijken binnen de Inspectie de rapportage goedkeuren en uiteindelijk vaststellen. De vastgestelde rapporten zal ik u zo spoedig mogelijk na vaststelling doen toekomen.
---

VENW/IVW-2008/8893


13. Waarom is Rotterdam Airport nog open terwijl de veiligheid in het geding is?

13. Rotterdam Airport is open omdat de veiligheid steeds gewaarborgd is.


14. Welke maatregelen gaat u nemen om starten en landen op Rotterdam Airport veiliger te maken?

14. Ik zie geen noodzaak om extra veiligheidsmaatregelen te nemen. De veiligheid is steeds gewaarborgd.


15. Kunt u deze vragen zo spoedig mogelijk beantwoorden gezien de zorgen over de veiligheid?

15. Ja.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings


---