Senternovem


04-07-2008 | Baggeren in de stad

Niet het project aanbesteden, maar het proces

Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Als dat alleen voor kettingen gold zou deze zegswijze niet zo'n hoge vlucht hebben genomen. Dat het gezegde ook opgaat voor onderhouds- of saneringsbaggerwerken is wellicht minder bekend. Toch bepaalt dit voor een groot deel of een binnenstedelijk baggerwerk wel of geen succes wordt.

De ketting van bagger-equipment die zorgt voor ontgraven, vervoeren en verwerken bestaat in werkelijkheid uit veel meer schakels dan deze drie termen aangeven. In Groningen is tussen 2001 en 2007 ca. 500.000 m³ baggerspecie van verontreinigingsklasse 2, 3 en 4 gebaggerd door vier convenantpartijen, namelijk de gemeente en provincie Groningen en de waterschappen Hunze en Aa's en Noorderzijlvest. Voor het baggeren moesten ook 430 woonschepen opzij. Die ketting van baggeren in Groningen bestond uit de schakels: een werkvak vrijmaken van woonschepen, baggeren, vervoeren in kleine bakjes door de stadsgrachten, scheiden van grof vuil, overslaan in grote beunschepen buiten de stad, vervoeren in beunschepen naar het baggerspeciedepot IJsseloog, verpompen van de baggerspecie in het depot, terugleggen van de woonschepen.

Het volgende werkvak omvat een werkgebied van Groningen tot en met IJsseloog, waarbij de handelingen plaatsvinden in de hectiek van een drukke samenleving. Dat begint al met het verplaatsen van de woonschepen. Hiervoor moet veel geregeld worden bij zowel baggeraar als bewoners en dat lukt alleen wanneer er een strak schema wordt aangehouden. Scheep- en pleziervaart en de rondvaartboot beïnvloeden het baggerproces. Het minimaliseren van brugbedieningen betekent voordeel voor de verkeersregulatie op de wal. Slecht weer op de route naar IJsseloog kan voor vertraging zorgen en de losinstallatie bij IJsseloog is van essentieel belang om de veelal moeilijk te verpompen binnenstedelijke baggerspecie met klein vuil in het depot te krijgen. Al deze factoren werken in op het baggerproces en beïnvloeden daardoor de baggerproductie. Het is van groot belang dat er goed wordt ingespeeld op de factoren die de baggerproductie bepalen. Het zijn de baggeraars zelf die deze factoren het best kunnen beïnvloeden.

In Groningen werden de eerste baggerwerken via RAW-bestekken voor de laagste prijs gegund. Bij deze werken werden geen hoge baggerproducties gehaald. Dat leidde niet alleen tot meerwerkclaims, maar veroorzaakte ook het nodige onbegrip bij woonschipbewoners die het verplaatsen van hun woonschip meerdere keren uitgesteld zagen. Daarom is voor het volgende project `Diepenring NO Groningen' een andere benadering gekozen. Een aanbesteding waarin de beïnvloedbare factoren meewegen als gunningcriteria. Dat prikkelde de baggeraars om al bij inschrijving voor een risicobeheerste insteek te kiezen. Het eindresultaat was een geslaagd binnenstedelijk baggerwerk dat goedkoper uitviel. In Groningen zijn gunningcriteria toegepast als planning/fasering, (bagger)technieken met losinstallatie, communicatie en klachtenafhandeling woonschipbewoners, competentie van het personeel voor sleutelfuncties en risicomanagement. Deze criteria omvatten de kritische schakels in het baggerproces. Bij aanbesteding zijn uiteindelijk 6 inschrijvingen gedaan, waarvan het plan van aanpak tegen het licht van de gunningcriteria is gehouden. Door een verbeterd plan van aanpak heeft de nummer 3 in prijs het werk gegund gekregen. Bij de uitvoering is de beoogde baggerproductie gerealiseerd. Bovendien is het werk afgerond zonder meerwerkclaims en conform de vooraf gemaakte afspraken met zowel opdrachtgever als woonschippers.

Evaluatie van de verschillende baggerprojecten wijst uit dat het toepassen van deze gunningcriteria, naast de tevredenheid van de woonschippers, ook een behoorlijke reductie heeft gegeven van de m³-prijs per baggerwerk. Iedereen weet dat baggeren een proces is met sterke en zwakke schakels. De strategie om bij aanbesteding juist ook de zwakke schakels als gunningcriteria op te nemen heeft in Groningen goed gewerkt. De vier convenantpartijen bleken erg tevreden.

Contact

Meer weten? Neem contact op met Jan Pestoor van gemeente Groningen, j.pestoor@roez.groningen.nl