|LET OP: EMBARGO TOT | |VRIJDAG 4 JULI 2008, 17.00 UUR |
|Datum | |4 juli 2008 | |Nummer | |147 |
Noordoost-Brabant krijgt beter OV
Een light train als ruggengraat van een HOV-netwerk met snelbusaansluitingen of een BiBus die gebruik kan maken van de weg én het spoor? Bussen die met een frequentie van 16 maal per uur via vrijliggende busbanen rijden of zijn hybride netwerken de oplossing? Dit is een greep uit de plannen die de consortia Zuiderkruis, Mobicon en de bedrijven Keypoint en AM Bam Goudappel vandaag hebben gepresenteerd voor hoogwaardig openbaar vervoer in Noordoost-Brabant.
In de bijlage treft u een samenvatting van de plannen aan. Ook zijn illustraties toegevoegd.
De kwaliteit en het gebruik van het openbaar vervoer in Noordoost-Brabant kunnen verbeterd worden. Daarom is aan marktpartijen gevraagd om creatieve en vooral haalbare oplossingen te bedenken.
Verkeersgedeputeerde Cora Steffens-van Nieuwenhuizen: "Het is voor het eerst dat wij niet eerst een afgerond plan bedenken en dit aanbesteden, maar gebruik maken van creativiteit uit de markt. Dit zorgt voor betere en uitvoerbare plannen".
Regiobijeenkomsten
De inwoners uit de regio worden na de zomervakantie geïnformeerd over de plannen voor beter HOV. In het najaar worden de plannen beoordeeld en komt de stuurgroep met concrete voorstellen.
De stuurgroep HOV Noordoost-Brabant bestaat uit bestuurders van de gemeenten Uden, Veghel, Oss, 's-Hertogenbosch, Vught, Schijndel, Boxtel en Sint-Oedenrode, werkgeversorganisaties Revus en Boxtel, de Brabantse Milieufederatie en het Reizigersoverleg Brabant en staat onder leiding van gedeputeerde Cora Steffens-van Nieuwenhuizen.
De plannen van de vier partijen staan vanaf 5 juli ook op: www.hovnoordoostbrabant.nl.
Einde persbericht:
Bijlagen:
Presentaties, illustraties en persberichten van de consortia:
- BAM Infra - AM - Goudappel Coffeng;
- Zuiderkruis (samenwerking tussen Movares - Bohemen - Bouwfonds-MAB - Buck Consultants International - Mobility Managers - Strukton Rail - Veolia Transport Rail);
en de bedrijven:
- Keypoint Consultancy;
- Mobycon.
Informatie en persberichten vindt u op de internetsite van de provincie Noord-Brabant, www.brabant.nl
Voor informatie over dit persbericht:
afdeling Communicatie, Sonja van der Graaf, 06-18303315.
---- --
Koninklijke BAM Groep, Goudappel Coffeng en AM:
Keuze voor light train beste oplossing voor HOV in Noordoost-Brabant
Bunnik, 4 juli 2008 - Een consortium bestaande uit Koninklijke BAM Groep (BAM Rail, BAM Wegen en BAM Infraconsult), verkeerskundig adviesbureau Goudappel Coffeng en AM Vastgoedontwikkeling presenteert vandaag in het Provinciehuis te Den Bosch een businessplan naar aanleiding van een onderzoek waarin wordt geconcludeerd dat een light-train-verbinding de beste oplossing is bij Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) in Noordoost-Brabant.
Het consortium prestenteert het businessplan aan onder meer bestuurders van provinciale en gemeentelijke overheden, werkgeversorganisaties en de Brabantse Milieufederatie. Het plan is opgesteld in opdracht van de provinciale stuurgroep Hoogwaardig Openbaar Vervoer Noordoost-Brabant.
De light train als ruggengraat van een HOV-netwerk met snelbusaansluitingen heeft voldoende capaciteit en biedt ruime mogelijkheden tot doorgroei. Bijkomend voordeel is dat de light train de regio verbindt met het landelijke spoornetwerk. Het consortium heeft de stuurgroep inmiddels geïnformeerd over het onderzoeksresultaat en geadviseerd over de te nemen vervolgstappen.
De regio Noordoost-Brabant ontbeert een hoogwaardig openbaar vervoer netwerk (op het landelijke spoorwegennet). Doorstroming van de huidige busdiensten laat verder veel te wensen over. De verwachte verkeerstoename door de economische ontwikkeling in de regio vereist meer inzicht in de mogelijkheden van hoogwaardig openbaar vervoer.
De drie varianten in het businessplan zijn gebaseerd op een HOV-buslijnnetwerk eventueel aangevuld met een sneltramlijn of een light-train-verbinding, die de ruggengraat vormt van het netwerk. Tevens is de invloed van de varianten op mogelijkheden voor gebiedsontwikkeling in de regio beschouwd.
Uit het onderzoek komt HOV op basis van light train als beste variant naar voren. Niets houdt de Provincie tegen per direct met deze door het consortium geadviseerde variant te starten. Snel beslissen is belangrijk aangezien toekomstige ontwikkelingen rond de nog aanwezige railinfrastructuur de revitalisering hiervan in de weg kunnen staan. De huidige concessiehouder kan direct met bussen rijden volgens een nieuwe dienstregeling en zodra de spoorverbinding gerevitaliseerd is, takken die bussen conform het visgraatmodel aan op de spoorlijn. Optimaal gebruik van bus en light train is daarmee geborgd.
Tijdens het onderzoek is veel aandacht besteed aan de gevoelens en plannen van gemeenten en belanghebbenden. Verdere uitwerking van de ruimtelijke ontwikkeling en infrastructurele plannen voor de HOV-variant vergt een passende Publiek Private Samenwerking (PPS)-constructie. Die samenwerking dient de belangen van gemeenten en de Provincie te waarborgen. Het consortium AM - BAM - Goudappel Coffeng biedt de Provincie op basis van een PPS-constructie het vervolg op deze business case aan. Door samen een projectbureau op te richten dat het HOV in Noordoost-Brabant gaat opzetten en beheren, kan HOV op basis van light train morgen al beginnen!
Nadere informatie: drs. A.C. Pronk, (030) 659 86 21.
Koninklijke BAM Groep nv
Runnenburg 9, 3981 AZ Bunnik / Postbus 20, 3980 CA Bunnik
Telefoon (030) 659 89 88
Handelsregister 30058019. Statutair gevestigd te Bunnik.
Goudappel Coffeng BV
Snipperlingsdijk 4, 7417 BJ Deventer / Postbus 161 7400 AD Deventer
Telefoon (0570) 666222
Handelsregister 38017479. Statutair gevestigd te Deventer.
AM
Edisonbaan 14h / Postbus 632 / 3430 AP Nieuwegein
Telefoon: (30) 6097222
Telefax: +31 30 6050874
Handelsregister: 30160235
---- --
Samenvatting
Onze opgave Stedelijke ontwikkeling
De Provincie Noord-Brabant heeft samen met een aantal partners gecon- myn bus onderscheidt zich doordat het hoogwaardig openbaar vervoer
stateerd dat de autobereikbaarheid van Noordoost Brabant de afgelopen wordt verweven met bestaande auto-infrastructuur. Een goede bereik-
periode sterk is verbeterd, maar dat de bereikbaarheid per openbaar baarheid voor alle vervoerswijzen, nu en in de toekomst, is een stimulans
vervoer verslechtert. Gezamenlijk is daarom de vraag opgepakt: voor de economie.
Op welke wijze kan het openbaar vervoer in Noordoost Brabant worden Duurzaamheid
verbeterd, zodat de bereikbaarheid van de regio duurzaam verbetert? myn bus respecteert de nog steeds groene regio door geen nieuwe
doorsnijdingen van het landschap te creëren. Het traject van het Duitse
De Provincie Noord-Brabant heeft Keypoint Consultancy verzocht deze lijntje laten wij dan ook voor wat het voor een deel alweer is: natuur.
onderzoeksvraag uit te werken in een businessplan. Wij hebben ons
businessplan 'myn bus' genoemd. Daarin staat de 'y' symbool voor Innovatie
de vorm van het regionale hoogwaardig openbaar vervoer netwerk in Om de hoogwaardigheid van myn bus verder te onderstrepen hebben
Noordoost Brabant, zoals wij dat voor ons zien. we een aantal bewezen innovaties opgenomen in ons concept. Het
gaat daarbij ondermeer om dynamisch reizigersinformatie, dynamisch
Succesformule gebruik van busbanen en medegebruik van busbanen door vrachtverkeer.
De basis van ons concept zijn onze positieve ervaringen met de ontwik-
keling van hoogwaardig openbaar vervoer in Twente. De investeringen in Realistisch en nuchter
zowel vrije businfrastructuur als in de exploitatie hebben daar in de af- Het realiteitsgehalte van myn bus is hoog. Onze ervaringen in Twente
gelopen jaren geleid tot een sterkere positie van de bus ten opzichte van vormen een goede leerschool op basis waarvan we dit kunnen zeggen.
de auto. Dat is gepaard gegaan met een reizigersgroei in het openbaar myn bus is financieel haalbaar te maken als partijen bereid zijn initieel te
vervoer van bijna 40%. investeren in een hoogwaardig openbaar vervoersysteem. Hiermee wordt
de positieve spiraal ingezet. De politieke en maatschappelijke wenselijk-
Basis: lijnen en knopen heid is mede gezien het realiteitsgehalte duidelijk aanwezig.
Met myn bus stellen we een uitgebalanceerd concept voor met als basis
twee corridors met zoveel mogelijk vrijliggende busbanen en optimaal En nu?
uitgeruste halteplaatsen. Het betreft de corridors Eindhoven Veghel We hebben met veel plezier uiteen gezet hoe we van een concept komen
Uden Oss en 's-Hertogenbosch Veghel Uden. Afhankelijk van de tot een concreet openbaar vervoersysteem. Een systeem dat op natuurlijke
beschikbare ruimte zijn dit dubbele, enkele of dynamische busbanen. wijze is ingebed in Noordoost Brabant. Toch vormt dit slechts het begin.
Daarom delen we onze ervaringen graag verder met de Provincie Noord-
Frequentie tot 16 x per uur Brabant en haar partners.
Wij zijn overtuigd van de kracht van ons basisconcept. Hoge frequenties
tot 16 keer per uur tussen Uden en Veghel zijn haalbaar. Mede hierdoor
verdubbelt het aantal busreizigers met myn bus tussen nu en 2020.
www.keypoint.eu
mijn bus corridor
Busstation
Woonontwikkeling
Bedrijfsontwikkeling
Ecologische zone (Duits lijntje)
Groenontwikkeling / Groene Buffer /
Ecologische verbindingszone
---- --
Samenvatting businessplan OVflex
Noord-Brabant is booming. Provincie Noord-Brabant heeft samen met haar partners in de Stuurgroep HOV Noordoost-Brabant een ambitie opgesteld voor het realiseren van een netwerk van Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) in de regio in de periode tot 2030.
OVflex is het antwoord van Mobycon op de ambities van de stuurgroep om Noordoost-Brabant bereikbaar en leefbaar te maken en te houden. In het Plan van Aanpak OVflex heeft Mobycon zijn visie en ontwikkelingsmogelijkheden gegeven op het HOV voor Noordoost-Brabant. In het Businessplan OVflex heeft Mobycon de visie ingevuld en een concreet beeld en ontwikkelingsprogramma voor het HOV geschetst in de regio tot 2030.
Wat is OVflex?
OVflex is een HOV-concept dat op een flexibele en kwalitatief hoogwaardige manier de kernen van Noordoost-Brabant met elkaar verbindt, gestoeld op een voortdurende wisselwerking tussen mobiliteit en ruimte. OVflex gaat uit van hybride netwerken: netwerken die, anders dan de meeste huidige
OV-systemen, per verbinding bestaan uit een optimale mix van verbinden en ontsluiten en van de juiste modaliteit: bus, tram of light train.
OVflex bestaat uit vier systemen:
Missie OVflex
MObycon heeft voor OVflex in Noordoost-Brabant een missie geformuleerd, die gebaseerd is op de ambities van de partners in de stuurgroep HOV. Deze missie is het uitgangspunt van ons businessplan voor de regio Noordoost-Brabant.
Met OVflex ontstaat een duurzaam netwerk met een integraal karakter en een oog voor ieders belang. Het OVflex-netwerk leidt tot betere bereikbaarheid en daarmee een vergroting van de welvaart in Noordoost-Brabant. Tevens draagt het bij aan een grotere leefbaarheid en het duurzaam samenleven in Noord-Brabant. Bovendien profileert Noord-Brabant zich hiermee als toonaangevende regio in Nederland en Europa.
OVflex in Noordoost-Brabant
Het OVflex-netwerk is een integraal netwerk dat bestaat uit corridors. Het totale OVflex-net in Noordoost-Brabant ziet er als volgt uit:
Netwerk
Vanuit Den Bosch:
. Den Bosch - Schijndel - St. Oedenrode - Eindhoven
. Den Bosch - Schijndel - Veghel - Uden
. Den Bosch - Berlicum - Veghel
. Den Bosch - Oss - Nijmegen (spoorlijn)
. Den Bosch - Boxtel - Eindhoven (spoorlijn)
Vanuit Eindhoven:
. Eindhoven - Sint Oedenrode - Veghel - Uden - Oss
. Eindhoven - Helmond - Gemert - Uden
. Eindhoven - Helmond - Gemert - Veghel
Lokale assen:
. Den Bosch Centraal station - Maaspoort
. Den Bosch Centraal station - De Brand
De bestaande spoorlijnen van het hoofdnet maken ook deel uit van het net; de stoptreindiensten worden omgezet naar Flexrail (sneltram over het hoofdspoor)
Stations en knooppunten
Er komen nieuwe stations en knooppunten in onder andere Den Bosch, Vught, Best, Eindhoven en Oss die aansluiten op ander OV en fiets- en autoroutes, zoals de A59. De knooppunten krijgen P+R-voorzieningen, OV-fietspunten en Fietstransferia. Ook Groene Haltes in natuurgebieden maken deel uit van het netwerk.
Ontwikkeling
OVflex wordt vanaf 2010 in een aantal fasen opgezet en verzwaard. Op basis van prognoses van de
huidige passagiersvraag en de plannen voor ruimtelijke ontwikkeling van de lokale overheden heeft
Mobycon een programma uitgewerkt voor de ontwikkeling
en verdere vezwaring van
de verbindingen in het
OVflex-net. Bij voldoende passagiers krijgt een verbinding een upgrade naar een "hoger" systeem. Op deze wijze wordt een compleet netwerk gegarandeerd én ontstaat een systeem dat met de tijd meegroeit
Flextrack is een vast onderdeel van OVflex: het bevat een baan die geschikt is voor bus- én tramexploitatie. Dankzij Flextrack is een optimale fasering mogelijk van het HOV-net: door het dubbelgebruik van de vrije banen profiteert de bus van gestrekte trajecten en een hoge gemiddelde snelheid, terwijl de tram optimaal profiteert van aansluitingen op de bus. In de periode tot 2030 wordt Flextrack onder andere geïntroduceerd op een stadstraject in Den Bosch en op de verbinding tussen Veghel en Uden over het voormalige tracé van het Duits Lijntje.
Noordoost-Brabant wint met OVflex!
Een optimale bereikbaarheid
De relaties tussen Den Bosch, Veghel, Uden, Eindhoven en Oss krijgen de service die ze verdienen en een garantie van mogelijkheden tot efficiënte en duurzame groei voor de toekomst.
Een leefbare en welvarende regio
Met OVflex wordt tegelijkertijd zowel stedelijke ontwikkeling als de ontwikkeling van het open landschap en natuur gestimuleerd, gefaciliteerd en gebundeld. Drie stedelijke corridors profiteren van synergie en versterking van de economische kracht: Den Bosch - Oss, Eindhoven/Helmond en Veghel/Uden. Aan de andere kant staan ook de natuurgebieden prominent op de kaart en wordt dankzij de Groene Haltes en een slimme ketenaanpak de toeristische en recreatieve waarde van deze gebieden versterkt. Dat betekent goed nieuws voor Groot Maashorst, het Groene Woud en De Peel.
Duurzame mobiliteit
Noordoost-Brabant krijgt een duurzaam vervoerssysteem dat geschikt is voor kansen en uitdagen van de 21e eeuw dankzij het behoud van het open landschap en een doordachte integratie met de auto en de fiets.
---
---- --
PERSBERICHT
Nieuw openbaar vervoersmiddel gaat Noord-Brabantse steden en dorpen ontsluiten
Hoogwaardig openbaar vervoer in de regio Noordoost-Brabant haalbaar in combinatie met nieuwe ontwikkelingen van wonen, werken en recreëren.
Eindhoven, 1 juli 2008 - Een nieuw hoogwaardig openbaar vervoernetwerk (HOV) in de regio Noordoost-Brabant is haalbaar als er wordt gekozen voor de koppeling met nieuw te ontwikkelen woon-, werk- en recreatiegebieden. Een ander belangrijk aspect in de haalbaarheid van HOV is de inzet van de BiBus: een nieuw openbaarvervoersmiddel.
Dat blijkt uit een presentatie van ontwikkelingsmaatschappij Zuiderkruis. Zij heeft op verzoek van de provincie Noord-Brabant een studie verricht naar de mogelijkheid om op korte termijn de ontsluiting van de regio Noordoost-Brabant per openbaar vervoer te verbeteren. De presentatie werd vandaag gegeven tijdens een persconferentie georganiseerd door Provincie Noord-Brabant. Zuiderkruis wil in de periode 2012 - 2022 nieuwe verbindingen aanleggen tussen gemeenten als Boxtel, Veghel, Uden en Oss. Langs deze nieuwe verbindingen is er ruimte voor nieuwe woningbouw, kantoorlocaties maar ook clusters van scholen en ziekenhuizen.
BiBus rijdt over rails en weg
Zuiderkruis voorziet in een regionaal vervoersconcept langs de twee assen: Oss - Helmond en Boxtel - Boxmeer. De lijnen kruisen elkaar in het hart van de regio: Uden-Veghel. Als nieuw vervoersmiddel wordt de BiBus ingezet. Deze bus kan binnen de dorpskernen gewoon over de weg rijden, maar kan over de langere afstanden gebruik maken van rails. Het voordeel van de BiBus is tweeledig: enerzijds wordt gebruik gemaakt van bestaand asfalt en rails. Anderzijds is de snelheid van de BiBus hoger dan bij de bus en is het comfort voor de reiziger hoger. In totaal komen er 40 halten langs de nieuwe lijnen. Op de grotere halteplaatsen als Boxtel en Oss bestaat de mogelijkheid om over te stappen op de trein. Op kruispunten met de rijksweg A2, A73 en A50 komen transferia. Verder worden de belangrijkste woonwijken en bedrijventerrein van moderne halten voorzien.
Duits Lijntje activeren
In 2009 kan een proeftraject starten tussen Boxtel en Veghel waarbij delen van het 'Duits lijntje' worden opengesteld. Het Duits Lijntje is een voormalige spoorweg die van Boxtel via Veghel, Uden en Mill naar Duitsland loop. Langs de nieuwe openbaar vervoerverbindingen worden nieuwe regionale ontwikkelingen gerealiseerd. Zo ziet de ontwikkelingsmaatschappij mogelijkheden voor herwaardering van de stationsomgeving van Boxtel, de ontwikkeling van een bijzondere woonwijk in combinatie met een zorgboulevard in Uden-Noord en de ontwikkeling van een hightech kantoren- en bedrijventerrein nabij Oss. De ontwikkeling van de halte Vorstenbosch zal leiden tot versterken van de structuur van Veghel-Uden. Hoogwaardig openbaar vervoer kan tenslotte niet zonder nieuwe woon- en werkgebieden en vice versa.
Haalbaar plan
Zuiderkruis heeft de haalbaarheid van HOV in de regio Noordoost-Brabant onderzocht. Zij wil optimaal gebruik maken van de bestaande wegen in het gebied, maar bijvoorbeeld ook van het "vergeten" Duits Lijntje. Plannen zullen gefaseerd in de tijd vorm krijgen. In de meeste gebieden kan de BiBus direct worden ingezet. Deze benadering maakt het mogelijk om HOV voor een groot deel te financieren vanuit de ontwikkelingen van de halteplaatsen en nieuwe woon-, werk en recreatieconcepten langs de nieuwe lijnen. Zowel in exploitatie als in aanleg onderscheidt het concept van Zuiderkruis zich daarmee in positieve zin van andere hoogwaardig openbaar vervoer systemen.
Wethouder Van Erp van de gemeente Boxtel: "Door samenwerking tussen provincie en gemeenten, waarbij partijen oprecht de kennis en kracht bundelen, kan het HOV-project een succes worden. Hierbij is de aanpak van het consortium Zuiderkruis een inspirerend voorbeeld."
Over ontwikkelingsmaatschappij HOV Zuiderkruis
Partijen binnen ontwikkelingsmaatschappij HOV Zuiderkruis zijn Bohemen, Bouwfonds Property Development, Mobility Managers, Movares, Strukton, Buck Consultants en Veolia. Om antwoord te geven op de door de provincie gestelde opgaven is dit consortium gevormd.
In dit consortium wordt kennis en kunde van diverse specialisten gecombineerd, zoals een economisch onderzoeksbureau, een adviseur op het gebied van infrastructuur en mobiliteit, een vervoerder en gebiedsontwikkelaars. Hiermee worden alle relevante partijen in de keten van ontwerp tot exploitatie betrokken om op een succesvolle manier hoogwaardig openbaar vervoer te combineren met gebiedsontwikkeling.
Hoe nu verder?
De stuurgroep HOV Noordoost-Brabant zal de komende periode de verschillende rapportages evalueren en de gedane suggesties meenemen in een integraal ontwikkelingsprogramma waar gemeenten en provincie aan werken.
============Einde persbericht==================
Bijlagen:
1. BiBus bij overgang
2. Halteplaats BiBus
3. Kaart poster
Noot voor redactie,
Provincie Noord-Brabant