Nederlandse Zorgautoriteit
Extra geld voor aanpak wachtlijsten licht verstandelijk gehandicapte
jeugd
Publicatiedatum: 04-07-2008
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft de Beleidsregel
contracteerruimte aangepast om de extra middelen voor de jeugdzorg te
verdelen. De contracteerruimte is incidenteel verhoogd voor aanpak van
de wachtlijsten voor licht verstandelijk gehandicapte jeugd
(jeugd-lvg). Het Ministerie voor Jeugd en Gezin stelt ⬠6,5 miljoen
in 2008 en ⬠6,5 miljoen in 2009 beschikbaar voor deze wachtlijsten.
Diverse recentelijk uitgegeven rapporten laten zien dat er sprake is
van een structurele wachtlijst voor licht verstandelijk gehandicapte
kinderen met gedragsproblemen die wachten op een behandelingsplaats in
een orthopedagogisch centrum (lvg-voorziening). Extra zorgcapaciteit
moet de wachtlijstproblemen op korte termijn oplossen. De verdeling
van de beschikbare middelen is gebaseerd op wachtlijstgegevens uit het
AZR van 1 oktober 2007.
BELEIDSREGEL CA-286
Contracteerruimte 2008
1. Algemeen
a. Deze beleidsregel is van toepassing op de zorg of dienst als
omschreven bij of krachtens de Algemene Wet Bijzondere
Ziektekosten (AWBZ) en wordt geleverd door zorgaanbieders die
zijn toegelaten voor de functies persoonlijke verzorging, verpleging,
ondersteunende begeleiding, activerende begeleiding, behandeling,
verblijf, uitleen van verpleegartikelen of prenatale zorg als
omschreven in het Besluit zorgaanspraken AWBZ.
b. Deze beleidsregel treedt in werking op 1 juli 2008 en werkt terug
tot die datum indien de mededeling in de Staatscourant dat de
beleidsregel bij de NZa ter inzage ligt na deze datum plaatsvindt.
c. De termijn waarvoor deze beleidsregel geldt, loopt tot en met
31 december 2008.
d. De Beleidsregel contracteerruimte 2008 met nummer CA-269
eindigt op 30 juni 2008. De Beleidsregel contracteerruimte 2008
met nummer CA-280 komt te vervallen.
e. Deze beleidsregel kan worden aangehaald als 'Beleidsregel
contracteerruimte 2008'.
2. Inleiding
Het doel van deze beleidsregel is om de bedragen (per zorgkantoorregio)
vast te stellen waarvoor in 2008 zorgkantoren maximaal zorg
kunnen contracteren. Dit wordt de contracteerruimte 2008 genoemd.
Tevens geeft de beleidsregel aan hoe de verwerking in de budgetten
plaatsvindt.
De beschikbare bedragen 2008 zijn door de NZa vastgesteld op basis
van de procedure zoals beschreven in de onderdelen 4 en 5 van deze
beleidsregel. Deze procedure is ontleend aan de door de Minister
vastgestelde 'Aanwijzing financiële contracteerruimte AWBZ 2008',
ingevolge artikel 7 van de Wet marktordening gezondheidszorg.
3. Contracteerruimte 2008 exclusief geoormerkte middelen
Bepaling contracteerruimte 2008 (exclusief geoormerkte gelden als
vermeldt in onderdeel 5) per zorgkantoorregio:
Startpunt is de som van alle budgetten ultimo 2007 (exclusief
geoormerkte gelden) behorende bij een zorgkantoorregio
(ultimo 2007: de som van de gehonoreerde productieafspraken op
15 oktober 2007. Voor productieafspraken betrekking hebbend op in de
loop van 2007 in gebruik genomen of uitgebreide capaciteit van
intramurale AWBZ-voorzieningen wordt uitgegaan van de herrekende
productieafspraak op jaarbasis)
3.1.a BIJ: Niet benutte contracteerruimte 2007.
3.1.b BIJ: ¤ 110 miljoen.
Kenmerk
CA-286
Kenmerk
CA-286
Pagina
2 van 10
Samen met de op 2 november 2006 meegedeelde incidentele middelen
(brief DLZ/SFI-2719353) is daardoor in 2008 een bedrag van ¤ 248
miljoen beschikbaar, waarvan:
- ¤ 246 miljoen voor verbetering van de kwaliteit van de
verpleeghuizorg;
- ¤ 2 miljoen voor jong dementerenden met een ernstig regieverlies.
3.1.c BIJ: ¤ 40 miljoen voor harmonisatie van de tarieven dagbesteding
gehandicapten.
3.1.d. BIJ:¤ 10 miljoen voor kinderen met een ernstig meervoudige
handicap die dagbesteding/-behandeling ontvangen in daartoe
gespecialiseerde dagverblijven.
3.1.e BIJ: Resterende Groeiruimte 2008: ¤ 175 miljoen1
3.1.f BIJ: Indexering extramurale zorg (GGZ, GHZ en V&V) en
intramurale zorgprestaties (V&V) naar prijspeil 2007.
3.1.g BIJ: Voorlopige index 2008. Definitieve indexering intramurale
zorg naar prijspeil 2008, volgt in 2008.
3.1.h BIJ: Contracteermarge AWBZ 2008. De onderuitputting2 uit het
voorgaande jaar, welke na de voorlopige nacalculatie wordt bepaald,
mag in het lopende jaar ingezet worden tot een maximum van 1% van
de in het lopende jaar vastgestelde contracteerruimte. Daarbij worden
allereerst in mindering gebracht overige bedragen waarvoor ex ante
geen dekking is vastgesteld binnen de beschikbare financiële ruimte.
3.1.i BIJ: Geoormerkte gelden Jeugd GGZ die gerekend moeten worden
tot de AWBZ-zorg.3
3.1.j BIJ: Plan van aanpak maatschappelijke opvang van de vier grote
steden en het Rijk: ¤ 52,7 miljoen (voor de verdeling per
zorgkantoorregio wordt aangesloten bij de in 2007 gehanteerde
verdeling).
3.1.k BIJ: Voor de bekostiging van de aanpak van wachtlijsten door
zorgaanbieders die zorg bieden aan de jeugd-lvg: ¤ 6,5 miljoen
3.2.a AF: ¤ 150 miljoen. Hiervoor dient een korting van 1% op de
maximale beleidsregelwaarden van alle prestaties (intramuraal en
extramuraal) te worden toegepast.
3.2.b AF: 60 miljoen. Hiervoor dient in aanvulling op 3.1.a. een
verlaging van de maximale beleidsregelwaarden van de prestaties
ondersteunende begeleiding met ¤ 10 per uur bij de nieuwe prestaties
ondersteunende begeleiding op bais van de somatische grondslag plaats
te vinden.
1 Specificatie groeiruimte (zie pagina 4)
2 Zowel de niet benutte contracteerruimte 2007 als de onderproductie bekend
na de voorlopige nacalculatie 2007
3 Indien uit de nadere bepaling van de omvang van de overheveling curatieve
geestelijke gezondheidszorg naar de Zvw blijkt dat nog onderdelen van de
jeugd GGZ tot de AWBZ-zorg gerekend moeten worden, wordt de
contracteerruimte hiermee verhoogd.
Kenmerk
CA-286
Pagina
3 van 10
De verlaging van de maximale beleidsregelwaarde met ¤ 10 per uur van
de prestatie ondersteunende begeleiding op basis van de somatische
grondslag zal niet gelden voor palliatieve zorg zonder verblijf.
3.2.c. AF: ¤ 115 miljoen. Hiervoor dient in aanvulling onder 3.2.a. een
korting van 3,5% van de maximale beleidsregelwaarden van de
prestaties persoonlijke verzorging en de prestaties ondersteunende
begeleiding algemeen (exclusief ondersteunende begeleiding algemeen
op somatische grondslag) en een door de zorgkantoren en
zorgaanbieders te realiseren besparing door bij het inkoopproces 2008
te komen tot door de staatssecretaris van VWS vastgestelde
prestatienorm van 35% van de bandbreedte van de klassen.
3.2.d AF: ¤ 30 miljoen. Vanwege het niet meer tot de zorgaanspraken
AWBZ behoren van de prestatie ondersteunende begeleiding met de
grondslag somatisch vanaf 1-1-2008.
3.2.e AF: Aanvullende verpleeghuiszorg in verzorgingshuizen
Incidenteel beschikbaar gestelde middelen voor aanvullende
verpleeghuiszorg aan verzorgingshuisbewoners (¤ 6,7 mln.).
3.2.f AF: Correcties voor overhevelingen vanuit de AWBZ-Curatieve
geneeskundige geestelijke gezondheidszorg.
3.2.g AF: Overige individuele posten die op basis van de beleidsregels
per 1 januari 2008 vervallen.
Resultaat: Beschikbare bedrag 2008 per zorgkantoorregio exclusief
geoormerkte gelden
De nacalculeerbare kapitaalslasten (incl. kapitaalslasten kleinschalig
wonen), nacalculeerbare vervoerskosten en overige voor het
zorgkantoor niet beïnvloedbare kosten worden niet tot de
contracteerruimte gerekend. De nacalculeerbare vervoerskosten die
gerelateerd zijn aan het aantal plaatsen worden daarentegen wel
gerekend tot de contracteerruimte
Voor 2008 is door het Ministerie van VWS ¤ 125 miljoen geraamd voor
exploitatie-gevolgen van intramurale zorg die behoren bij nieuwe of
gewijzigde toelatingen van intramurale capaciteit. Dit bedrag wordt
buiten de contracteerruimte gehouden.
Kenmerk
CA-286
Pagina
4 van 10
1 Specificatie groeiruimte 2008: (x ¤ 1 miljoen)
Groei 2008 539
- Groei kapitaallasten, beheerskosten en overig -/- 22,8
- PGB -/-150
- Extreme zorgzwaarte gehandicaptenzorg -/-19,2
- ADL-subsidieregelingen -/- 9
- Middelen voor de prestatie Innovatie
-/-13
Groeiruimte 2008 (inclusief uitbreiding
intramurale voorzieningen)
325
Geschatte exploitatiegevolgen van nieuw in gebruik
genomen en uitbreiding van bestaande
voorzieningen waarvoor contracteerplicht bestaat
Herverdelingruimte 2008
-/- 125
-/- 25
Resterende groeiruimte 2008 175
De groeimiddelen voor 2008, die niet worden belegd na toepassing van
onderdeel 4 van artikel 3, worden verdeeld op basis van de
verdeelsystematiek, die de zorgautoriteit in haar brief, kenmerk
JJAE/ihot/A/07/440, van 10 oktober 2007 heeft vermeld.
De uit de overhevelingen voortvloeiende aanpassingen worden door de
NZa ambtshalve in de tarieven verwerkt.
4. Overheveling
De NZa zal de zorgkantoren voorafgaand aan iedere budgetronde tijdig
wijzen op het bestaan van de mogelijkheden tot overheveling.
4.1 Overheveling tot 15 oktober
Per budgetronde, als bedoeld in onderdeel 5 van deze beleidsregel,
kunnen zorgkantoren een gedeelte van de hen ter beschikking staande
contracteerruimte, als bedoeld in onderdeel 3 van deze beleidsregel, ter
beschikking stellen aan een andere zorgkantoorregio; het zogenaamde
overhevelen van contracteerruimte.
Na het maken van de financiële afspraken in de eigen regio kunnen
zorgkantoren daartoe gezamenlijk tot 15 oktober 2008 een verzoek
indienen.
Deze overheveling is incidenteel tenzij anders overeengekomen tussen
de zorgkantoren en gecommuniceerd aan de NZa.
4.2 Overheveling na 15 oktober
Na 15 oktober 2008 hebben zorgkantoren geen mogelijkheid meer om
middelen over te hevelen.
Kenmerk
CA-286
Pagina
5 van 10
5. Geoormerkte contracteerruimtes
Op grond van artikel 5 van de in onderdeel 2 bedoelde Aanwijzing zijn
naast de contracteerruimte, als bedoeld in onderdeel 3 van deze
beleidsregel, geoormerkte middelen beschikbaar gesteld.
5.1 Contracteerruimte ten behoeve van zorgzware cliënten in
AWBZ-instellingen die zijn toegelaten voor de functies verblijf
en behandeling voor verzekerden met een somatische danwel
psychogeriatrische aandoening of beperking (verpleeghuizen)
Op grond van de Aanwijzing, als bedoeld in onderdeel 2, is ten behoeve
van zorgzware cliënten in AWBZ-instellingen die zijn toegelaten voor de
functies verblijf en behandeling voor verzekerden met een somatische
danwel psychogeriatrische aandoening of beperking (verpleeghuizen)
een bedrag van ¤ 108,5 miljoen (exclusief indexering naar definitief
prijspeil 2008) beschikbaar.
Voor de verdeling per zorgkantoorregio wordt aangesloten bij de in
2007 gehanteerde verdeling per zorgkantoorregio.
Voor jong dementerenden met een ernstig regieverlies is per 29 mei
2008 ¤ 2 miljoen beschikbaar gesteld (brief DLZ/SFI-U-2853660). Dit
bedrag is bij de geoormerkte contracteerruimte onderdeel 5.1 opgeteld.
De beschikbare middelen zijn verdeeld per zorgkantoorregio op basis
van de productieafspraken 2006 voor jong dementerenden.
Op grond van de Aanwijzing, als bedoeld in onderdeel 2, is voor
cliënten zoals omschreven in onderdeel 5.1 een bedrag van ¤ 110,5
miljoen (exclusief indexering naar definitief prijspeil 2008) beschikbaar.
Dit bedrag is bedoeld voor aanvragen ingediend op of na:
- 20 maart 2008 en voor 15 juli 2008 (juli ronde);
- 15 juli 2008 en voor 15 oktober 2008 (oktober ronde).
5.2 Contracteerruimte ten behoeve van cliënten met een extreme
of bijzondere zorgzwaarte in AWBZ-instellingen die zijn
toegelaten voor de functies verblijf en behandeling voor
verzekerden met een lichamelijke, verstandelijke of zintuiglijke
handicap (gehandicaptenzorg)
Op grond van de Aanwijzing, als bedoeld in onderdeel 2, is ten behoeve
van cliënten met een extreme of bijzondere zorgzwaarte in AWBZinstellingen
die zijn toegelaten voor de functies verblijf en behandeling
voor verzekerden met een lichamelijke, verstandelijke of zintuiglijke
handicap voor 2008 een bedrag ¤ 56,2 miljoen (exclusief indexering
naar prijspeil 2008) landelijk beschikbaar.
Vastgestelde toeslagen welke in 2008 op grond van de Beleidsregel
extreme en bijzondere zorgzwaarte niet eindigen, zullen ambtshalve in
het budget voor 2008 worden verwerkt en in mindering worden
gebracht op de beschikbare geoormerkte contracteerruimte.
Vastgestelde toeslagen welke respectievelijk eindigen voor 20 maart,
15 juli of 15 oktober 2008 zullen voorafgaand aan de toetsing van de
nieuwe (of verzwaarde) cliënten aan het beschikbare macrokader op
het individuele budget van de betreffende zorgaanbieder in mindering
worden gebracht en worden toegevoegd aan de beschikbare
geoormerkte middelen.
Kenmerk
CA-286
Pagina
6 van 10
5.3 Contracteerruimte Transitie Experimenten Langdurige Zorg
Op grond van de Aanwijzing, als bedoeld in onderdeel 2, is ten behoeve
van de productieafspraken in het kader van de Transitie Experimenten
Langdurige Zorg is ¤ 13 miljoen beschikbaar gesteld.
Het betreft ophoging van de contracteerruimte voor de bekostiging van
specifieke transitie-experimenten in de langdurige zorg (brief
Staatssecretaris van VWS, kenmerk DLZ/KZ 2817670 van 3 december
2007).
Op de productieafspraken wordt niet nagecalculeerd.
Voor het bekostigen van productieafspraken in het kader van
bovengenoemde experimenten zijn de volgende bedragen per
zorgkantoor beschikbaar (voor de eerste tranche):
Zorgkantoor Noord Holland Noord: ¤ 675.000,-
Zorgkantoor Rotterdam: ¤ 1.300.000,-
Zorgkantoor 't Gooi: ¤ 670.000,-
Zorgkantoor Friesland: ¤ 1.000.000,-
Zorgkantoor Midden Holland: ¤ 500.000,-
Zorgkantoor Zuid Oost Brabant: ¤ 1.050.000,-
Zorgkantoor Nijmegen: ¤ 280.000,-
Zorgkantoor Twente: ¤ 660.000,-
De bedragen voor de tweede tranche worden in de loop van 2008
beschikbaar gesteld. De betreffende zorgkantoren zullen daarover te
zijner tijd nader worden geïnformeerd.
5.4 Contracteerruimte Innovatie
Op grond van de Aanwijzing, als bedoeld in onderdeel 2 van deze
beleidsregel, is ten behoeve van de productieafspraken in het kader
van de prestatie innovatie ¤ 13 miljoen beschikbaar gesteld. Over de
verdeling van deze middelen zal nog een Aanwijzing van VWS volgen.
De zorgkantoren zullen daarover te zijner tijd nader worden
geïnformeerd.
5.5 Contracteerruimte extra middelen jeugd-lvg
Op grond van de Aanwijzing, als bedoeld in onderdeel 2 van deze
beleidsregel, is ten behoeve van extra middelen voor de aanpak van
wachtlijsten in de jeugd-lvg ¤ 6,5 miljoen beschikbaar gesteld.
Het betreft ophoging van de contracteerruimte voor de bekostiging van
de aanpak van wachtlijsten door zorgaanbieders die zorg bieden aan de
jeugd-lvg (brief Directeur Langdurige Zorg, kenmerk DLZ/SFI-U-
2827542 van 6 februari 2008).
Voor het bekostigen van de aanpak van de wachtlijsten zijn de
volgende bedragen per zorgkantoor beschikbaar:
Kenmerk
CA-286
Pagina
7 van 10
Zorgkantoor Noord Holland Noord: ¤ 480.383,-
Zorgkantoor Rotterdam: ¤ 693.887,-
Zorgkantoor Groningen: ¤ 56.341,-
Zorgkantoor Friesland: ¤ 815.465,-
Zorgkantoor Drenthe: ¤ 130.474,-
Zorgkantoor Zwolle: ¤ 945.940,-
Zorgkantoor Twente: ¤ 222.400,-
Zorgkantoor Apeldoorn Zutphen e.o.: ¤ 112.682,-
Zorgkantoor Arnhem: ¤ 204.608,-
Zorgkantoor Utrecht: ¤ 954.836,-
Zorgkantoor Amsterdam: ¤ 29.653,-
Zorgkantoor Zuid Holland Noord: ¤ 201.642,-
Zorgkantoor Haaglanden: ¤ 124.544,-
Zorgkantoor Zuid-Hollandse Eilanden: ¤ 127.509,-
Zorgkantoor Waardenland: ¤ 145.301,-
Zorgkantoor Zeeland: ¤ 228.330,-
Zorgkantoor West Brabant: ¤ 598.996,-
Zorgkantoor Noordoost Brabant: ¤ 163.093,-
Zorgkantoor Zuid-Limburg: ¤ 263.914,-
Op de middelen die beschikbaar zijn gesteld voor de aanpak van de
wachtlijsten wordt niet nagecalculeerd.
6. Algemene verwerking aanvragen
Er zijn jaarlijks drie rondes waarbij de financiële afspraken aan de
contracteerruimtes worden getoetst. Deze vinden plaats per 20 maart,
15 juli en 15 oktober 2008. Deze verwerking door de NZa vindt mede
plaats onder toepassing van de onderstaande bepalingen.
6.1 Algemeen
Indien door een zorgaanbieder of het zorgkantoor een aanvraag wordt
ingediend ten behoeve van een budgetronde terwijl ten behoeve van
dezelfde budgetronde reeds een aanvraag is ingediend, zal de NZa de
betrokken zorgaanbieder en het zorgkantoor verzoeken om aan te
geven welke aanvraag zij door de NZa afgehandeld wensen te zien en
welke aanvrage(n) zij derhalve intrekken. Wanneer partijen niet per
ommegaande schriftelijk reageren op dit verzoek van de NZa zal de
NZa de laatst ingediende aanvraag in behandeling nemen.e
6.2 Eenzijdige verzoeken
Indien partijen niet tot overeenstemming zijn gekomen over de hoogte
van de productie en/of de hoogte van de prijzen (het zogenoemde
tweezijdige verzoek), neemt de NZa ook eenzijdig ingediende
verzoeken van een zorgaanbieder of zorgkantoor in behandeling.
Per ronde kan door een zorgaanbieder dan wel een zorgkantoor geen
eenzijdig verzoek worden ingediend wanneer er in diezelfde ronde ook
een tweezijdig verzoek met betrekking tot dezelfde prestaties of prijzen
wordt ingediend.
Indien desondanks in één ronde naast een tweezijdig verzoek ook een
eenzijdig verzoek door een zorgaanbieder dan wel zorgkantoor wordt
ingediend, wordt het eenzijdige verzoek afgewezen.
6.3 Vaststelling aantallen en prijzen
In de hierna volgende onderdelen 6.3.1 en 6.3.2 wordt aangegeven van
welke aantallen (q's) en prijzen (p's) de NZa uitgaat voor de toetsing
van de financiële afspraken aan de beschikbare contracteerruimte (zie
onderdelen 3 en 5 van deze beleidsregel ) en van welke p's de NZa
uitgaat voor de vaststelling van de tarieven.
Kenmerk
CA-286
Pagina
8 van 10
6.3.1 Vaststelling aantal (q)
* Indien de door de zorgaanbieder en het zorgkantoor per prestatie
aangevraagde q aan elkaar gelijk zijn, gaat NZa per prestatie uit
van de door de zorgaanbieder en het zorgkantoor aangevraagde q.
* Indien de door de zorgaanbieder per prestatie aangevraagde q
hoger is dan de door het zorgkantoor aangevraagde q, gaat de NZa
per prestatie uit van de door het zorgkantoor aangevraagde q.
* Indien de door het zorgkantoor per prestatie aangevraagde q hoger
is dan de door de zorgaanbieder aangevraagde q, gaat de NZa per
prestatie uit van de door de zorgaanbieder aangevraagde q.
* Indien één of beide partijen geen q aanvraagt, gaat NZa uit van het
feit dat de q nul is.
6.3.2 Vaststelling tarief (p)
* Indien de door de zorgaanbieder en het zorgkantoor aangevraagde
p aan elkaar gelijk zijn en niet hoger dan het voor de prestatie in
de beleidsregel gestelde maximumbedrag, gaat NZa uit van de door
zorgaanbieder en zorgkantoor aangevraagde p.
* Indien de door de zorgaanbieder en het zorgkantoor aangevraagde
p niet aan elkaar gelijk zijn of één van de partijen geen p
aanvraagt, gaat de NZa uit van het voor de prestatie in de
beleidsregel vastgestelde maximumbedrag.
6.4 Aanpassing eerder vastgesteld tarief of aantal
Wanneer in een ronde in jaar t, onder toepassing van de onderdelen
6.1 en 6.2 van deze beleidsregel, een afspraak met betrekking tot een
bepaalde q of een bepaalde p is vastgesteld door de NZa, zal de NZa de
vastgestelde q of p in de volgende budgetrondes alleen aanpassen
indien daartoe een nieuw tweezijdig verzoek wordt ingediend.
Eenzijdige verzoeken ter aanpassing van een eerder in datzelfde jaar
vastgestelde q of p worden afgewezen. Waar in deze beleidsregel wordt
gesproken over financiële afspraken, worden de afspraken bedoeld met
inachtneming van hetgeen gesteld in de onderdelen 6.1, 6.2 en 6.3 van
deze beleidsregel.
7. Overschrijding contracteerruimte
Het totaal van de afspraken die met betrekking tot de reguliere
contracteerruimte, als bedoeld in onderdeel 3 van deze beleidsregel,
worden gemaakt, mag die contracteerruimte niet overschrijden.
De verschillende totalen van de afspraken die met betrekking tot de
verschillende geoormerkte contracteerruimtes, als bedoeld in de
onderdelen 5.1, 5.2, 5.3, 5.4 en 5.5 van deze beleidsregel, worden
gemaakt, mogen de per onderdeel beschikbare contracteerruimte niet
overschrijden.
Indien het totaal van de afspraken met betrekking tot een bepaald
onderdeel de voor dat onderdeel beschikbare contracteerruimte
overschrijdt, geldt het onderstaande.
7.1 Aanvragen ingediend voor 20 maart 2008
Indien het totaal van de voor 20 maart 2008 per zorgkantoorregio
ingediende aanvragen leidt tot een overschrijding van de per
zorgkantoorregio beschikbare (geoormerkte) contracteerruimte zal de
overschrijding per zorgkantoorregio bij de zorgaanbieders naar rato van
het aandeel van de per zorgaanbieder ingediende aanvraag op het
totaal van de ingediende aanvragen worden gecorrigeerd.
Kenmerk
CA-286
Pagina
9 van 10
7.2 Aanvragen ingediend op of na 20 maart 2008 en voor 15 juli
2008
Indien het totaal van de voor 15 juli 2008 per zorgkantoorregio
ingediende aanvragen leidt tot een overschrijding van het de per
zorgkantoorregio beschikbare (geoormerkte) contracteerruimte, zal de
overschrijding per zorgkantoorregio bij de zorgaanbieders, die
verzoeken om verhoging van de eerder vastgestelde aanvraag naar
rato van het aandeel van de per zorgaanbieder ingediende toename
van de productieafspraken op het totaal van de totale (ingediende)
toename van de productieafspraken per zorgkantoorregio worden
gecorrigeerd.
Zorgaanbieders waarvan de financiële afspraken op grond van het
budgetverzoek naar beneden toe worden bijgesteld, blijven bij deze
naar rato correctie buiten beschouwing.
7.3 Aanvragen ingediend op of na 15 juli 2008 en voor 15 oktober
2008
Indien het totaal van de voor 15 oktober 2008 per zorgkantoorregio
ingediende aanvragen leidt tot een overschrijding van het de per
zorgkantoorregio beschikbare (geoormerkte) contracteerruimte, zal de
overschrijding per zorgkantoorregio bij de zorgaanbieders, die
verzoeken om verhoging van de eerder vastgestelde aanvraag naar
rato van het aandeel van de per zorgaanbieder ingediende toename
van de productieafspraken op het totaal van de totale (ingediende)
toename van de productieafspraken per zorgkantoorregio worden
gecorrigeerd.
Zorgaanbieders waarvan de financiële afspraken op grond van het
budgetverzoek naar beneden toe worden bijgesteld, blijven bij deze
naar rato correctie buiten beschouwing.
Indien na de beoordeling van de productieafspraken door de NZa blijkt
dat de beschikbare contracteerruimte wordt overschreden terwijl het
totaal van de ingediende, niet beoordeelde aanvragen de
contracteerruimte niet overschrijdt dan wordt het zorgkantoor hierover
geïnformeerd. De NZa zal in dat geval het zorgkantoor vervolgens in de
gelegenheid stellen om de overschrijding te per ommegaande te
mitigeren middels het aanpassen van de eerder ingediende
(tweezijdige) aanvragen.
7.4 Geoormerkte contracteerruimte toeslag extreme of bijzondere
zorgzwaarte GHZ
De financiële afspraken in het kader van de toeslag extreme of
bijzondere zorgzwaarte zullen worden getoetst aan de hand van de
onderdelen 7.1 tot en met 7.3 van deze beleidsregel. Deze afspraken
zullen echter niet worden getoetst aan per zorgkantoorregio
beschikbare contracteerruimte maar aan de landelijk beschikbare,
geoormerkte contracteerruimte
7.5 Nieuwe of gewijzigde toelatingen voor intramurale zorg
In afwijking van het in dit onderdeel bepaalde blijft het deel van de
ingediende financiële afspraken voor intramurale zorg dat behoort bij
nieuwe of gewijzigde toelatingen voor intramurale capaciteit bij de
toetsing van de ingediende financiële afspraken aan de
contracteerruimte 2008 (per zorgkantoorregio) buiten beschouwing.
Deze mogen het gehele jaar ingediend worden.
Kenmerk
CA-286
Pagina
10 van 10
8. Onderschrijding contracteerruimte exclusief geoormerkte
gelden
Indien na 15 oktober 2008 de contracteerruimte exclusief geoormerkte
gelden wordt onderschreden, dan wordt een bestuurlijke afweging door
de staatssecretaris gemaakt over de inzet van de resterende middelen.
9. Onderschrijding contracteerruimte ten behoeve van
zorgzware cliënten in AWBZ-instellingen die zijn toegelaten
voor de functies verblijf en behandeling voor verzekerden
met een somatische danwel psychogeriatrische aandoening
of beperking (verpleeghuizen)
Indien, na toetsing van de afspraken aan de contracteerruimte op
15 oktober sprake is van een onderschrijding van de contracteerruimte,
als bedoeld in onderdeel 5.1 van deze beleidsregel, wordt de eventuele
op toegepaste correcties ingevolge onderdelen 7.3 verrekend met deze
onderschrijding.
Indien na verrekening van de eerdere correcties nog sprake is van een
onderschrijding zal over de besteding van het resterende deel een
bestuurlijke beslissing worden genomen door de Staatssecretaris van
VWS.