Ingezonden persbericht

ROARK EINDIGT COMMODORES' CUP ALS BESTE INDIVIDUELE BOOT

Team Rood wordt zesde overall

Cowes / UK, 6 juli 2008

----------
Op de slotdag van de Rolex Commodores' Cup 2008 wist de Roark (Rotterdam) als beste individuele boot te eindigen. Door een overtrekkend front waren de condities ruig met vlagen tot 30-35 knopen. Tactisch zeilen maakte daarom plaats voor risicomanagement. Desalniettemin was er veel schade. Zo verloor de Nederlandse Slainte zijn mast. Ook de Roark kampte met problemen, want in het tweede voor de windse rak bliezen ze kort achter elkaar twee spinnakers op. Aangezien het om seconden ging, bleef het dus tot aan het einde spannend. Uiteindelijk was het verschil met de Ierse Antix Eile slechts een halve punt. Hiermee evenaart de Roark de prestatie van de Holmatro in 2004. De Rosetta from the Rocks (Scheveningen) werd vijfde en de Holmatro ING Real Estate (Zeeland) achtste. Als Team Rood eindigen ze op de zesde plaats overall. GBR Red pakte de eindzege.

"Goede bemanning hè", reageerde Roark-schipper Kees Kaan triomfantelijk na terugkomst in de haven. "Het was heel spannend met die harde vlagen. Ik vond het vanochtend ontzettend spannend, want ik wist dat we dit konden halen. Alleen moesten we dan wel echt tweede worden, omdat we gisteren die uitglijder hadden." Toen werd de zegereeks verbroken met een zesde plek, die anderhalve keer telde. Vanochtend begon de klasse twee met een algehele terugroep. Tacticus Maxi van Pelt met zijn Belgische tongval: "Die start was dramatisch, maar het mag ook eens mee zitten. Ik heb toen wel even mijn twee pollekes gekust." Volgens Kaan ging de tweede poging beter en kwamen ze als vierde bij de bovenboei: "Voor de wind ging het snoeihard. De Erivale III ging voor onze neus plat, dus dat was er één minder. Jump Juice zat nog voor ons, maar zij overzeilden de boei." Dat was er dus weer eentje. Na het volgende kruisrak ging de Roark vlak achter Blondie als tweede om de bovenboei. Toen sloeg het noodlot aan boord van de Rotterdammers toe. Ze verloren binnen een minuut twee spinnakers. Kaan: "We hebben daarna de A0 opgezet voor zoveel mogelijk damage control." Jump Juice lag weer voor de Nederlanders, die nog één kruisrak hadden om het recht te zetten. Van Pelt: "De wind draaide steeds naar links, dus hebben voor de linkerkant van de baan gekozen." Het patroon hield aan en de Roark schoof terug naar de tweede plek. Dat was net genoeg om die 'beste boot positie' vast te houden. Voor Van Pelt was het de tweede keer dat hij dit bereikte, want vier jaar geleden deed hij hetzelfde met de Holmatro. Kaan: "Met dit weer zo varen, is super. Betere afsluiter kun je je niet voorstellen."
Holmatro ING: oude Whitbread-koning laat boot vliegen
"Het was vandaag een kwestie van je spullen heel houden", aldus Holmatro ING-schipper Lennard van Oeveren. Op de startlijn kregen ze het aan de stok met de Nederlandse Daikin Airco: "Zij wilden niet omhoog en wij konden niet omlaag, want daar lag de Checkmate. We waren redelijk weg. Aan de wind was het vervolgens zaak om niet om te vallen en onder de spinnaker was het vliegen of duiken. We hebben ervoor gekozen om niet te gijpen en zo lang mogelijk over één boeg door te gaan. Dat was een goede beslissing, want na de drop nam de wind toe tot 32-36 knopen. Op dat moment zag je overal spinnakers vliegen en boten uitvallen." De Checkmate en Daikin Airco moesten eveneens het strijdtoneel verlaten met gescheurde grootzeilen. Van Oeveren: "Mijn enige zorg was alles heel houden en finishen. In het laatste spinnakerrak heeft daarom de oude Whitbread-koning (Gideon Messink) het roer over genomen. Hij heeft de boot laten vliegen. We tikten zelfs de zeventien knopen aan. Het was echt heel gaaf met overal water." Van Oeveren kijkt tevreden terug op zijn eerste Commodores' Cup: "We begonnen niet zo lekker en hebben onszelf serieus verbeterd. Daar kwamen we voor. Verder was het leuk om in teamverband te zeilen."

Messink: "Speciaal gebouwde IRC-racers stellen teleur"
Ook Messink is te spreken over de geboekte progressie: "Het is een jonge ploeg met een nieuwe boot. We moeten nog een hoop leren, dus het is heel goed dat we dit hebben gedaan. Ze hebben zeker progressie gemaakt." Messink juicht het bovendien toe dat hier drie Nederlandse teams mee deden: "Dat is goed. Ik vind alleen dat er in het vervolg een selectieweekend moet plaatsvinden. Zodat de sterkste teams bij elkaar zitten." Over de verrassingen van deze Commodores' Cup zei Messink: "Het is frappant dat de boten die speciaal voor dit evenement zijn gebouwd, het niet zo goed hebben gedaan. Dan heb ik het over de flat out IRC racers, zoals de Mills en Ker's. De Roark heeft heel sterk gevaren. Kees is er jarenlang mee bezig geweest en hij maakt het hier waar."

Rosetta: "Woord gehouden"
"Ik heb zelf het idee dat we zondag nog iets moois gaan neerzetten", sprak Erik van Vuuren op zaterdagavond krachtig. Nog geen etmaal later riep hij voldaan: "We hebben woord gehouden." De Scheveningse Rosetta from the Rocks van Radboud Crul ging netjes over de baan en speelden alles op safe. Van Vuuren: "Toch zijn we van de kleine boten het langste doorgegaan onder spinnaker. Voor de start moest je de boel goed trimmen en voor de wind overeind blijven." Het resultaat was een keurige vijfde plek, net als gisteren. "En we zijn in onze klasse zesde overall geworden. Meer zat er niet in voor ons. Wij zijn in onze doelstelling geslaagd. Daar zag het dinsdag niet naar uit." Crul tot slot: "We zijn er in voor- en tegenspoed voor blijven gegaan. Het was een leerproces. We hebben er streng voor geleefd en ons qua drank en feesten ingehouden voor het resultaat. We hadden met elkaar afgesproken dat we op dat punt niet voor gaas zouden gaan. We hebben het maximale gegeven. Het was een mooie ervaring."

Team Wit (Checkmate, Connect Lesonal en Slainte) eindige als elfde en Team Blauw (Daikin Airco, Playmate en Weerga) als veertiende.