De Pont stichting
Marc Mulders en Claudy Jongstra
Mapping out Paradise
5 juli tm 16 november 2008
MAPPING OUT PARADISE - THE CARTOGRAPHY OF PARADISE
Een `Gesamtkunstwerk' van Claudy Jongstra en Marc Mulders m.m.v.
Maarten Meevis.
MAPPING OUT PARADISE is een installatie in vilten en gebrandschilderd
glas die het gehele 'centrale plein' van de grote
tentoonstellingsruimte in De Pont zal beslaan.
Het gebrandschilderd glas gaat over de droom, de wens en het verlangen
de herinnering levend te houden aan het Paradijs en om die verwoeste
eenheid weer te herstellen.
De vilten in de installatie willen het verlangen naar het verbinden
met de geestelijke wereld en liefdeskracht op basis van geven, die
vrij is van nodig hebben, weer wakker maken.
In MAPPING OUT PARADISE komen meerdere ambachten, technieken en
disciplines samen: textiel, glas-in-lood, typografie en zeefdruk.
GEBRANDSCHILDERD GLAS
De beelden in MAPPING OUT PARADISE zullen uitgaan van enerzijds de
klassieke Bijbelse iconografie van het paradijs, goed en kwaad bijeen
op een en hetzelfde grondgebied, en zijn anderzijds een verwijzing
naar het nu: de hel op aarde nu, zoals die bijvoorbeeld ervaren werd
door de 9/11-attack, decadentie en hedonisme om ons heen.
Zo heeft het glas-in-loodraam de Apocalypse te Utrecht, naast het
uitbeelden van heel specifiek hoofdstuk 12 uit de Openbaring van
Johannes, tevens een element van het Laatste Oordeel `NU', namelijk
een eigentijds `Apocalypse now'-scenario, met dit maal geheel nieuwe
acteurs als kruisvaarders; zowel de terroristen als de George
Bush-presidenten... En er is in het glas-in-loodraam `Het laatste
oordeel' in de Sint Jan Kathedraal te `s-Hertogenbosch naast de
klassieke ` helse Jeroen Bosch taferelen' ook een nine eleven citaat
afgebeeld in de hellemuil.
VILT
Het vilt is de oudste vorm van textiel.De reflectie van zonlicht op
stromend en opspattend water vormt de inspiratiebron voor de
vormentaal en het gebruikte materiaal:
water- beweging, reiniging, overgang naar geestelijk leven,
zonlicht- bron van alle leven.
Stroom als beweging en door botsingen opspattend water zijn
onlosmakelijk met elkaar verbonden.
De vilten doeken vormen één beeld in beweging en worden onderbroken
door het gebrandschilderde glas, waarna de stroom van vilten weer in
harmonieuze beweging voortgaan tot de volgende glasschildering.
Door het gebruik van de kleuren paars (verbondenheid en bezinning) en
purper (warmte en rijkdom) wordt het verlangen wakker gemaakt naar de
verbinding met de geestelijke wereld.
Naast de zintuiglijke waarneming wordt, door de fysieke beleving van
het volgen van de vilten stroom, dit oerverlangen bekrachtigd.
DE INSTALLATIE
Aan de spanten van de ruimte worden in een slingerbeweging vijftig
vilten doeken en twintig glas-apliques, elk 250 m. hoog bij 50 cm
breed, tot een groot decor. Aaneengeregen doeken in wol en glas, waar
men doorheen kan kijken en langs kan lopen, een slingerbeweging
volgend.
TYPOGRAFIE
Vormgever Maarten Meevis (bureau Kinkorn) is de regisseur van deze
bijzondere presentatie. Hij was eerder verantwoordelijk voor de
herinrichting van Museum het Catherijneconvent in Utrecht en werkt
momenteel aan het nieuwe museum voor grafische vormgeving in Breda.
Claudy Jongstra en Marc Mulders september 2007
Eerdere samenwerking van Claudy Jongstra en Marc Mulders:
creatie van een gezamenlijk lusthof op de Art Rotterdam 2004
solo-expositie van Claudy Jongstra in het Textielmuseum te Tilburg
2006
4 werken voor de Nederlandse Ambassade te Berlijn 2006
www.claudyjongstra.com
www.marcmulders.com