Regiobranding Zuid-Limburg van start
Zuid-Limburg heeft een sterke reputatie op het gebied van verblijf en
gastronomie, maar wordt minder snel geassocieerd met wonen en werken.
Het imago van de regio moet worden verbreed om de aantrekkingskracht
op bedrijven, bewoners en bezoekers te versterken. Om die reden hebben
de Provincie Limburg, het bedrijfsleven en de 19 gemeenten in
Zuid-Limburg de handen ineen geslagen en een strategie ontwikkeld voor
de komende 4 jaar.
De aantrekkelijkheid van de regio schuilt vooral in de compleetheid
van de regio, zo bleek uit onderzoek verricht door Berenschot. Zo
huisvest Zuid-Limburg een van de belangrijkste concentraties van zeer
hoogwaardige bedrijven en instellingen in groeisectoren als
gezondheidszorg en medische technologie, life sciences, hoogwaardige
materialen, duurzame energie en automotive. Maar de aanwezigheid van
innovatieve en hoogwaardige bedrijven alleen is van beperkte waarde
als een regio niet ook een uitstekend woon- en leefklimaat te bieden
heeft. Te denken valt daarbij aan een landschappelijk aantrekkelijke
regio, voortreffelijk onderwijs, cultuuraanbod, winkelsteden, een
optimaal woonklimaat, enzovoort. Berenschot concludeerde op basis van
het onderzoek dat de regio al deze functies daadwerkelijk in huis
heeft, maar dat de regio dit nog te weinig uitdraagt.
Strategie
Zuid-Limburg kiest er daarom voor om de komende 4 jaar zeer gericht
een aantal speerpunten in de spotlights te zetten:
* Innovatie en hoogwaardige producten;
* Kwaliteit van leefomgeving;
* Kwaliteit van gastronomie en verblijven;
* De Europese uitstraling;
* Maastricht.
De vijf speerpunten vormen de bewijzen van de veelheid aan kwaliteiten
die deze regio te bieden heeft. Een veelheid is echter niet te
communiceren, vandaar dat gekozen is voor deze vijf tastbare symbolen.
Zo staan Innovatie en hoogwaardige producten symbool voor de
kenniseconomie, voor de hoogwaardige industrie en voor carrièrekansen.
De Europese uitstraling staat voor de internationale ligging, de goede
verbindingen met het buitenland en de eigen identiteit van de regio
die soms wel als on-Nederlands wordt bestempeld. Het derde speerpunt
Kwaliteit van gastronomie en verblijven is het kroonjuweel dat weinig
verdere uitleg behoeft, maar wel gekoesterd en beschermd dient te
worden.
Kwaliteit van leefomgeving staat voor: veiligheid, woonklimaat,
onderwijs, sportvoorzieningen, culturele voorzieningen, gebrek aan
files; dit alles geeft waarde aan het leven. Maastricht, tenslotte,
staat symbool voor de stedelijke kwaliteit die breed in de regio
geboden wordt.
Het stelselmatig uitdragen van deze 5 speerpunten moet er toe leiden
dat de doelgroepen Zuid-Limburg gaan zien als een regio met een
uitgekiende balans tussen werken en leven. Dus niet alleen een regio
waar het goed toeven is, maar vooral ook een regio waar het goed
werken en wonen is. Met deze perfecte work-life-balance onderscheidt
Zuid-Limburg zich namelijk van andere regios in West-Europa
Stichting, financiën, voorzitter en brandmanager
Om uitvoering te geven aan de strategie wordt vandaag (3 juli 2008)
door de Provincie, de gemeenten en diverse private en semi-publieke
partijen de Stichting Regiobranding Zuid-Limburg opgericht. De
stichting staat onder leiding van een dagelijks bestuur, gevormd door
de onafhankelijk voorzitter, de heer prof.dr. J. Cobbenhagen, Algemeen
directeur van de Universiteit Maastricht University Holding BV. De
leden van het dagelijks bestuur zijn de heer ir. H.T.J. Vrehen,
Gedeputeerde Economische Zaken van de Provincie Limburg, de heer drs.
A.W.A.M. Broos, Lid Raad van Bestuur Orbis Medisch en Zorgconcern, de
heer ir. J.L. Schneiders, Directeur DSM Nederland B.V., de heer P.M.E.
Thijssen, Voorzitter directie ING Bank district Limburg, de heer mr.
A.M.G. Gresel, Burgemeester gemeente Heerlen en mevrouw M.L.H.
Depondt-Olivers, Algemeen directeur Woonpunt.
De Stichting wordt gefinancierd door de Provincie Limburg,
bedrijfsleven en de 19 gemeenten. Samen brengen zij jaarlijks meer dan
2 miljoen euro bijeen, voor de komende 4 jaar. De Provincie en de
gemeenten betalen ieder apart 1 euro per inwoner (samen 1,2 miljoen
euro). Er hebben zich inmiddels 40 bedrijven als donateur aangesloten,
die samen meer dan 0,8 miljoen euro hebben toegezegd. Afhankelijk van
de hoogte van de bijdrage krijgen donateurs stemrecht.
Wim Ortjens is per 1 september aanstaande als fulltime
directeur/brandmanager aangetrokken om leiding te geven aan het
programma van de Stichting. Wim Ortjens is thans hoofd communicatie
van de gemeente Maastricht, en uit dien hoofde tevens woordvoerder
burgemeester en adviseur B&W. Wim Ortjens is een ervaren
reputatiemanager met een landelijke bekendheid nadat hij onlangs (en
in 2005) tweede werd bij de uitverkiezing tot Communicatiemanager van
het Jaar. Hij staat bekend als een onvermoeibaar pleitbezorger voor
regionale samenwerking en beschikt over een groot netwerk én draagvlak
binnen en buiten de regio Zuid-Limburg.
Jan Cobbenhagen, voorzitter van het stichtingsbestuur, is een
ondernemer die op het snijvlak van privaat en publiek jarenlange
ervaring heeft als directeur van de Maastricht University Holding. In
deze Holding opereren bedrijven als Biomat, E,til, Maastricht
Instruments, RIKS, Flycatcher en nog vele anderen. Onlangs is Jan
Cobbenhagen benoemd tot bijzonder hoogleraar op de Robert Noortman
leerstoel, getiteld De kunst van het ondernemen.
Nut en noodzaak van regiobranding
In een globaliserende economie moet een regio zich als een ijzersterk
merk positioneren, aldus de initiatiefnemer, gedeputeerde Herman
Vrehen. Dat kan alleen maar als alle krachten binnen een regio worden
gebundeld, in plaats van versnipperd. Het nut van een overkoepelend
regiomerk (branding) is dat bestaande marketingactiviteiten van
verschillende bedrijven en overheden samen kunnen worden gebracht en
zo beter tot waarde komen. Bovendien draagt een regiobrand eraan bij
dat nieuwe marketingactiviteiten afgestemd kunnen worden op de
ambities van de regio als totaal. Daardoor kunnen ook de doelgroepen
beter bereikt worden. De Provincie gaf daarom medio 2007 drie
kwartiermakers de opdracht om een merkconcept te ontwikkelen dat past
bij Zuid-Limburg en dat gericht is op het aantrekken en vasthouden van
investeringen en professioneel talent. Deze kwartiermakers zijn Peter
Elverding, oud-DSM-topman, Jan Schrijen, voorzitter Waterschap Roer en
Overmaas, oud-gedeputeerde en voormalig burgemeester van Venlo en
Camille Oostwegel, directeur-eigenaar van Camille Oostwegel
ChâteauHotels & -Restaurants.
Generiek beeldmerk, naamgeving, slogan
Hoewel het succes van een merk voor het overgrote deel afhangt van de
lading van het merk de vijf speerpunten is een visual nodig voor een
eenvoudige herkenbaarheid. Daarom hebben de kwartiermakers het
afgelopen half jaar een generiek beeldmerk ontwikkeld, het regiobrand,
dat de komende tijd als drager gebruikt wordt voor de profilering van
activiteiten rond de vijf speerpunten. Onderdeel hiervan is een
presentatiefilm die de komende jaren als blauwdruk dient voor de
totale campagne. Bij die campagne hoort ook een logo en slogan: Alles
wijst op Zuid-Limburg. De bijbehorende website
ww.alleswijstopzuidlimburg.nl is vanaf heden in de lucht. Met de VVV
Zuid-Limburg is afgesproken dat de domeinnaam www.zuidlimburg.nl
gekoppeld gaat worden aan een portal voor de hele regio.
Vanwege de nationale naamsbekendheid van Zuid-Limburg is ervoor
gekozen om de regio in het Nederlands taalgebied deze naam te laten
behouden. Om dezelfde reden naamsbekendheid en herkenbaarheid wordt
internationaal de regio aangeduid als Maastricht Region. De pay-off
luidt dan: Everything points to Maastricht Region. Van de website,
presentatiefilm en ander materiaal worden uiteraard de komende tijd
Engelstalige versies ontwikkeld.
3-7-2008 19:17