abcdefgh
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
Datum Bijlage(n)
8 juli 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/IVW-2008/8893 2070823490
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vragen van het lid Roemer (SP) over de onveilige landingsbaan
bij vliegveld Rotterdam Airport. (Ingezonden 24 juni 2008).
1. Wat is uw mening over het bericht dat de start- en landingsbaan bij Rotterdam Airport
momenteel onveilig is?
1. Dit bericht is onjuist. Als er sprake is van een onveilige start- en landingsbaan, moet de
havenmeester van een luchthaven deze buiten gebruik nemen. De Inspectie Verkeer en
Waterstaat (hierna: de Inspectie) ziet, middels een inspectieprogramma, toe op de
veiligheid van Rotterdam Airport en de verantwoordelijkheid van de havenmeester om
indien nodig maatregelen te nemen. De start- en landingsbaan van Rotterdam Airport is
veilig. Rotterdam Airport is een door IVW gecertificeerde luchthaven.
2. Klopt het dat onlangs een aannemer de start- en landingsbaan op Rotterdam Airport in
het kader van onderhoud heeft aangepast?
2. Nee. Wel heeft er recent een renovatie van de start- en landingsbaan plaatsgevonden.
3. Kunt u aangeven aan de hand van welke criteria besloten is om dit onderhoud door
deze aannemer te laten verrichten? Hoe hoog zijn de kosten hiervan? Is hierbij sprake
geweest van een openbare aanbesteding? Is er gekeken of de aannemer voldoende
toegerust was voor de specifieke situatie op Rotterdam Airport?
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/IVW-2008/8893
3. Met betrekking tot de criteria, de kosten en de aanbesteding geldt dat de exploitant
van een luchthaven zelf bepaalt welke aannemer onder welke voorwaarden hij op zijn
luchthaven werken laat verrichten. Rotterdam Airport is een door de Inspectie
gecertificeerde luchthaven. Het beoordelen van een aannemer is primair een
verantwoordelijkheid van de luchthaven exploitant. De Inspectie ziet er, middels een
inspectieprogramma, op toe dat de luchthaven exploitant zijn verantwoordelijkheden met
betrekking tot de veiligheid juist invult.
4. Klopt het dat er slechts een onderdeel van de baan in onderhoud is geweest en de rest
van de baan nog onderhouden moet worden?
4. Nee. In het weekeind van 23 tot en met 25 mei 2008 is de luchthaven gesloten
geweest, waarbij de bovenste asfaltlaag (toplaag) van de start- en landingsbaan
vervangen is. In de nachten hierop volgend is steeds een deel van de nieuwe
stroefheidslaag aangebracht. Dit proces is inmiddels afgerond.
5. Klopt het dat momenteel de anti-sliplaag bij de start- en landingsbaan ontbreekt? Zo ja,
kunt u aangeven waarom dit zo is en in hoeverre dit nog veilig is?
5. Na de asfalteringswerkzaamheden is de nieuwe stroefheidslaag (anti-sliplaag) gefaseerd
aangebracht, dit proces is inmiddels voltooid. Gefaseerd aanbrengen van de
stroefheidslaag was noodzakelijk om totale sluiting van de luchthaven voor een periode
van mogelijk enkele weken te voorkomen. Het aanbrengen van een stroefheidslaag is
namelijk sterk weersafhankelijk en niet onder alle weersomstandigheden mogelijk. Een
stroefheidslaag is overigens niet verplicht, de stroefheid van de start- en landingsbaan
voldoet ook zonder deze laag aan de (inter)nationale veiligheidsnormen. Rotterdam
Airport heeft er echter voor gekozen wel een stroefheidslaag op de start- en landingsbaan
aan te brengen. Bovendien zijn er diverse beheersmaatregelen door de exploitant
genomen om de veiligheid steeds te garanderen. De stroefheid van de start- en
landingsbaan van Rotterdam Airport is in de onderhoudsperiode dagelijks gemeten met
een speciale "surface friction meter" en was altijd (aantoonbaar) ruim boven de
(inter)nationale norm die hiervoor bestaat.
6. Klopt het dat er momenteel markeringen langs de baan ontbreken of zelfs volkomen
afwezig zijn? Zo ja, kunt u dit toelichten?
6. Langs de start- en landingsbaan ontbreken geen markeringen. Op de start- en
landingsbaan heeft tijdelijk een aantal markeringen ontbroken, maar met in acht neming
van de gekozen beheersmaatregel (waaronder goede informatieverstrekking aan
gebruikers of luchtvarenden) is een veilige vluchtuitvoering steeds mogelijk gebleven.
7. Kunt u aangeven waarom de baan gesloten is tussen zonsondergang en zonsopgang?
7. Rotterdam Airport is tussen 23.00 en 07.00 uur lokale tijd gesloten met de mogelijkheid
voor starten en landen in bijzondere gevallen zoals vastgelegd in de aanwijzing. Voorts is
---
VENW/IVW-2008/8893
in verband met het aanbrengen van de stroefheidslaag het vliegveld een aantal nachten
volledig gesloten geweest van 24.00 tot 06.30 uur om de onderhoudswerkzaamheden
mogelijk te maken.
8. Kunt u aangeven of piloten momenteel goed op de instrumenten kunnen landen of dat
dit enkel op zicht dient te gebeuren? Kunnen hierdoor alle piloten en toestellen nog wel
veilig landen?
8. De piloten kunnen normaal gebruik maken van de navigatiemiddelen van Rotterdam
Airport. Er hoeft niet uitsluitend op zicht geland te worden. Dit laatste is wel gewoon
toegestaan.
9. Klopt het dat de vliegtuigen momenteel gebruik moeten maken van de gehele lengte
van de start- en landingsbaan? Zo ja, kunt u dit toelichten?
9. Dit klopt niet. Wel is aan piloten (middels NOTAM, dit zijn schriftelijke berichten voor
luchtvarenden) geadviseerd in verband met het nog (tijdelijk) ontbreken van delen van de
stroefheidslaag de volledige lengte van de start- en landingsbaan te benutten voor het
uitrollen en afremmen na de landing. Dit is een voorbeeld van de eerder genoemde
beheersmaatregelen.
10. Klopt het dat de centerline niet over de gehele lengte van de start- en landingsbaan
aanwezig is? Zo ja, kunt u dit toelichten?
10. Dit klopt, dat wil zeggen dit was het geval. Om het gefaseerd aanbrengen van de
toplaag mogelijk te maken ontbrak een klein deel van de hartlijnmarkering. Als
beheersmaatregel was de hartlijnverlichting steeds in gebruik tijdens starten en landen.
Inmiddels is de hartlijnmarkering weer volledig aangebracht.
11. Kunt u aangeven of de baan voldoet aan alle verplichtingen in het kader van de
veiligheid? Kunt u uw antwoord toelichten?
11. Om de renovatie van de start- en landingsbaan mogelijk te maken heeft Rotterdam
Airport in overleg met de Inspectie een baanrenovatieplan opgesteld. Hierbij is voorzien in
het aanbrengen van markeringen waar en wanneer mogelijk en beheersmaatregelen om
een veilige operatie en de baanrenovatie mogelijk te maken.
12. Bent u bereid uw Inspectie Verkeer en Waterstaat naar de start- en landingsbaan van
Rotterdam Airport te laten kijken en ons een afschrift van het rapport hiervan te doen
toekomen?
12. Inspecties hebben plaatsgevonden op 5 juni 2008 en 11 juni 2008. Aan de afronding
van de rapporten wordt momenteel gewerkt. Hierbij wordt in het kader van
kwaliteitsbewaking een aantal stappen gezet waarbij de diverse verantwoordelijken binnen
de Inspectie de rapportage goedkeuren en uiteindelijk vaststellen. De vastgestelde
rapporten zal ik u zo spoedig mogelijk na vaststelling doen toekomen.
---
VENW/IVW-2008/8893
13. Waarom is Rotterdam Airport nog open terwijl de veiligheid in het geding is?
13. Rotterdam Airport is open omdat de veiligheid steeds gewaarborgd is.
14. Welke maatregelen gaat u nemen om starten en landen op Rotterdam Airport veiliger
te maken?
14. Ik zie geen noodzaak om extra veiligheidsmaatregelen te nemen. De veiligheid is
steeds gewaarborgd.
15. Kunt u deze vragen zo spoedig mogelijk beantwoorden gezien de zorgen over de
veiligheid?
15. Ja.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat