Innovatieagenda Energie
03-07-2008 | kamerstuk | onderwerp: Innovatieprogramma's | PDF document, 18 Kb
Hierbij bieden wij u namens het Kabinet de Innovatieagenda Energie aan. De agenda is gebaseerd op pijlers 2 en 3 van het Regeerakkoord en wordt aangekondigd in de werkprogramma's Schoon en Zuinig en Nederland Ondernemend Innovatieland uit het Beleidsplan van het Kabinet. Wij hebben er voor gekozen een geïntegreerde agenda te
formuleren, omdat beide werkprogramma's voor het thema energie nauw op elkaar
aansluiten. De Innovatieagenda is het resultaat van intensieve interdepartementale
samenwerking, vernieuwende analysemethodes en intensieve discussies met
maatschappelijke actoren. Het werk van de platforms Energietransitie vormt een
belangrijke inspiratiebron voor deze agenda. Hierdoor biedt de agenda een breed
spectrum aan analyses, doelstellingen en bijbehorende beleidsopties. Ondanks het
langetermijnperspectief (2020 met een doorkijk naar 2050) biedt de agenda zicht op een
snelle operationalisering, waardoor nog in deze kabinetsperiode belangrijke
vervolgstappen op weg naar een duurzame energiehuishouding kunnen worden gezet.
Die stappen zijn dringend noodzakelijk om het hoofd te bieden aan klimaatverandering.
De uitstoot van broeikasgassen moet sterk afnemen. Het doel van het Kabinet is 30%
reductie. Een flink deel daarvan moet via innovatie worden binnengehaald. Deze
innovatie moet plaatsvinden in alle sectoren van onze energiehuishouding: bij woningen,
auto's, energiecentrales, tuinbouwkassen en industriële complexen. Dat neemt niet weg
dat er ruimte moet zijn om accenten te leggen voor de stimulering van innovaties die de
beste perspectieven bieden op substantiële CO2-reductie. Daarbij valt te denken aan wind
op zee, CCS, 2e generatie biobrandstoffen, groen gas en dergelijke. De gekozen opzet van
de Innovatieagenda biedt deze ruimte.
De afgelopen jaren is over een breed terrein gewerkt aan bevordering van innovatie. Met
de Innovatieagenda Energie wordt in deze kabinetsperiode een extra bedrag beschikbaar
gesteld van ¤ 438 miljoen om aan de innovatie een extra impuls en meer focus te geven.
Met deze impuls wil het Kabinet programma's en projecten opzetten waaraan het
bedrijfsleven en onderzoekinstituten een zeer belangrijke bijdrage leveren, ook in
financiële zin, zodat de rijksbijdrage in totaal een maatschappelijke investering van zo'n ¤
3 miljard mobiliseert. Deze impuls zal vooral worden aangewend ten behoeve van de
zogenaamde demonstratie- en versnellingsfase van de innovatieketen. Daarnaast zal het
budget waar nodig gebruikt worden voor meer R&D. Een belangrijk criterium daarbij is
dat dit vraaggestuurd is, dat wil zeggen dat het voldoende aansluit bij de behoeften vanuit
de markt aan kennisontwikkeling. Succesvolle innovaties zijn overigens niet alleen
afhankelijk van de beschikbaarheid van nieuwe technologie. Minstens zo belangrijk is het
wegnemen van niet-technische knelpunten, die de introductie van vernieuwingen in de
weg staan. De Innovatieagenda besteedt hier veel aandacht aan. Energie-innovatie vergt
voorts inspanningen op tal van andere beleidsterreinen, zoals de agro-sector in verband
met de ontwikkeling van een ''biobased economy'', maar ook in de sfeer van onderwijs
om ervoor te zorgen dat er op alle niveaus voldoende mensen beschikbaar zijn om deze
innovaties vorm te geven.
Wij zijn zeer verheugd dat bedrijven, onderzoeksinstellingen en maatschappelijke
organisaties zich door de Innovatieagenda Energie geïnspireerd voelen om actief bij te
dragen aan de gewenste innovatie. Veranderingsprocessen komen immers niet zo maar tot
stand. Er is behoefte aan motoren van verandering. Dit is ook de filosofie achter de
Innovatieagenda. De maatregelen die wij willen treffen, zijn zo geformuleerd dat ze in
onderlinge samenhang leiden tot het op gang brengen en versterken van innovatieve
ontwikkelingen. Voorts willen we met deze agenda lopende initiatieven op gemeentelijk
en regionaal niveau versterken. Als voorbeeld van een regionale motor van verandering
noemen wij het Rotterdam Climate Initiative, dat met zijn ambitie bovendien een
mondiale uitstraling heeft.
Bij het opstellen van de Innovatieagenda zijn aanbevelingen uit het - ondersteunende -
gezamenlijke advies van de voorzitters van het Regieorgaan Energietransitie, de Energie
Advies Commissie en de Adviescommissie EOS-Demo/UKR betrokken. Daarnaast komt
aan aantal aspecten van het advies 'Een nationale onderzoeksagenda duurzame energie'
(Cie de Wit) aan de orde.
Met de Innovatieagenda Energie willen wij belangrijke maatschappelijke doelen
realiseren, zowel verbetering van de milieukwaliteit als versterking van de
innovatiekracht van Nederlandse ondernemers. Deels gaat het daarbij om
langetermijnontwikkelingen, maar wij vertrouwen er op dat door de samenwerking met
bedrijven, onderzoeksinstituten en maatschappelijke organisaties de uitvoering van de
agenda reeds in de komende jaren de basis legt voor een duurzame energietoekomst.
Maria J. A. van der Hoeven dr. Jacqueline Cramer
Minister van Economische Zaken Minister van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
Meer informatie
*
Zie het origineel
Ministerie van Economische Zaken