Gemeente Rotterdam

Ondernemer centraal bij vermindering administratieve lastendruk

Meer digitale dienstverlening en efficiëntere samenwerking tussen gemeentelijke diensten moeten ervoor zorgen dat de administratieve lasten voor ondernemers worden verminderd. Dit staat in de plannen die het college aan de gemeenteraad heeft gestuurd. Volgens Economiewethouder Mark Harbers staat in de aanpak de ondernemer centraal: "Ondernemers moeten in deze stad de ruimte krijgen om te kunnen ondernemen. Vermindering van de lasten- en regeldruk moet in tijd en geld merkbaar zijn voor de ondernemer".

De gemeente Rotterdam heeft in het collegeprogramma de doelstelling opgenomen dat de administratieve lasten voor ondernemers in 2010 met 15% zijn verminderd. De gemeente zet daarbij niet alleen in op verlichting van de administratieve lasten op het gebied van vergunningen, maar ook op het gebied van subsidies en belastingen. De belangrijkste onderdelen uit het programma zijn:

Vergroten van digitale dienstverlening

* Eind 2008 gaat "Mijn loket voor bedrijven" online op www.rotterdam.nl. Ondernemers kunnen met hun DigiD online, 24 uur per dag veilig zaken doen met de gemeente, inclusief betalen en inzicht in de status van een aanvraag.

* Eind 2009 is 80 % van de subsidies en vergunningen online aan te vragen.
Producten en diensten worden online in samenhang en klantgericht aangeboden, in zogenaamde Events.

* Eind 2008 gaat het Event "Een bedrijf beginnen" online, waarmee een startende ondernemer 1 pakket met samengevoegde producten krijgt die allemaal met het starten van een bedrijf te maken hebben.

* Er komt één digitale plek voor vragen aan de overheid. Via @Antwoord voor bedrijven krijgt de ondernemer antwoorden op vragen over subsidies, vergunningen, wetten en regels.
* Gemeentelijke diensten en deelgemeenten krijgen een abonnement op het Online Handelsregister van de Kamer van Koophandel, zodat ondernemers geen KVK uittreksel meer hoeven te overleggen.

Bron: Bestuursdienst, 04-07-2008