Port of Rotterdam

Containeroverslag in Rijnhavens 2007

03-07-2008

De Duitse, Zwitserse en Franse binnenhavens in het stroomgebied van de Rijn sloegen in 2007 zes miljoen containers (TEU) over. Een derde werd per binnenvaartschip aan- en afgevoerd en is daarom met zekerheid te relateren aan de zeehavens in de ARA-Range. De groei hiervan bedroeg een kleine 4%. Op de Rotterdamse zeeterminals nam het aandeel van de binnenvaart in 2007 toe met bijna 8%. (Meer: zie bericht 'modal split' van juni).

Het verschil wordt veroorzaakt door:

* Groei van het verkeer tussen Rotterdam en de Nederlandse binnenvaartterminals. Er zijn indicaties dat dit een niet onbelangrijke factor is. (Zie een eind juni verschenen bericht over de Nederlandse terminals).
* Groei van het uitwisselingsverkeer Antwerpen-Rotterdam v.v.. Dit is een belangrijke factor. Veel en steeds meer diensten met het Verre Oosten concentreren zich in Rotterdam. Dit geldt ook voor het Zuid-Amerikaverkeer voor de Benelux. Andersom heeft de Scheldehaven veel Afrikaverkeer en een sterke concentratie van diensten van MSC.
* Hiernaast worden er veel lege containers vervoerd tussen depots in de zeehavens en de Rijnhavens. Deze worden wel meegeteld in de Rijnhavens, maar niet in de 'modal splits' van de zeeterminals. Anders gezegd; de invloed van de Nederlandse terminals en het uitwisselingsverkeer is nog sterker dan de algemene percentages aangeven.

Alle modaliteiten 2007

De vijf grootste havens waren goed voor 60% van het totaal, maar geconcentreerd op de binnenvaart is de spreiding veel groter. (Aantallen in TEU, voorzover gegeven/bekend).

Totaal Weg Spoor Binnenvaart %
Duisburg

1.794.000


893.000


531.000


370.000


21%
Neuss/Düsseldorf

739.000


399.100


192.100


147.700


25%
Keulen

573.500







Straatsburg

259.100


153.000


26.200


79.800


31%
Nürnberg

243.700


127.700


116.000


0


0%
Subtot 1

3.6019.300


Germersheim

226.300

Dortmund

200.700

Bonn

195.300

Wörth

176.700






176.600


100%
Mannheim

152.300




44.200


108.100


71%
Subtot 2

951.300


Mulhouse-Ottmarsheim

119.500

Mainz

112.800

Basel

104.400






104.400


100%
Karlsruhe

93.600


55.2000




38.500


41%
Koblenz

85.500


34.000


500


51.000


60%
Subtot 3

515.800


Regensburg

79.400


39.500


39.500


350


0%
Ludwigshafen

79.000




18.700


60.300


76%
Emmerich

65.600








100%
Dörpen

60.200




37.000


23.200


39%
Braunschweig

59.600


1.700


16.400


41.500


70%
Subtot 4

343.800


Totaal

5.542.200




De overige terminals * behandelden samen ongeveer 450.000 TEU (TEU / % binnenvaart indien bekend): Aken (16.000), Andernach (56.000), Aschaffenburg (8800), Deggendorf (8200), Frankfurt am Main (39.800 / 90%), Gernsheim (46.000 / 100%), Hannover (45.350 / 45%). Kehl (16.300 / 65%), Kehlheim (4200 / 58%), Minden (29.000 / 33%), Stuttgart (56.500 / 57%), Weil am Rhein (27.400 / 81%).

Op basis van de binnenhavens met een uitgesplitste "modal split", ontstaat het beeld dat krap een derde van de 6 miljoen TEU per binnenvaart werd vervoerd. Het "Bundesverband Öffentlicher Binnenhäfen" (BÖB) stelt het aantal in 2007 over de Rijn vervoerde eenheden op 1,7 miljoen. Aannemende dat men de niet-Duitse havens en de particuliere havens zoals Ludwigshafen, niet meetelde (= minus ca. 500.000 TEU voor alledrie modaliteiten ), komt dit aantal redelijk in de buurt van het aangenomen binnenvaartaandeel.
De aanname van het Havenbedrijf Rotterdam (HbR), gebaseerd op o.a. commerciële bronnen, van twee miljoen TEU 'Rijncontainers' loopt parallel met de voorgaande berekeningen. Het HbR neemt voorts aan dat hiervan 1,2 miljoen TEU via Rotterdam loopt en 0,8 miljoen TEU via Antwerpen. De Nederlandse achterlandterminals komen tot grofweg 1,4 miljoen TEU aan binnenvaartcontainers (Zie bericht eind juni).

Binnenvaart 2006 - 2007
De binnenvaartoverslag over zowel 2006 als 2007 is bekend voor een beperkt aantal havens, maar samen zijn ze wel goed voor bijna de helft van het totaal. De toename met 3,4% geeft daarom een redelijke, maar waarschijnlijk licht onderschatte, indruk van het totaalbeeld.
2006 2007
Basel

86.000


104.400

Dörpen

15.500


23.200

Duisburg

357.000


370.000

Gernsheim

52.600


46.000

Hannover

15.900


20.400

Karlsruhe

36.800


38.500

Ludwigshafen

70.200


60.300

Neuss/Düsseldorf

153.100


147.700

Weil am Rhein

18.000


22.200

Wörth

171.200


176.700


Totaal

976.300


1.009.100


+3,4%


Binnenvaart 2007 - 2008
Het aantal terminals dat reeds een per modaliteit uitgesplitste opgave deed voor de eerste maanden van 2008, vertegenwoordigt eveneens ongeveer de helft van het totaal 2007. Het cijfer voor 2008 is gebaseerd op de opgave over 3, 4 en éénmaal 2 maanden vertaald naar 12 maanden.
Hoewel, of juist omdat, het gaat om een aantal andere terminals dan in het eerste overzicht, is het aannemelijk dat de trend van 2007 in het eerste kwartaal van 2008 heeft doorgezet.
2007
2008
geconstrueerd
Basel

104.400


100.500

Duisburg

370.000


396.000

Emmerich

65.600


80.800

Frankfurth am Main

36.000


31.100

Karlsruhe

38.500


28.300

Kehl

10.300


8.800

Koblenz

51.000


54.400

Ludwigshafen

60.300


62.800

Mannheim

108.100


135.500

Mullhouse-Ottmarsheim

53.900


53.400

Strasbourg

79.800


73.600

Stuttgart

32.200


35.600

Weil am Rhein

22.200


14.400


Totaal

1.042.300


1.075.100


+3,2%

Spoor 2006 - 2007
Het aantal spoorshuttles, aantal en frequentie, tussen Rotterdam en de Duitse Rijnhavens is al enige tijd in opgaande lijn. Het op stoom komen van de Betuweroute zal deze verstreken. De sterke toename in de Rijnhavens wordt echter ook veroorzaakt door de andere zeehavens aan de Noordzee en Le Havre.
2006 2007
Aken

4.000


5.000

Dörpen

40.300


37.000

Duisburg

430.000


531.000

Ludwigshafen

22.100


18.700

Neuss-Düsseldorf

153.600


192.100

Nürnberg

45.200


116.000

Regensburg

4.000


39.500


Totaal

699.200


939.300


+34%

Spoor 2007 - 2008
2007
2008 geconstrueerd
Aken

5.000


4.900

Duisburg

531.000


628.000

Frankfurt am Main

3.800


21.00

Ludwigshafen

18.700


17.000

Mannheim

44.200


60.400

Mullhouse-Ottmarsheim

15.000


11.900

Regensburg

39.500


34.300

Strasbourg

26.200


35.800

Weil am Rhein

8.800



Totaal


707.700


852.400


+20%


* Met meer dan 1000 TEU en inclusief een aanname van 80.000 TEU voor Herne, dat nog geen opgave voor heel 2007 deed. Aandeel binnenvaart is daar nul.

(Bron cijfers havens: Schiffahrt, Hafen, Bahn und Technik 3/2008. Voor Basel tevens: Mainport Magazine juni 2008)