SGP


03 - 07 - 08 | Plenair debat toekomst AWBZ

Plenair debat toekomst AWBZ
B.J. van der Vlies
3 juli 2008

Voorzitter, de AWBZ is constant in beweging. Al jaren worden er wijzigingen doorgevoerd en als we de plannen nu zien, dan is ook het komende decennium geen rust verzekerd op dit front. Gezien de grote bureaucratie en stroperigheid is dit te begrijpen. Toch wil de SGP-fractie vandaag een klemmend beroep doen op de staatssecretaris om hier zorgvuldig mee om te gaan. Het gaat immers om goede zorg voor de meest kwetsbare mensen in onze samenleving.

Visie na 2012
In dit licht moet het ons allereerst van het hart dat wij een goede toekomstvisie missen voor de langere termijn. Onduidelijk is op welke manier de staatssecretaris ook in de toekomst de financiering denkt te kunnen garanderen. Wat gaat er na 2012 gebeuren?

Duidelijkheid nodig
Er wordt wel het nodige gesproken over consequenties voor de omliggende sectoren. Zo lijkt er een verschuiving plaats te gaan vinden tussen extramuraal en intramuraal. Die komt niet goed aan bod. De relatie met andere sectoren komt niet goed uit de verf. AWBZ, ZVW, WMO, jeugdzorg, onderwijs, eigen verantwoordelijkheid en informele zorg/mantelzorg: na het lezen van de brief wordt niet echt duidelijk wat nu precies onder welke regels komt te vallen. Ook zien we bijvoorbeeld geen analyse van de zorg die voortaan door mensen zelf geregeld moet worden en van de effecten op mantelzorgers en vrijwilligers. Graag alsnog zoân visie.

Gemeenten krijgen meer taken: dat is duidelijk. Maar hoe zij dat moeten realiseren en wat zij precies voor taken krijgen, dat is volledig onduidelijk. Maar hoe kunnen gemeenten dan per 1 januari a.s. alles goed geregeld hebben? Heeft er wel onderzoek plaatsgevonden naar de aard en omvang van de extra taken voor gemeenten? Wij krijgen nu de indruk dat gemeenten alles snel even moeten regelen, terwijl de voorbereiding van beleid en uitvoering veel meer tijd kost. Graag een reactie.

Begeleiding
Op het terrein van de ondersteunende en activerende begeleiding verandert er behoorlijk wat. Dat oneigenlijk gebruik wordt aangepakt is een goede zaak. Er moet dan ook een heldere definitie van de nieuwe functie begeleiding komen. Wat nu plaatsvindt is een schrappen van bepaalde doelgroepen, maar zou het niet minstens zo goed zijn om verbeteringen of aanscherpingen in de diagnostiek toe te passen? Er mag niet zomaar geschrapt worden, zonder dat zicht is op het precieze gebruik van de bestaande functies.

Begeleiding wordt gekoppeld aan âernstig regieverliesâ. De betekenis daarvan is ons nog niet echt duidelijker geworden. Betekent dat dat mensen die zich net niet helemaal zelfstandig kunnen redden, dat voortaan toch maar wel zelf moeten doen? Hoe verhoudt zich dit tot het beleid dat gehandicapten voluit mee mogen doen? Oorspronkelijk was deze functie immers gekoppeld aan de zorg voor gehandicapten. Na de verbreding van de functies kwamen meer groepen in aanmerking. Nu lijkt het erop dat de oorspronkelijke groep het nakijken heeft.

De problemen lijken zich toe te spitsen op de enorme toename van het gebruik door jongeren. Afschaffing betekent echter niet dat die jongeren uit de problemen zijn. We missen een goede analyse van de oorzaken waarom jongeren ineens zoveel zorg nodig hebben. Zit daar niet vereenzaming achter? En beleidsmatig: de problematiek wordt zo voluit afgewenteld op andere sectoren. En hoe verhoudt deze maatregel zich tot het gezinsbeleid van het kabinet?

Persoonsgebonden budget
Bij het persoonsgebonden budget wil de staatssecretaris stevig gaan snijden. Hiermee komen veel mensen in de knel die nu op deze manier goede zorg kunnen krijgen. Hoe denkt de staatssecretaris de grote problemen bij het missen van goede begeleiding op te kunnen vangen? Het SER-rapport stelde juist dat het PGB wettelijk verankerd moest worden. Is de staatssecretaris dat ook van plan om zo een volwaardig alternatief te bieden voor naturazorg? Nu wordt er veel te veel naar de getalletjes gekeken zonder de onderliggende problematiek in kaart te brengen.

Ook vragen wij de aandacht van de staatssecretaris voor continuïteit van het Fokuswonen na 2012. Die is nu nog niet gegarandeerd.

Financiën
Belangrijke problemen in de AWBZ worden veroorzaakt door de budgetplafonds en de regionale verdeling van de budgetten. De SGP vindt het een slechte zaak dat de regering toch met deze systematiek wil blijven werken. Het principe dat het geld de zorgvrager volgt, komt hiermee in de knel. Hoe wil de staatssecretaris toch voorkomen dat er cliëntenstops en verdeelproblemen ontstaan? Wat gebeurt er als een zorgkantoor geen zorg in wil kopen bij de aanbieder die verzekerde wil? Waarom wordt er niet gewerkt met declaraties achteraf?

Dak- en thuislozen
Op diverse manieren wordt ervoor gezorgd dat dak- en thuislozen opvang en reïntegratie krijgen. We missen een goede analyse van de gevolgen van de ingrepen in het pakket voor deze kwetsbare groep. Tot nu toe is de psychiatrische problematiek bij gemeenten onvoldoende in beeld. Zeker gezien de krappe ingangsdatum. Graag goede waarborgen hiervoor!

Nieuwbouw
De regering wil instellingen risicodragend maken en het bouwregime afschaffen. Is daar al grondig onderzoek naar gedaan? Tegelijkertijd is nu niet echt duidelijk wat dat gaat betekenen voor het tarief. We vernemen veel berichten dat instellingen nu nieuwbouw juist uitstellen omdat er te grote onzekerheid is.

Personeel
Het personeelsbeleid vraagt voor de toekomst zelfs dat ongeveer 1 op de 4 werknemers in de zorg werkt. Hiervoor maakt de staatssecretaris gebruik van een regionale arbeidsmarktstrategie. Maar wat betekent dit voor het beschikbare personeel over pakweg 5 of 10 jaar? In hoeverre maakt ook een verbetering van de samenwerking tussen bijvoorbeeld huisarts en verpleegkundige deel uit van de plannen? Juist bij zulke bezuinigingen moet er wel een goede basiszorg beschikbaar zijn.

Communicatie en tijdpad
De grote veranderingen die op stapel staan zullen voor veel onrust zorgen. Communicatie richting burgers is daarom erg belangrijk. Ook missen wij een duidelijk tijdpad van de veranderingen die op stapel staan. Kan de staatssecretaris alsnog een duidelijke visie geven wat er wanneer verandert en voor wie in de samenleving dat consequenties heeft? Op dit moment kunnen we dat beeld nog niet duidelijk krijgen. Datzelfde geldt voor het toekomstige beschikbare budget.

Ik herhaal het nog maar eens: wijzigingen moeten zorgvuldig zijn en de consequenties goed overwogen. Nu hebben wij nog sterke twijfels bij de kwaliteit van de plannen.
Plenair debat toekomst AWBZ