GAIA

Persbericht © GAIA

3 juli 2008

Panos weert kooi-eieren in broodjes en slaatjes

De grootste broodjesketen van ons land vervangt sinds 1 juli alle verse eieren afkomstig van kooikippen door eieren van scharrelkippen. GAIA is opgetogen met deze beslissing. Jaarlijks gebruikt Panos 2.406.630 verse eieren voor haar broodjes en slaatjes. Tot voor 1 juli werden deze eieren gelegd door 9.000 kippen, opgesloten in krappe kooien. De beslissing van Panos levert dus een beter leven op voor vele duizenden kippen.

Panos is het twaalfde bedrijf dat in België ingaat op GAIA's vraag om kooi-eieren te bannen, na Makro, Colruyt, LIDL, Delhaize, Aldi, Carrefour (voor het eigen merk), McDonald's, Sodexo, Quick, IKEA en Carestel.

Panos wil voorbeeld stellen

De keuze van Panos voor scharreleieren kadert in haar milieu- en diervriendelijk beleid. 'Uit onze enquête is gebleken dat ook de klant steeds meer belang gaat hechten aan eerlijke handel en dierenwelzijn. Panos wil als grootste broodjesketen van België een voorbeeld stellen. Dus vindt de klant vanaf nu op talrijke broodjes (zoals bijvoorbeeld Hollandia, Club of Veggie) en in de salad cups enkel nog eieren van scharrelkippen', zegt Anne-Catherine Versprille, Brand Manager bij Panos.

Verbod in 2012, maar niet voor verrijkte kooi

Vanaf 2012 zal de legbatterij in de Europese Unie verboden zijn, maar verschillende bedrijven wachten liever niet tot 2012. Ze kiezen vandaag voor eieren uit diervriendelijkere systemen zoals scharrelstallen of systemen met (overdekte) uitloop. Deze bedrijven zeggen ook 'neen' tegen de verrijkte kooi, die Europa wel nog toelaat na 2012. Een verrijkte kooi komt helemaal niet tegemoet aan de welzijnsnoden van de dieren: de kippen krijgen enkel een bierviltje meer ruimte, een handvol scharrelmateriaal en een nest van plastic.

In een (verrijkte) kooi voelt een kip zich het slechtst:


- de kip kan er haar natuurlijke gedrag niet uiten


- scharrelen, een nest maken of een stofbad nemen zijn onmogelijk of nagenoeg onmogelijk in de verrijkte kooi


- de kip zit 13 maanden opgesloten,


- in een ruimte met een oppervlakte kleiner dan een A4-blad


- ze komt pas buiten op weg naar het slachthuis

Consument heeft oog voor dierenwelzijn

Steeds meer consumenten houden rekening met het dierenwelzijn. De Eurobarometer van maart 2007 wijst uit dat 62% van de Europese consumenten van winkel zou veranderen om meer diervriendelijke producten te kunnen kopen (de Eurobarometer is een groot Europees onderzoek dat wordt gehouden in alle lidstaten van de Europese Unie en enkele kandidaat-lidstaten).