abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
7 juli 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VenW/DGP-2008/6292 08-VW-B-128
Onderwerp
Treinvak Maastricht-Visé
Geachte voorzitter,
Naar aanleiding van het verzoek van 13 juni 2008 van uw vaste commissie voor Verkeer
en Waterstaat over de beveiliging op het treinvak Maastricht-Visé informeer ik u als volgt.
Er zijn twee zaken die op dit moment spelen rondom de beveiliging op dit traject.
Over dit traject rijdt sinds december 2006 de Maastricht-Brussel Express, een nieuwe
treinverbinding die de reistijd tussen Maastricht en Brussel aanmerkelijk heeft verkort. In
juni 2007 heeft de gemeente Maastricht mij gevraagd om technische verbeteringen aan te
laten brengen aan de beveiliging op dit treinvak. Deze verbeteringen aan het zogenaamde
detectie-systeem moeten leiden tot een nog snellere en efficiëntere treinverbinding
Maastricht-Luik-Brussel. In oktober 2007 heb ik aan de gemeente Maastricht toegezegd
deze verbeteringen te zullen laten aanbrengen. Inmiddels heb ik van ProRail vernomen dat
deze volgens de planning in november 2008 gerealiseerd zullen zijn.
Een ander punt betreft de toezegging aan uw Kamer van mijn ambtsvoorganger in een
Algemeen Overleg op 20 december 2006 over het op dit traject toe te passen
treinbeïnvloedingssysteem: het Nederlandse ATB-systeem of het Belgische krokodil-
systeem. Alvorens hierover te kunnen besluiten moest nog overleg gevoerd worden met
de verschillende vervoerders die over dit traject rijden, waaronder de NMBS. Mijn
ambtsvoorganger heeft destijds toegezegd uw Kamer schriftelijk op de hoogte te stellen
van de uitslag van dit overleg.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VenW/DGP-2008/6292
Sindsdien heeft ProRail hierover verschillende malen overleg met de betrokken vervoerders
gehad. Vanwege de wens om dit grensbaanvak op een vergelijkbare manier aan te pakken
als het andere grensbaanvak Roosendaal-Belgische grens en de vervoerstechnisch andere
situatie aldaar was bovendien overleg met andere vervoerders nodig. Hierdoor heeft
uitsluitsel hierover langer op zich laten wachten.
Inmiddels heeft ProRail besloten om het traject Maastricht-Visé tussen Maastricht
Randwijck en de Belgische grens uit te rusten met het Belgische treinbeïnvloedingssysteem
krokodil. Dit systeem werkt met in het spoor ter hoogte van een sein of afrembord
aangebrachte contactstrips ("krokodillen"), die via een borstel onder de trein de
informatie over het seinbeeld doorgeeft aan de trein. Als de krokodil aan de trein
doorgeeft dat een actie van de machinist nodig is wordt in de trein een attentiesignaal
gegeven. De machinist moet het waarnemen van het sein en het attentiesignaal
bevestigen door het indrukken van een "waakzaamheidsknop". Uitblijven van deze
bevestiging leidt tot een automatische snelremming van de trein.
De keuze voor dit systeem heeft plaatsgevonden in goed overleg met en met instemming
van de vervoerders die gebruikmaken van dit traject. Alhoewel niet alle treinsoorten uit
het materieelpark van NS kunnen rijden over baanvakken die uitgerust zijn met dit
krokodil-systeem was dat voor NS geen reden om hiertegen bezwaar te maken. Over dit
baanvak rijden immers vooral treinen van de NMBS en treinen van NS die doorrijden in
België, en daarom al geschikt zijn om te kunnen rijden over baanvakken die uitgerust zijn
met het krokodil-systeem.
Nadat dit traject uitgerust is met het krokodil-systeem hoef ik aan ProRail geen ontheffing
meer te verlenen voor de aanwezigheid van baanapparatuur van een
treinbeïnvloedingssysteem in de baan (artikel 7, eerste lid van de Spoorwegwet).
Zoals mijn ambtsvoorganger op 19 december 2006 in antwoord op vragen van de leden
Gerkens en Roemer heeft aangegeven (brief met kenmerk IVW/TER/C11.008.037) is het
risico dat gepaard gaat met het ontbreken van een treinbeïnvloedingssysteem op dit
traject acceptabel. Desalniettemin ben ik blij dat het veiligheidsniveau met het aanbrengen
van het krokodil-systeem omhoog gaat vanwege de NMBS-treinen die hier rijden en met
dit systeem zijn uitgerust.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat