Ingezonden persbericht
Leefbaar Utrecht vraagt om extra debat n.a.v. onbereikbaarheid De Meern
"Gemeente moet negatieve bijwerkingen van verkeersingrepen niet achteraf maar vooraf beperken"
Deze week werden de bewoners van De Meern geconfronteerd met een gewijzigde busdienstregeling: de bussen lieten het dorp geheel links liggen als gevolg van wegwerkzaamheden aan de Rijksstraatweg. Hoewel gemeente en GVU er in geslaagd zijn de busdiensten op korte termijn weer via De Meern te laten rijden, vraagt Leefbaar Utrecht zich af waarom deze situatie niet voorkomen had kunnen worden. Fractievoorzitter Vincent Oldenborg: "De nu genomen maatregelen hadden ook vooraf bedacht kunnen worden, dat had de Merenezen een hoop onrust bespaard." De fractie van Leefbaar Utrecht heeft daarom verzocht een extra discussiepunt aan de agenda van de commissie verkeer en beheer van dinsdag 8 juli 2008 toe te voegen.
Vincent Oldenborg: "In onze mooie stad wordt hard gewerkt aan het wegwerken van achterstallig onderhoud, de aanleg van nieuwe infrastructuur en de sloop en bouw van woningen. Dat er tengevolge van al die werkzaamheden veel overlast optreedt, valt helaas niet te voorkomen. We worden echter voortdurend geconfronteerd met beslissingen in relatie tot al deze activiteiten, die op zijn minst de indruk wekken dat er vooraf onvoldoende is nagedacht over de consequenties en met name over de mogelijkheden om de nadelige effecten voor de burgers te beperken." Voorbeelden hiervan zijn de fietsroute Rijnkade, de afsluiting van de Rode brug, de busroutes in De Meern en het slopen naast een school in Overvecht.
Stadspartij Leefbaar Utrecht wil graag met de andere fracties en het College van gedachten wisselen hoe we kunnen voorkomen dat we steeds weer achteraf allerlei maatregelen moeten gaan nemen, die bij het gebruik van het gezond verstand al vooraf hadden kunnen worden gerealiseerd. Door het steeds in tweede instantie moeten herroepen van eerder genomen maatregelen wordt het vertrouwen in de competentie van het stadsbestuur aangetast en dat is niet goed voor het publieke draagvlak voor de grote ingrepen die we nog moeten gaan doen in de stad.
---- einde persbericht ----
Ingezonden persbericht