Ondernemer centraal bij vermindering administratieve lastendruk
Meer digitale dienstverlening en efficiëntere samenwerking tussen
gemeentelijke diensten moeten ervoor zorgen dat de administratieve
lasten voor ondernemers worden verminderd. Dit staat in de plannen die
het college aan de gemeenteraad heeft gestuurd. Volgens
Economiewethouder Mark Harbers staat in de aanpak de ondernemer
centraal: "Ondernemers moeten in deze stad de ruimte krijgen om te
kunnen ondernemen. Vermindering van de lasten- en regeldruk moet in
tijd en geld merkbaar zijn voor de ondernemer".
De gemeente Rotterdam heeft in het collegeprogramma de doelstelling
opgenomen dat de administratieve lasten voor ondernemers in 2010 met
15% zijn verminderd. De gemeente zet daarbij niet alleen in op
verlichting van de administratieve lasten op het gebied van
vergunningen, maar ook op het gebied van subsidies en belastingen. De
belangrijkste onderdelen uit het programma zijn:
Vergroten van digitale dienstverlening
* Eind 2008 gaat "Mijn loket voor bedrijven" online op
www.rotterdam.nl. Ondernemers kunnen met hun DigiD online, 24 uur
per dag veilig zaken doen met de gemeente, inclusief betalen en
inzicht in de status van een aanvraag.
* Eind 2009 is 80 % van de subsidies en vergunningen online aan te
vragen.
Producten en diensten worden online in samenhang en klantgericht
aangeboden, in zogenaamde Events.
* Eind 2008 gaat het Event "Een bedrijf beginnen" online, waarmee
een startende ondernemer 1 pakket met samengevoegde producten
krijgt die allemaal met het starten van een bedrijf te maken
hebben.
* Er komt één digitale plek voor vragen aan de overheid. Via
@Antwoord voor bedrijven krijgt de ondernemer antwoorden op vragen
over subsidies, vergunningen, wetten en regels.
* Gemeentelijke diensten en deelgemeenten krijgen een abonnement op
het Online Handelsregister van de Kamer van Koophandel, zodat
ondernemers geen KVK uittreksel meer hoeven te overleggen.
Bron: Bestuursdienst, 04-07-2008
Gemeente Rotterdam