( BW)(CA-NEUROFOCUS) NeuroFocus onthult de Best Practices om met
consumenten te communiceren op TV- en computerschermen

    Redactie Business

    BERKELEY, Californië (VS)--(BUSINESS WIRE)--3 juli 2008--

   Het meest toonaangevende neuromarketing-bedrijf ter wereld geeft
 gedetailleerde richtlijnen voor het effectief overbrengen van woorden
       en beelden op kijkers, gebaseerd op hersengolfonderzoek.

    Het zijn er inmiddels miljarden: het aantal televisietoestellen,
computers, PDA's, MP3-spelers, smartphones en al die andere apparaten
met een beeldscherm die een steeds grotere rol spelen in ons leven -
sommigen zouden zeggen: die ons leven steeds meer domineren.

    Maar het gaat erom wat er op die schermen te zien is.

    Nu heeft NeuroFocus, Inc., wereldwijd het meest toonaangevende
bedrijf op het snel opkomende terrein van de neuromarketing, een serie
richtlijnen ontwikkeld om boodschappen op het scherm zo effectief
mogelijk te maken. Volgens de oprichter en CEO van het bedrijf, Dr. A.
K. Pradeep, die deze week zal spreken op de workshop Kijkonderzoek van
AGB Nielsen Media Research in Athene (Griekenland), zijn de
bevindingen glashelder en onweerlegbaar, omdat ze zijn gebaseerd op
metingen van de hersengolven en oogbewegingen van consumenten.

    "De menselijke hersenen zijn de meest wonderbaarlijke
informatieverwerker die je je kunt voorstellen. Het is een enorme
uitdaging om te leren begrijpen wat hersenen doen met informatie die
binnenkomt via de visuele cortex", aldus Dr. Pradeep. "Maar dankzij de
vooruitgang die is geboekt in de neurologie, hebben we nieuwe
inzichten verworven in hoe mensen beelden waarnemen en verwerken. Die
kennis stelt ons in staat om nauwkeurig en gedetailleerd te bepalen
wat de meest efficiënte en effectieve methoden zijn om boodschappen
over te brengen op een beeldscherm. Omgekeerd weten we nu ook precies
wat niet goed werkt of zelfs contraproductief is".

    NeuroFocus heeft haar bevindingen samengevat in 67 "beste
praktijken", een soort routekaart die ervoor moet zorgen dat visuele
boodschappen op een beeldscherm in overeenstemming zijn met wat de
hersenen het liefst willen zien en waarop ze het best reageren.

    De bevindingen van NeuroFocus kunnen worden onderverdeeld in elf
categorieën, die elk een bepaald aspect van beeldtaal en
beeldscherminformatie dekken:

    --  de positionering van beeldtaal

    --  de positionering van semantische en kwantitatieve informatie

    --  de positionering van logo's en symbolen

    --  het gebruik van pop-up paradigma's

    --  het gebruik en de positionering van animatie

    --  het gebruik van occlusie

    --  'stroop'-effecten

    --  het gebruik van beweging, nieuwigheden, fouten en
        dubbelzinnigheden

    --  het gebruik van puzzels

    --  de plaats van oogbewegingen op het scherm

    --  het opdelen van het scherm

    "De menselijke hersenen hebben een duidelijke voorkeur voor wat ze
prettig vinden en waarop ze het best reageren als het gaat om
beeldtaal, en die voorkeuren zijn universeel", aldus Dr. Pradeep. "Als
je weet wat die voorkeuren zijn, zullen je boodschappen sterker de
aandacht van de kijker trekken, zal de kans het grootst zijn dat ze op
de emoties van kijkers inspelen, en zullen ze het beste worden
onthouden. Dat zijn de drie criteria die bepalen of je boodschappen
overkomen en effectief zijn."

    "Een voorbeeld: Als je het logo van je bedrijf laat zien, is het
van essentieel belang te weten wat de beste plek op het scherm is om
het logo te plaatsen. In dit geval hebben de hersenen een voorkeur
voor de linkerkant van het beeldveld. Maar we gaan nog verder. We doen
specifieke aanbevelingen voor hoe je de presentatie van je logo nog
effectiever kunt maken", aldus Dr. Pradeep.

    NeuroFocus, dat naast neurologen ook neurofysiologen en
psychometrici in dienst heeft, maakt gebruik van een groot aantal
EEG-sensoren (electroencephalografie) om de hersengolfactiviteit van
proefpersonen met een snelheid van 2000 maal per seconde vast te
leggen.

    Naast deze krachtige technologie worden de volgende aanvullende
meettechnieken gebruikt:

    --  technologie om oogbewegingen op pixelniveau te volgen

    --  GSR (galvanische huidrespons)

    De gegevensstromen van die drie technieken worden gelijktijdig
vastgelegd, en vervolgens verwerkt en geanalyseerd, om te bepalen
welke visuele en auditieve elementen aandacht, emotionele
betrokkenheid en geheugenretentie bevorderen. Ook overtuigingskracht,
bewustzijn en gevoel voor nieuwigheden worden gemeten. Uit deze
informatie komen specifieke aanbevelingen naar voren om het
inhoudelijke materiaal of de boodschap te verbeteren en verfijnen,
zodat deze zo goed mogelijk wordt opgemerkt, zo positief mogelijk
wordt ontvangen en zo lang mogelijk wordt onthouden.

    Over NeuroFocus

    Het bedrijf NeuroFocus, Inc., met hoofdvestiging in Berkeley,
Californië, is marktleider op het gebied van neuromarketing, een
discipline die de laatste ontwikkelingen in de neurologie gebruikt in
reclame, marketing, verpakking en productontwikkeling, winkelbeleving
en entertainment. Het bedrijf maakt gebruik van wetenschappelijke
expertise op het gebied van neurologie en marketing van de
Universiteit van Berkeley (Californië), het Massachusetts Institute of
Technology (MIT), Harvard en de Hebreeuwse Universiteit.

    Onder de klanten van NeuroFocus bevinden zich Fortune
100-bedrijven die actief zijn in verschillende bedrijfstakken,
waaronder verpakkingsmiddelen, voedings- en genotmiddelen, financiële
diensten, de automobielindustrie, ether- en kabeltelevisie, de
speelfilmindustrie en de detailhandel. De Nielsen Company is een
strategische investeerder in NeuroFocus.

    Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal.
Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden
vergeleken met de tekst in de brontaal welke als enige juridische
geldigheid beoogt.

    --30--JR/sf*

    CONTACT: NeuroFocus, Inc.
             Tom Robbins, +1-510-367-1920 (Californië)
             thomas.robbins@neurofocus.com



Disclaimer: Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele 
brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten 
worden vergeleken met de tekst in de brontaal welke als enige, 
juridische geldigheid beoogt.