Gemeente Utrecht

2008 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
72
vragen van mevrouw N.A.M.E. Wigny, mevrouw A. Koenders-van den Hurk,

mevrouw drs. S. Willemsen, de heer J.A. Kleuver, de heer drs. L.J.A. Engbers,

de heer drs. C.A. Geldof, de heer M. van Ditmarsch, de heer drs. W.G. Rietkerk,

de heer P. Zwanenberg
(ingekomen 4 juli 2008)

Op twee juli 2008 bezocht de gemeenteraad de binnenstad in het kader van het nieuwe bestemmingsplan. Van vrijwel alle fracties waren er een of meerdere raadsleden aanwezig en de bijeenkomst werd druk bezocht.

Niemand vindt dat de binnenstad moet veranderen in een grote, stille heide, maar over evenementen in de binnenstad lopen de meningen sterk uiteen. Of je nu van een zeer levendige binnenstad houdt of prefereert dat de waardevolle stadscultuur in stilte wordt genoten door een selecte groep cultuurminnaars: er is een grens aan de hoeveelheid gezelligheid uitgedrukt in decibellen en tijdsduur.
Gelukkig zijn die grenzen vastgelegd, maar de klachten over informatievoorziening, handhaving en mogelijkheden om te klagen waren groot en frequent. Een medewerker van het wijkbureau gaf kundig en vriendelijk een toelichting op de genomen maatregelen ter verbetering.
Met name over De Parade, maar ook over evenementen op de Neude en het Lepelenburg waren er veel klachten. En nogmaals: hoe je ook over evenementen denkt: het is redelijk dat omwonenden verwachten dat democratisch bepaalde grenzen worden nageleefd.
De fracties van D66, VVD, CDA, SP, ChristenUnie, Leefbaar Utrecht, GroenLinks en PvdA hebben daarom de volgende vragen aan het College.

1. Kan er bij grote evenementen tijdig een wijkbericht verspreid worden waarin staat wat omwonenden kunnen verwachten, wat de normen voor de geluidsoverlast zijn, waar zij tijdig aandachtspunten kunnen melden en waar en hoe geklaagd kan worden?

2. Kan het College garanderen dat gedurende De Parade er permanent een mogelijkheid is om klachten in te dienen en handhavingscapaciteit om bij daadwerkelijke overschrijding van de normen in te grijpen?

3. Zo ja, is dit ook mogelijk bij andere grote evenementen?

4. Wordt er bij het afgeven van evenementenvergunningen voldoende gelet op sanitaire voorzieningen om te voorkomen dat mensen tegen huizen en in tuinen urineren?

* 4a. Wordt er bij het afgeven van evenementenvergunningen voldoende gelet op de impact

voor de omgeving en de relatie met artikel 121 van de APV?
*
5. Waarom is het evenementenoverzicht op www.utrecht.nl niet meer beschikbaar en komt dit weer beschikbaar? Acht het College een online-klaagmogelijkheid over evenementen een goed idee?

6. Klopt het dat in de horecabrochure de norm wordt uitgedrukt in dB(A)eq en in het meetprotocol in dB(A)max en dat dit in de praktijk een groot verschil maakt? Als hier sprake is van een omissie, gaat u dit dan aanpakken?