Gemeente Rotterdam
Ondernemer centraal bij vermindering administratieve lastendruk

Minder administratieve lasten voor ondernemers in Rotterdam

Meer digitale dienstverlening en efficiëntere samenwerking tussen gemeentelijke diensten moeten ervoor zorgen dat de administratieve lasten voor ondernemers worden verminderd. Dit staat in de plannen die het college aan de gemeenteraad heeft gestuurd. Volgens Economiewethouder Mark Harbers staat in de aanpak de ondernemer centraal: "Ondernemers moeten in deze stad de ruimte krijgen om te kunnen ondernemen. Vermindering van de lasten- en regeldruk moet in tijd en geld merkbaar zijn voor de ondernemer".

De gemeente Rotterdam heeft in het collegeprogramma de doelstelling opgenomen dat de administratieve lasten voor ondernemers in 2010 met 15% zijn verminderd. De gemeente zet daarbij niet alleen in op verlichting van de administratieve lasten op het gebied van vergunningen, maar ook op het gebied van subsidies en belastingen. De belangrijkste onderdelen uit het programma zijn:

Vergroten van digitale dienstverlening

*
Eind 2008 gaat "Mijn loket voor bedrijven" online op www.rotterdam.nl. Ondernemers kunnen met hun DigiD online, 24 uur per dag veilig zaken doen met de gemeente, inclusief betalen en inzicht in de status van een aanvraag.

*
Eind 2009 is 80 % van de subsidies en vergunningen online aan te vragen.

*
Producten en diensten worden online in samenhang en klantgericht aangeboden, in zogenaamde Events. Eind 2008 gaat het Event "Een bedrijf beginnen" online, waarmee een startende ondernemer 1 pakket met samengevoegde producten krijgt die allemaal met het starten van een bedrijf te maken hebben.

*
Er komt één digitale plek voor vragen aan de overheid. Via @Antwoord voor bedrijven krijgt de ondernemer antwoorden op vragen over subsidies, vergunningen, wetten en regels.

*
Gemeentelijke diensten en deelgemeenten krijgen een abonnement op het Online Handelsregister van de Kamer van Koophandel, zodat ondernemers geen KVK uittreksel meer hoeven te overleggen.

Meer samenwerking en efficiency bij gemeentelijke diensten

*
In het Ondernemershuis Zuid komt een Casemanager die ervoor zorgt dat de ondernemer via één aanvraag alle benodigde gemeentelijke en landelijke vergunningen kan krijgen.

*
Op 1 januari 2009 worden 25 vergunningen op het gebied van natuur, milieu, bouwen en ruimte samengevoegd in de Omgevingsvergunning. Deze vergunning is via één formulier aan te vragen.

*
Bij de Ondernemersbalie komt een centraal meldpunt waar ondernemers terecht kunnen met problemen en ideeen over het terugdringen van lasten en regels.

*
Betrokken ambtenaren krijgen extra coaching en workshops om de ondernemer echt centraal te stellen, proactief en oplossingsgericht te denken en intensief met elkaar samen te werken.

Integrale aanpak

Administratieve lasten zijn kosten die ondernemers maken om te voldoen aan informatieverplichtingen die voortvloeien uit wet- en regelgeving van de overheid. Uit het eerder verschenen EDBR-rapport "Rotterdam, regel het!" is gebleken dat niet de regelgeving, maar de wijze waarop de regelgeving wordt uitgevoerd, door de ondernemers als het meest hinderlijk en belastend wordt ervaren.

Het Ontwikkelingsbedrijf van de gemeente Rotterdam (OBR) is verantwoordelijk voor de uitvoering van het plan. Naast de Economic Development Board Rotterdam (EDBR) hebben het Ondernemersnetwerk 010 en de Kamer van Koophandel Rotterdam aanbevelingen gedaan voor het plan. De maatregelen uit het plan van aanpak hebben een interactief karakter. Dat betekent dat het programma zich blijft ontwikkelen op basis van nieuwe suggesties van ondernemers.

Noot voor de redactie/