Gemeente Venlo


Onderzoek voortijdig schoolverlaten

7-7-2008

Terugdringen voortijdig schoolverlaten beslaat brede sociale context van jongere

Voortijdig schoolverlaten is één van de speerpunten in Achilles, het programma voor de jeugd van Venlo. Daarom is de Universiteit van Nijmegen gevraagd onderzoek te doen naar de kernmerken van de groep voortijdig schoolverlaters en de oorzaken van voortijdig schoolverlaten. Doel was inzicht te krijgen in welke middelen effectief zijn in het terugdringen van voortijdig schoolverlaten.

Voortijdig schoolverlaten heeft een negatieve invloed op zowel de jongere zelf als de maatschappij. Jongeren staan sterker in hun eigen leven en in de maatschappij met een diploma in de hand, en de maatschappij staat te springen om goedgeschoolde mensen. Gemeenten hebben de taak om zoveel mogelijk jongeren een startkwalificatie te laten behalen (minimaal diploma niveau 2 MBO).

De algemene vraagstelling van het onderzoek luidde: Welke middelen en maatregelen kunnen worden ingezet in een aanval' op uitval, en van welk middel kunnen we enig effect verwachten. Voortijdig schoolverlaten is benaderd als een proces waarbij vijf domeinen een rol spelen, te weten:

* sociale achtergrond ouders

* individuele kenmerken van een persoon en gedrag van het kind
* opvoeding en gezin

* schoolfactoren, en

* leeftijdgenoten.

Uit het onderzoek is gebleken dat de belangrijkste risicofactoren zijn:

* laag opleidingsniveau ouders

* éénoudergezin

* laag niveau van welbevinden met negatief zelfbeeld
* sociale teruggetrokkenheid

* vroeg bekend in het zorgcircuit

* tekort aan ondersteunende supervisie thuis, met name van de kant van de vader

* negatieve ervaringen op de basisschool

* zich afgewezen voelen op de huidige school
* verkeerde keuze van school of opleiding
* weinig omgang met leeftijdgenoten.

Deze risicofactoren zijn in samenspel met elkaar en beslaan de hele sociale context van de jongere. De aanpak van voortijdig schoolverlaten kan dus pas effectief zijn, wanneer alle domeinen binnen de sociale context betrokken worden. Het beleid en de maatregelen moeten daarom gedifferentieerd zijn en op jonge leeftijd starten.

Binnen Achilles wordt deze integrale benadering vanuit de domeinen al enkele jaren toegepast. Het beleid en de maatregelen kunnen pas echt effectief zijn als alle partners, zoals vertegenwoordigd binnen Achilles, vanuit hun verantwoordelijkheid dat beleid en die maatregelen in samenhang met elkaar verder in gang zetten.

In het najaar worden de resultaten van het onderzoek besproken met de externe partners, met name de onderwijsinstellingen. Ook vormen de resultaten input voor het verder handen en voeten geven aan het convenant voortijdig scholverlaten, dat op 23 juni jl. is getekend tussen het ministerie van OCW en de gemeentes plus onderwijs in Noord- en Midden-Limburg.

Tijdens die ondertekening werd bekend gemaakt dat in de periode 2004-2007 het aantal voortijdig schoolverlaters in de regio Noord- en Midden-Limburg al met 43% is gedaald. De uitdaging voor de partners samen ligt erin om de komende vier jaar nog eens 40% reductie te realiseren.