Time : 12:35:12
Date : 04 July 2008
Sender Name: Nieuwsbank BV
BBIE wil innovatiekracht in de Benelux stimuleren
Benelux-weekend Brussel
BBIE wil innovatiekracht in de Benelux stimuleren
BRUSSEL, 20080704 -- Op 5 en 6 juli 2008 staat een stand van het
Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) in het Atomium
te Brussel in het kader van het Benelux-weekend. Investeren in
relaties binnen de Benelux met oog op bescherming van de
intellectuele eigendom is actueler dan ooit in deze tijd van
globalisering. Goede bescherming is belangrijk voor een gunstig
ondernemersklimaat in de Benelux.
Het Benelux-verdrag in 1958 was het startschot van een intensieve
samenwerking tussen België, Nederland en Luxemburg. Deze samenwerking
leidde ertoe dat enkele jaren later de wetgeving op het gebied van de
registratie van merken en modellen in de Benelux eenvormig werd
gemaakt, iets wat toen uniek was. Er werd een gemeenschappelijke
administratie opgericht voor de drie landen: het Benelux-Merkenbureau
en het Benelux-Bureau voor Tekeningen of Modellen. Deze kregen hun
standplaats in Den Haag en leverden een waardevolle bijdrage aan de
voltooiing van de interne markt in de Benelux.
Sinds 2006 hebben deze bureaus plaatsgemaakt voor n gestroomlijnd
Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE), dat zich
inmiddels een van de meest vooruitstrevende en best functionerende
bureaus van de Europese Unie kan noemen. De visie van het BBIE is dat
het voor iedere ondernemer in de Benelux vanzelfsprekend moet worden
om zijn intellectuele eigendom te registreren. Snel en actief
inspelen op de behoeften van ondernemers vindt het bureau zeer
belangrijk. Daarnaast staat het stimuleren van moderne, innovatieve
ondernemers in het komende jaar centraal.
Het blijkt dat ondernemers zich niet altijd bewust zijn van het
belang van registreren en van de verschillende
registratiemogelijkheden. Vaak weten zij ook niet waar ze terecht
kunnen voor de registratie van hun intellectuele eigendomsrechten. Om
de ondernemer beter te bereiken, wil het BBIE voor de toekomst
investeren in de relaties met kennispartners, zoals de
kruispuntbanken, merkengemachtigen en brancheorganisaties. Dit is
ook een van de redenen dat het een corporate relatiemagazine
uitgeeft, dat in de herfst zal verschijnen. Het eerste nummer van dit
magazine zal volledig in het teken staan van innovatie, met als doel
de plaats van het BBIE in de innovatieketen te laten zien en onze rol
op het gebied van de intellectuele eigendom.
In 2007 heeft het BBIE veel energie gestoken in een nieuwe dienst
voor de innovatieve ondernemer, namelijk de elektronische versie van
het i-DEPOT, die inmiddels een succes is geworden. Het digitale
i-DEPOT is snel, goedkoop en slechts een aantal muisklikken
verwijderd van het eigen bureau van de ondernemer. Mensen worden
gestimuleerd om na te denken. Het i-DEPOT kan aan het begin van een
innovatietraject houvast bieden, zodat men bij een rechtszaak kan
aantonen wie er eerst was.
Het i-DEPOT is een middel dat kan dienen als officieel bewijs,
waarmee iemand kan aantonen dat hij op een bepaalde datum een bepaald
idee, concept of uitvinding heeft ingediend. Het is een handig en
betrouwbaar bewijsmiddel dat in geval van een conflict zijn waarde
kan bewijzen. Het i-DEPOT creert echter nadrukkelijk geen
intellectueel eigendomsrecht. Het zoeken van wettelijke bescherming
na de ontwerpfase blijft dus noodzakelijk. Meer informatie over het
i-DEPOT en de andere diensten van het bureau is te vinden
www.boip.int
Voor de toekomst zet het BBIE in op het verder uitbouwen van
interactieve diensten. Daardoor zal het registratieproces
transparanter worden en nog efficinter en sneller kunnen verlopen.
Ook gaat het bureau meer aandacht geven aan informatieverstrekking
aan het midden- en kleinbedrijf. Intern blijft het BBIE werken aan
verbetering van de dienstverlening aan zijn klanten. Er is een
speciaal informatiecentrum in het leven geroepen dat te allen tijde
en zo snel mogelijk vragen van het publiek beantwoordt.
We hopen dat het i-DEPOT en het corporate relatiemagazine, dat in het
najaar verschijnt, een stimulerende invloed hebben op de innoverende
kracht binnen de Benelux.
Succesvol ondernemen begint met registreren
Het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom is de officile
instantie voor de registratie van merken en modellen in de Benelux.
Daarnaast biedt het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom de
mogelijkheid om het bestaan van ideen, concepten, ontwerpen,
prototypes, etc. vast te leggen. De missie van het BBIE is ervoor te
zorgen dat alle merken, modellen en ideen in de Benelux worden
geregistreerd en dat de burger weet waar, waarom en hoe hij zijn
intellectueel eigendom kan beschermen. Het BBIE is een zelfstandige
internationale organisatie, die is opgericht vanuit de drie overheden
van de Benelux.
Voor meer informatie kijk op www.boip.int