Gemeente Nijkerk
WMO-cliënten zeer tevreden over dienstverlening
Ondersteuning draagt bij aan zelfstandig functioneren
92% van de Wmo-cliënten is (zeer) tevreden over de voorziening of
hulpverlening die men heeft gekregen. De voorziening of hulpverlening
die ze hebben gekregen geven zij het rapportcijfer 7,6. Drie kwart van
de Wmo-cliënten geeft aan dat ze door de verkregen voorziening of
hulpverlening beter kan functioneren in de samenleving. Dit blijkt uit
een onderzoek dat in opdracht van de gemeente Nijkerk onder 400
klanten is gehouden.
Zeer tevreden over afhandelen aanvraag en indicatiestelling
Op basis van de resultaten kan worden geconcludeerd dat de cliënten
over het algemeen zeer tevreden zijn over alles wat komt kijken bij
het indienen en afhandelen van een aanvraag voor een voorziening,
zoals een rolstoel, of voor hulpverlening, zoals huishoudelijke hulp.
Klanten die ook al voor de komst van de Wmo een aanvraag hadden
ingediend zijn veelal tevreden over de huidige afhandeling (61%). 21%
vindt de afhandeling verbeterd, 18% vindt deze verslechterd. Bij de
komst van de Wmo moest voor alle
cliënten een nieuwe indicatie worden gemaakt. Hierbij wordt bepaald
voor welke hulp een cliënt in aanmerking komt. De indicatiestelling is
volgens vrijwel alle klanten (92%) naar tevredenheid verlopen.
Cliënten zijn iets minder tevreden over de informatie die men heeft
gekregen over de mogelijkheid om een bezwaarschrift of een klacht in
te dienen, met name omdat men hierover geen informatie heeft
gekregen, maar toch is 75% hier tevreden over.
Behandeltermijn en CVV-vervoer
Twee derde van de klanten heeft binnen hooguit vier weken de
beslissing gekregen over de aanvraag.
Over deze behandeltermijn is 83% tevreden. Degenen die meer dan zes
weken op de beslissing op hun aanvraag moesten wachten zijn minder
tevreden: 35%. Ook over de zorgaanbieders en het collectief
vraaggericht vervoer (CVV) is men tevreden. Alleen de wachttijden en
de omrijtijden van het CVVvervoer worden iets minder goed beoordeeld,
maar ook daarover is 80% (zeer) tevreden.
Goede basis voor verdere uitbouw dienstverlening
Wethouder Theo Manten is blij met de resultaten van het onderzoek:
"Bij de start van de uitvoering van de Wmo was het voor iedereen even
wennen. Wij hebben er als gemeente samen met de
zorgaanbieders alles aan gedaan om de startproblemen op te lossen. Ik
ben blij om te horen dat de cliënten nu aangeven dat ze tevreden te
zijn over de dienstverlening. Dit vormt een goede basis voor de
verdere uitbouw van de dienstverlening op het gebied van wonen, zorg
en welzijn. Want de Wmo gaat om meer dan alleen huishoudelijke hulp.
Daarbij zullen we ook steeds de vinger aan de pols houden bij cliënten
en aanbieders.
Onderzoek
Het onderzoek maakt deel uit van de jaarlijkse verantwoording over de
uitvoering van de WMO en is uitgevoerd door Dimensus. De bereidheid om
mee te werken was groot. Het responspercentage
bedraagt 68%.
Wmo
De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) moet mensen stimuleren en
helpen zo lang mogelijk mee te doen in de samenleving. Wie daarbij
geen hulp in de omgeving heeft, kan terecht bij de gemeente, die
ervoor moet zorgen dat zorg en welzijnsorganisaties de gevraagde
ondersteuning bieden. Het Wmobeleidsplan, met de plannen voor de
verdere dienstverlening op het gebied van wonen, zorg en welzijn is op
30 juni 2008 vastgesteld door de gemeenteraad.
1 juli 2008