Persbericht © GAIA
3 juli 2008
Panos weert kooi-eieren in broodjes en slaatjes
De grootste broodjesketen van ons land vervangt sinds 1 juli alle
verse eieren afkomstig van kooikippen door eieren van
scharrelkippen. GAIA is opgetogen met deze beslissing. Jaarlijks
gebruikt Panos 2.406.630 verse eieren voor haar broodjes en
slaatjes. Tot voor 1 juli werden deze eieren gelegd door 9.000
kippen, opgesloten in krappe kooien. De beslissing van Panos levert
dus een beter leven op voor vele duizenden kippen.
Panos is het twaalfde bedrijf dat in België ingaat op GAIA's vraag
om kooi-eieren te bannen, na Makro, Colruyt, LIDL, Delhaize, Aldi,
Carrefour (voor het eigen merk), McDonald's, Sodexo, Quick, IKEA en
Carestel.
Panos wil voorbeeld stellen
De keuze van Panos voor scharreleieren kadert in haar milieu- en
diervriendelijk beleid. 'Uit onze enquête is gebleken dat ook de
klant steeds meer belang gaat hechten aan eerlijke handel en
dierenwelzijn. Panos wil als grootste broodjesketen van België een
voorbeeld stellen. Dus vindt de klant vanaf nu op talrijke broodjes
(zoals bijvoorbeeld Hollandia, Club of Veggie) en in de salad cups
enkel nog eieren van scharrelkippen', zegt Anne-Catherine
Versprille, Brand Manager bij Panos.
Verbod in 2012, maar niet voor verrijkte kooi
Vanaf 2012 zal de legbatterij in de Europese Unie verboden zijn,
maar verschillende bedrijven wachten liever niet tot 2012. Ze
kiezen vandaag voor eieren uit diervriendelijkere systemen zoals
scharrelstallen of systemen met (overdekte) uitloop. Deze bedrijven
zeggen ook 'neen' tegen de verrijkte kooi, die Europa wel nog
toelaat na 2012. Een verrijkte kooi komt helemaal niet tegemoet aan
de welzijnsnoden van de dieren: de kippen krijgen enkel een
bierviltje meer ruimte, een handvol scharrelmateriaal en een nest
van plastic.
In een (verrijkte) kooi voelt een kip zich het slechtst:
- de kip kan er haar natuurlijke gedrag niet uiten
- scharrelen, een nest maken of een stofbad nemen zijn onmogelijk
of nagenoeg onmogelijk in de verrijkte kooi
- de kip zit 13 maanden opgesloten,
- in een ruimte met een oppervlakte kleiner dan een A4-blad
- ze komt pas buiten op weg naar het slachthuis
Consument heeft oog voor dierenwelzijn
Steeds meer consumenten houden rekening met het dierenwelzijn. De
Eurobarometer van maart 2007 wijst uit dat 62% van de Europese
consumenten van winkel zou veranderen om meer diervriendelijke
producten te kunnen kopen (de Eurobarometer is een groot Europees
onderzoek dat wordt gehouden in alle lidstaten van de Europese Unie
en enkele kandidaat-lidstaten).