Port of Rotterdam
Containeroverslag in Rijnhavens 2007
03-07-2008
De Duitse, Zwitserse en Franse binnenhavens in het stroomgebied van de Rijn sloegen in 2007 zes miljoen containers (TEU) over. Een derde werd per binnenvaartschip aan- en afgevoerd en is daarom met zekerheid te relateren aan de zeehavens in de ARA-Range. De groei hiervan bedroeg een kleine 4%. Op de Rotterdamse zeeterminals nam het aandeel van de binnenvaart in 2007 toe met bijna 8%. (Meer: zie bericht 'modal split' van juni).
Het verschil wordt veroorzaakt door:
* Groei van het verkeer tussen Rotterdam en de Nederlandse binnenvaartterminals. Er zijn indicaties dat dit een niet onbelangrijke factor is. (Zie een eind juni verschenen bericht over de Nederlandse terminals).
* Groei van het uitwisselingsverkeer Antwerpen-Rotterdam v.v.. Dit is een belangrijke factor. Veel en steeds meer diensten met het Verre Oosten concentreren zich in Rotterdam. Dit geldt ook voor het Zuid-Amerikaverkeer voor de Benelux. Andersom heeft de Scheldehaven veel Afrikaverkeer en een sterke concentratie van diensten van MSC.
* Hiernaast worden er veel lege containers vervoerd tussen depots in de zeehavens en de Rijnhavens. Deze worden wel meegeteld in de Rijnhavens, maar niet in de 'modal splits' van de zeeterminals. Anders gezegd; de invloed van de Nederlandse terminals en het uitwisselingsverkeer is nog sterker dan de algemene percentages aangeven.
Alle modaliteiten 2007
De vijf grootste havens waren goed voor 60% van het totaal, maar geconcentreerd op de binnenvaart is de spreiding veel groter. (Aantallen in TEU, voorzover gegeven/bekend).
Totaal Weg Spoor Binnenvaart %
Duisburg
1.794.000
893.000
531.000
370.000
21%
Neuss/Düsseldorf
739.000
399.100
192.100
147.700
25%
Keulen
573.500
Straatsburg
259.100
153.000
26.200
79.800
31%
Nürnberg
243.700
127.700
116.000
0
0%
Subtot 1
3.6019.300
Germersheim
226.300
Dortmund
200.700
Bonn
195.300
Wörth
176.700
176.600
100%
Mannheim
152.300
44.200
108.100
71%
Subtot 2
951.300
Mulhouse-Ottmarsheim
119.500
Mainz
112.800
Basel
104.400
104.400
100%
Karlsruhe
93.600
55.2000
38.500
41%
Koblenz
85.500
34.000
500
51.000
60%
Subtot 3
515.800
Regensburg
79.400
39.500
39.500
350
0%
Ludwigshafen
79.000
18.700
60.300
76%
Emmerich
65.600
100%
Dörpen
60.200
37.000
23.200
39%
Braunschweig
59.600
1.700
16.400
41.500
70%
Subtot 4
343.800
Totaal
5.542.200
De overige terminals * behandelden samen ongeveer 450.000 TEU (TEU / % binnenvaart indien bekend): Aken (16.000), Andernach (56.000), Aschaffenburg (8800), Deggendorf (8200), Frankfurt am Main (39.800 / 90%), Gernsheim (46.000 / 100%), Hannover (45.350 / 45%). Kehl (16.300 / 65%), Kehlheim (4200 / 58%), Minden (29.000 / 33%), Stuttgart (56.500 / 57%), Weil am Rhein (27.400 / 81%).
Op basis van de binnenhavens met een uitgesplitste "modal split", ontstaat het beeld dat krap een derde van de 6 miljoen TEU per binnenvaart werd vervoerd. Het "Bundesverband Öffentlicher Binnenhäfen" (BÖB) stelt het aantal in 2007 over de Rijn vervoerde eenheden op 1,7 miljoen. Aannemende dat men de niet-Duitse havens en de particuliere havens zoals Ludwigshafen, niet meetelde (= minus ca. 500.000 TEU voor alledrie modaliteiten ), komt dit aantal redelijk in de buurt van het aangenomen binnenvaartaandeel.
De aanname van het Havenbedrijf Rotterdam (HbR), gebaseerd op o.a. commerciële bronnen, van twee miljoen TEU 'Rijncontainers' loopt parallel met de voorgaande berekeningen. Het HbR neemt voorts aan dat hiervan 1,2 miljoen TEU via Rotterdam loopt en 0,8 miljoen TEU via Antwerpen. De Nederlandse achterlandterminals komen tot grofweg 1,4 miljoen TEU aan binnenvaartcontainers (Zie bericht eind juni).
Binnenvaart 2006 - 2007
De binnenvaartoverslag over zowel 2006 als 2007 is bekend voor een beperkt aantal havens, maar samen zijn ze wel goed voor bijna de helft van het totaal. De toename met 3,4% geeft daarom een redelijke, maar waarschijnlijk licht onderschatte, indruk van het totaalbeeld.
2006 2007
Basel
86.000
104.400
Dörpen
15.500
23.200
Duisburg
357.000
370.000
Gernsheim
52.600
46.000
Hannover
15.900
20.400
Karlsruhe
36.800
38.500
Ludwigshafen
70.200
60.300
Neuss/Düsseldorf
153.100
147.700
Weil am Rhein
18.000
22.200
Wörth
171.200
176.700
Totaal
976.300
1.009.100
+3,4%
Binnenvaart 2007 - 2008
Het aantal terminals dat reeds een per modaliteit uitgesplitste opgave deed voor de eerste maanden van 2008, vertegenwoordigt eveneens ongeveer de helft van het totaal 2007. Het cijfer voor 2008 is gebaseerd op de opgave over 3, 4 en éénmaal 2 maanden vertaald naar 12 maanden.
Hoewel, of juist omdat, het gaat om een aantal andere terminals dan in het eerste overzicht, is het aannemelijk dat de trend van 2007 in het eerste kwartaal van 2008 heeft doorgezet.
2007
2008
geconstrueerd
Basel
104.400
100.500
Duisburg
370.000
396.000
Emmerich
65.600
80.800
Frankfurth am Main
36.000
31.100
Karlsruhe
38.500
28.300
Kehl
10.300
8.800
Koblenz
51.000
54.400
Ludwigshafen
60.300
62.800
Mannheim
108.100
135.500
Mullhouse-Ottmarsheim
53.900
53.400
Strasbourg
79.800
73.600
Stuttgart
32.200
35.600
Weil am Rhein
22.200
14.400
Totaal
1.042.300
1.075.100
+3,2%
Spoor 2006 - 2007
Het aantal spoorshuttles, aantal en frequentie, tussen Rotterdam en de Duitse Rijnhavens is al enige tijd in opgaande lijn. Het op stoom komen van de Betuweroute zal deze verstreken. De sterke toename in de Rijnhavens wordt echter ook veroorzaakt door de andere zeehavens aan de Noordzee en Le Havre.
2006 2007
Aken
4.000
5.000
Dörpen
40.300
37.000
Duisburg
430.000
531.000
Ludwigshafen
22.100
18.700
Neuss-Düsseldorf
153.600
192.100
Nürnberg
45.200
116.000
Regensburg
4.000
39.500
Totaal
699.200
939.300
+34%
Spoor 2007 - 2008
2007
2008 geconstrueerd
Aken
5.000
4.900
Duisburg
531.000
628.000
Frankfurt am Main
3.800
21.00
Ludwigshafen
18.700
17.000
Mannheim
44.200
60.400
Mullhouse-Ottmarsheim
15.000
11.900
Regensburg
39.500
34.300
Strasbourg
26.200
35.800
Weil am Rhein
8.800
Totaal
707.700
852.400
+20%
* Met meer dan 1000 TEU en inclusief een aanname van 80.000 TEU voor Herne, dat nog geen opgave voor heel 2007 deed. Aandeel binnenvaart is daar nul.
(Bron cijfers havens: Schiffahrt, Hafen, Bahn und Technik 3/2008. Voor Basel tevens: Mainport Magazine juni 2008)