abcdefgh
De voorzitter van de Eerste Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 22
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
4 juli 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VenW/DGLM 2008/17 -
Onderwerp
Veiligheidsprogramma Westerschelde
Geachte voorzitter,
Dinsdag 1 juli 2008 spraken wij over het verdragenpakket Westerschelde (30862
30867). In dit debat hebben mevrouw Meindertsma van de PvdA-fractie en de heer
Janse de Jonge van de CDA-fractie nadere informatie gevraagd met betrekking tot de
verbetering van de veiligheidsorganisatie die noodzakelijk wordt als de Westerschelde
voor de derde maal is verdiept. Deze brief strekt daartoe.
Belangrijk element ten behoeve van een verbeterde veiligheidsorganisatie is het
gezamenlijk Veiligheidsplan als onderdeel van het Verdrag inzake gemeenschappelijk
nautisch beheer in het Scheldegebied. In het Veiligheidsplan wordt er gewerkt aan het
verbeteren van `de vlotte en veilige vaart' op de Westerschelde. Hierin komen 5
onderdelen samen:
1. Het verder ontwikkelen van preventieve nautische maatregelen om
aanvaringsrisico's te beperken:
o te denken valt aan de loodswissel op de rede van Vlissingen, de veilige
opvaart van tijgebonden bulkcarriers en tankers, de verdere optimalisatie
van specifieke elektronische navigatiemiddelen (Schelde Electronic chart
system en Schelde navigator Marginale Schepen) en het stellen van
specifieke eisen aan de binnenvaart;
2. De aanpak van externe veiligheid rond de Westerschelde door specifieke
nautische (bron) maatregelen:
o Uit een quick scan en de milieueffectrapportage komt door middel van
modelberekeningen naar voren dat het vervoer van gevaarlijke stoffen nu
en in de toekomst niet leidt tot risicocontouren die over het land vallen.
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VenW/DGLM 2008/17
Nader onderzoek wordt uitgevoerd voor de hoogste groeiscenario's in
2030;
3. De voortdurende monitoring van de scheepvaart, inclusief de ladingsgegevens;
o Alles is er op gericht om de ladinggegevens op elk gewenst moment
binnen 15 minuten digitaal beschikbaar te hebben. Aanpassingen aan
systemen en netwerken hebben inmiddels plaatsgevonden. Er vinden
regelmatig oefeningen plaats om te toetsen of de norm van 15 minuten
wordt gehaald. In de jaarlijkse rapportage betreffende de nautische
veiligheid inclusief informatie over `bijna-ongevallen' wordt voorzien;
4. De handhaving van bovengenoemde maatregelen in samenspraak met de KLPD:
o Hierbij wordt aangetakt bij de Rijkswaterstaatbrede invulling van het
handhavingsplan. Dit plan kent een regionale prioriteitstelling, waarbij
door de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit in Zeeland wordt
samengewerkt met de Nederlandse en Belgische politie- en
opsporingsdiensten. Hierbij kunnen afspraken worden gemaakt met de
beide betrokken openbare ministeries. Vanwege de afhankelijkheid van
de betrokken nationale regelgeving is dit een complex proces;
5. Het versterken van de calamiteitenorganisatie, waarin Rijkswaterstaat optreedt
als gebiedsbeheerder:
o Met de provincie Zeeland, de betrokken Zeeuwse en Vlaamse gemeenten
en de Vlaamse provincie zijn onder meer afspraken gemaakt over de
gezamenlijke inzet bij grensoverschrijdende incidentbestrijding.
Informatie over mogelijk betrokken gevaarlijke lading bij incidenten is
door de monitoring van ladinggegevens, binnen 15 minuten bekend.
Dit Veiligheidsprogramma is deels al operationeel en zal een jaar na ratificatie van de
Scheldeverdragen geheel zijn afgerond.
Op de vraag om een grensoverschrijdend rampenplan met onze verdragspartner op te
stellen kan ik u als volgt antwoorden.
Naast de in bovenstaand punt 5 genoemde gezamenlijke grensoverschrijdende
incidentbestrijding werkt de Veiligheidsregio Zeeland in opdracht van de minister van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voortdurend aan het (verder) verbeteren van
het Nederlandse rampenplan. Eerst gebeurde dit binnen het project Onderzoek
Ongevallen en Rampenbestrijding Westerschelderegio. Inmiddels is het vervolgproject
Samenwerken en Slagkracht opgezet, waaraan Rijkswaterstaat meewerkt als
gebiedsbeheerder en betrokkene bij incidentmanagement.
Het opstellen van rampenplannen behoort tot de bevoegdheden van de minister van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Volledigheidshalve merk ik hierbij op dat in
het Belgisch staatsbestel de bevoegdheden inzake rampenbestrijding, en ook die ten
aanzien van het Vlaamse deel van de Schelde, toebehoren aan de federale minister van
Binnenlandse Zaken of bij zijn vertegenwoordiger in de provincie, met name de
provinciegouverneur. Onze verdragspartner Vlaanderen heeft daarmee ter zake geen
---
VenW/DGLM 2008/17
bevoegdheid, maar kan wel een intermediaire rol vervullen in de richting van de federale
autoriteiten.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat