Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)

"Geen duurder treinkaartje door boete ProRail"

ROVER vindt dat de boete die aan ProRail is opgelegd niet mag worden doorberekend aan de treinmaatschappijen en hun klanten. De boete van ruim 800.000 euro dient ProRail uit eigen middelen te betalen, desnoods door inhouding op de bonussen van de directie. De overtredingen van de Spoorwegwet mogen hoe dan ook niet leiden tot een duurder treinkaartje.

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) legt aan ProRail voor in totaal 826.000 euro boetes op en een last onder dwangsom wegens overtredingen van de Spoorwegwet. ProRail heeft zich niet gehouden aan de regels van de Spoorwegwet die moeten waarborgen dat spoorwegondernemingen op een goede en eerlijke manier gebruik kunnen maken van de hoofdspoorweginfrastructuur.

Uit onderzoek van de Vervoerkamer van de NMa blijkt dat ProRail de spoorwegondernemingen niet alleen onjuist, maar ook onvolledig geïnformeerd heeft. Daarnaast heeft ProRail na de verdeling van capaciteit ten behoeve van de jaardienst 2007 toch nog capaciteit aan haar eigen onderneming verdeeld, die ten koste ging van de reeds verdeelde capaciteit aan de spoorwegondernemingen.

Uit verder onderzoek van de Vervoerkamer blijkt eveneens dat de Netverklaring 2008 niet aan de eisen van de Spoorwegwet voldoet. Die Netverklaring beschrijft de beschikbare infrastructuur en bevat informatie over de voorwaarden voor toegang tot en gebruik van deze infrastructuur. De NMa heeft vastgesteld dat deze verklaring op verschillende punten niet juist, adequaat en volledig is. Zo is de procedure van het capaciteitsverdelingsproces niet goed beschreven en gelden in de praktijk er voor schriftelijk en digitaal ingediende capaciteitsaanvragen verschillende verwerkingstermijnen terwijl de aanvragen wel in volgorde van ontvangst behandeld worden.

Pagina geplaatst: 3 juli 2008