Provincie Limburg



Regiobranding Zuid-Limburg van start

Zuid-Limburg heeft een sterke reputatie op het gebied van verblijf en gastronomie, maar wordt minder snel geassocieerd met wonen en werken. Het imago van de regio moet worden verbreed om de aantrekkingskracht op bedrijven, bewoners en bezoekers te versterken. Om die reden hebben de Provincie Limburg, het bedrijfsleven en de 19 gemeenten in Zuid-Limburg de handen ineen geslagen en een strategie ontwikkeld voor de komende 4 jaar.

De aantrekkelijkheid van de regio schuilt vooral in de compleetheid van de regio, zo bleek uit onderzoek verricht door Berenschot. Zo huisvest Zuid-Limburg een van de belangrijkste concentraties van zeer hoogwaardige bedrijven en instellingen in groeisectoren als gezondheidszorg en medische technologie, life sciences, hoogwaardige materialen, duurzame energie en automotive. Maar de aanwezigheid van innovatieve en hoogwaardige bedrijven alleen is van beperkte waarde als een regio niet ook een uitstekend woon- en leefklimaat te bieden heeft. Te denken valt daarbij aan een landschappelijk aantrekkelijke regio, voortreffelijk onderwijs, cultuuraanbod, winkelsteden, een optimaal woonklimaat, enzovoort. Berenschot concludeerde op basis van het onderzoek dat de regio al deze functies daadwerkelijk in huis heeft, maar dat de regio dit nog te weinig uitdraagt.

Strategie
Zuid-Limburg kiest er daarom voor om de komende 4 jaar zeer gericht een aantal speerpunten in de spotlights te zetten:
* Innovatie en hoogwaardige producten;

* Kwaliteit van leefomgeving;

* Kwaliteit van gastronomie en verblijven;

* De Europese uitstraling;

* Maastricht.

De vijf speerpunten vormen de bewijzen van de veelheid aan kwaliteiten die deze regio te bieden heeft. Een veelheid is echter niet te communiceren, vandaar dat gekozen is voor deze vijf tastbare symbolen. Zo staan Innovatie en hoogwaardige producten symbool voor de kenniseconomie, voor de hoogwaardige industrie en voor carrièrekansen. De Europese uitstraling staat voor de internationale ligging, de goede verbindingen met het buitenland en de eigen identiteit van de regio die soms wel als on-Nederlands wordt bestempeld. Het derde speerpunt Kwaliteit van gastronomie en verblijven is het kroonjuweel dat weinig verdere uitleg behoeft, maar wel gekoesterd en beschermd dient te worden.

Kwaliteit van leefomgeving staat voor: veiligheid, woonklimaat, onderwijs, sportvoorzieningen, culturele voorzieningen, gebrek aan files; dit alles geeft waarde aan het leven. Maastricht, tenslotte, staat symbool voor de stedelijke kwaliteit die breed in de regio geboden wordt.

Het stelselmatig uitdragen van deze 5 speerpunten moet er toe leiden dat de doelgroepen Zuid-Limburg gaan zien als een regio met een uitgekiende balans tussen werken en leven. Dus niet alleen een regio waar het goed toeven is, maar vooral ook een regio waar het goed werken en wonen is. Met deze perfecte work-life-balance onderscheidt Zuid-Limburg zich namelijk van andere regios in West-Europa

Stichting, financiën, voorzitter en brandmanager Om uitvoering te geven aan de strategie wordt vandaag (3 juli 2008) door de Provincie, de gemeenten en diverse private en semi-publieke partijen de Stichting Regiobranding Zuid-Limburg opgericht. De stichting staat onder leiding van een dagelijks bestuur, gevormd door de onafhankelijk voorzitter, de heer prof.dr. J. Cobbenhagen, Algemeen directeur van de Universiteit Maastricht University Holding BV. De leden van het dagelijks bestuur zijn de heer ir. H.T.J. Vrehen, Gedeputeerde Economische Zaken van de Provincie Limburg, de heer drs. A.W.A.M. Broos, Lid Raad van Bestuur Orbis Medisch en Zorgconcern, de heer ir. J.L. Schneiders, Directeur DSM Nederland B.V., de heer P.M.E. Thijssen, Voorzitter directie ING Bank district Limburg, de heer mr. A.M.G. Gresel, Burgemeester gemeente Heerlen en mevrouw M.L.H. Depondt-Olivers, Algemeen directeur Woonpunt.

De Stichting wordt gefinancierd door de Provincie Limburg, bedrijfsleven en de 19 gemeenten. Samen brengen zij jaarlijks meer dan 2 miljoen euro bijeen, voor de komende 4 jaar. De Provincie en de gemeenten betalen ieder apart 1 euro per inwoner (samen 1,2 miljoen euro). Er hebben zich inmiddels 40 bedrijven als donateur aangesloten, die samen meer dan 0,8 miljoen euro hebben toegezegd. Afhankelijk van de hoogte van de bijdrage krijgen donateurs stemrecht.

Wim Ortjens is per 1 september aanstaande als fulltime directeur/brandmanager aangetrokken om leiding te geven aan het programma van de Stichting. Wim Ortjens is thans hoofd communicatie van de gemeente Maastricht, en uit dien hoofde tevens woordvoerder burgemeester en adviseur B&W. Wim Ortjens is een ervaren reputatiemanager met een landelijke bekendheid nadat hij onlangs (en in 2005) tweede werd bij de uitverkiezing tot Communicatiemanager van het Jaar. Hij staat bekend als een onvermoeibaar pleitbezorger voor regionale samenwerking en beschikt over een groot netwerk én draagvlak binnen en buiten de regio Zuid-Limburg.

Jan Cobbenhagen, voorzitter van het stichtingsbestuur, is een ondernemer die op het snijvlak van privaat en publiek jarenlange ervaring heeft als directeur van de Maastricht University Holding. In deze Holding opereren bedrijven als Biomat, E,til, Maastricht Instruments, RIKS, Flycatcher en nog vele anderen. Onlangs is Jan Cobbenhagen benoemd tot bijzonder hoogleraar op de Robert Noortman leerstoel, getiteld De kunst van het ondernemen.

Nut en noodzaak van regiobranding
In een globaliserende economie moet een regio zich als een ijzersterk merk positioneren, aldus de initiatiefnemer, gedeputeerde Herman Vrehen. Dat kan alleen maar als alle krachten binnen een regio worden gebundeld, in plaats van versnipperd. Het nut van een overkoepelend regiomerk (branding) is dat bestaande marketingactiviteiten van verschillende bedrijven en overheden samen kunnen worden gebracht en zo beter tot waarde komen. Bovendien draagt een regiobrand eraan bij dat nieuwe marketingactiviteiten afgestemd kunnen worden op de ambities van de regio als totaal. Daardoor kunnen ook de doelgroepen beter bereikt worden. De Provincie gaf daarom medio 2007 drie kwartiermakers de opdracht om een merkconcept te ontwikkelen dat past bij Zuid-Limburg en dat gericht is op het aantrekken en vasthouden van investeringen en professioneel talent. Deze kwartiermakers zijn Peter Elverding, oud-DSM-topman, Jan Schrijen, voorzitter Waterschap Roer en Overmaas, oud-gedeputeerde en voormalig burgemeester van Venlo en Camille Oostwegel, directeur-eigenaar van Camille Oostwegel ChâteauHotels & -Restaurants.

Generiek beeldmerk, naamgeving, slogan
Hoewel het succes van een merk voor het overgrote deel afhangt van de lading van het merk de vijf speerpunten is een visual nodig voor een eenvoudige herkenbaarheid. Daarom hebben de kwartiermakers het afgelopen half jaar een generiek beeldmerk ontwikkeld, het regiobrand, dat de komende tijd als drager gebruikt wordt voor de profilering van activiteiten rond de vijf speerpunten. Onderdeel hiervan is een presentatiefilm die de komende jaren als blauwdruk dient voor de totale campagne. Bij die campagne hoort ook een logo en slogan: Alles wijst op Zuid-Limburg. De bijbehorende website
ww.alleswijstopzuidlimburg.nl is vanaf heden in de lucht. Met de VVV Zuid-Limburg is afgesproken dat de domeinnaam www.zuidlimburg.nl gekoppeld gaat worden aan een portal voor de hele regio.

Vanwege de nationale naamsbekendheid van Zuid-Limburg is ervoor gekozen om de regio in het Nederlands taalgebied deze naam te laten behouden. Om dezelfde reden naamsbekendheid en herkenbaarheid wordt internationaal de regio aangeduid als Maastricht Region. De pay-off luidt dan: Everything points to Maastricht Region. Van de website, presentatiefilm en ander materiaal worden uiteraard de komende tijd Engelstalige versies ontwikkeld.

3-7-2008 19:17