Ingezonden persbericht


Utrecht, 4 juli 2008

D66: Rijnenburg niet volbouwen!

De D66 fracties in Provinciale Staten en de gemeenteraad van Utrecht zijn niet bereid mee te werken aan het verder volbouwen van Polder Rijnenburg bij Utrecht. Deze in het streekplan vastgelegde uitleglocatie kon nimmer op de steun van D66 rekenen, maar met het voorstel van de PvdA om het aantal te bouwen woningen aanzienlijk te verhogen, komt ook het Groene Hart zwaar onder druk te staan.

D66 heeft zich altijd verzet tegen de locatie Rijnenburg voor woningbouw vanwege de ongunstige ligging in de oksel van de drukke snelwegen A2 en A12. Met de verscherpte Europese wetgeving inzake luchtkwaliteit is de locatie feitelijk onaanvaardbaar. Ook qua waterhuishouding kan de polder, die tot de diepst gelegen rondom Utrecht behoort, volgens D66 geen ongebreidelde huizengroei aan. D66 herinnert eraan dat zo'n 10 jaar geleden nog aan 2500 woningen werd gedacht als maximaal haalbaar in de polder.

Bovendien vormt de ontsluiting van de polder een probleem op zich. De reconstructie van de aansluiting A12-De Meern van ca. ¤ 20 miljoen en een spitsafsluiting op de N228 plus een nieuwe weg van de N228 naar de aansluiting Woerden-Oost van ca. ¤ 15 miljoen zal dan nodig zijn. Ralph de Vries, D66-fractievoorziiter in de Provincie Utrecht stelt: "D66 gruwelt bij de gedachte van een nieuwe provinciale weg dwars door het Groene Hart. Een dergelijke verbindingsweg door de polders Reijerscop en Rapijnen is niet alleen een aanslag op het Groene Hart, maar het vormt op termijn opnieuw een bedreiging voor het Groene Hart. Immers, binnen de NV Utrecht is net de Oude Rijnzone geschrapt als woningbouwlocatie, echter met een dergelijke weg lijkt het gebied aan de overzijde van de A12 ineens in beeld te komen als mogelijke bouwlocatie. Met het schrappen van Rijnenburg als onderdeel van het Groene Hart is de bouwhonger richting het Groene Hart blijkbaar nog niet gestild."

Bij meer dan 7000 woningen nemen de kosten voor infrastructuur en noodzakelijk hoogwaardig openbaar vervoer met een geschat bedrag van tussen de ¤195 tot 215 miljoen exorbitant toe.

De D66 fracties zien veel meer in slim binnenstedelijk bouwen in Utrecht. Gerda Oskam, voorzitter van de D66 fractie gemeente Utrecht:"door veel slimmer met de ruimte om te gaan kan je veel hoger bouwen op bepaalde plekken zoals in de polder Rijnvliet, Grauwaart, Veemartkhallen, enz. Die woningen zullen ook betaalbaarder kunnen blijven als de doelstelling om er ook geld aan te verdienen als overheid, wordt losgelaten. Ten slotte staat voor D66 ook luchtkwaliteit en kwaliteit van wonen voorop. De recreatieve en ecologische functie van het Groene Hart draagt daar zeer aan bij."

Noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht