Brussel, 3 juli 2008
Hoe moeten onze scholen er uitzien in de 21^ste eeuw?
De Europese Commissie wil dat de lidstaten intensiever samenwerken, zodat de
schoolsystemen beter aansluiten bij de behoeften van zowel leerlingen als
werkgevers in het op kennis gebaseerde Europa van de toekomst. Volgens de
vandaag door de Commissie ingediende mededeling "Betere competenties voor de
21^ste eeuw: een agenda voor Europese samenwerking op schoolgebied" is een -
soms radicale - omschakeling nodig voordat de Europese scholen jongeren
volledig kunnen voorbereiden op het leven in deze eeuw.
De Commissie stelt een agenda voor samenwerking op drie gebieden voor:
* alle leerlingen moeten worden toegerust met de competenties die
zij nodig hebben voor het leven. Dit houdt onder meer in dat het
niveau van lees- en rekenvaardigheid wordt verbeterd, dat de
vaardigheden om "te leren leren" verder worden ontwikkeld, dat
leerplannen, onderwijsmateriaal, lerarenopleiding en beoordelingen
met het oog hierop worden gemoderniseerd;
* iedere leerling moet onderwijs van zeer goede kwaliteit worden
geboden. Hiertoe moet het voorschools onderwijs tot alle kinderen
worden uitgebreid, moeten de schoolsystemen meer op gelijke kansen
worden afgestemd, moet het vroegtijdig schoolverlaten worden
teruggedrongen en moeten leerlingen met bijzondere behoeften beter
worden opgevangen in het reguliere onderwijs;
* de kwaliteit van de leerkrachten en ander schoolpersoneel moet
beter. Hiervoor is nodig: meer en kwalitatief betere opleiding en
scholing voor docenten, een effectiever aanwerving van leraren en
ondersteuning van schoolleiders bij het streven naar beter
onderwijs;
Steeds meer wordt ingezien dat de verbetering van het schoolonderwijs
absolute prioriteit verdient, willen de lidstaten de doelstellingen
van de Lissabonstrategie voor groei en werkgelegenheid halen. Er is
echter maar teleurstellend weinig vooruitgang geboekt met de
benchmarks voor de verbetering van de leesvaardigheid, het
terugdringen van vroegtijdig schoolverlaten en een hogere
onderwijsdeelname.
"Onze schoolsystemen moeten zich aanpassen om jongeren nieuwe
vaardigheden voor nieuwe banen te kunnen bieden," aldus Europees
commissaris Ján Figel', "omdat wij onze jongeren moeten voorbereiden
op werk dat misschien nog niet eens bestaat". "Bovendien," voegde hij
hieraan toe, "'hebben de prestaties van leerlingen op school een
onmiskenbaar effect op hun kansen later in het leven, dus moeten wij
op een aantal punten ongelijkheid uit de weg ruimen om onze
schoolsystemen efficiënter en effectiever te maken."Wij moedigen de
lidstaten aan om hier samen aan te werken."
Een betere toegang tot voorschools onderwijs is een van de
mogelijkheden om kansarmoede bij de schoolsystemen aan te pakken. Ook
moeten scholen erin slagen jongeren basiskennis bij te brengen.
Momenteel scoren 24,1% van de jongeren (van wie 17,6 van de meisjes en
30,4% van de jongens) slecht bij leesvaardigheid. Een beter op maat
gesneden aanpak van het leren en een creatiever toepassing van
beoordelingen zouden hier uitkomst kunnen bieden. De Commissie stelt
voor om de kwaliteit van het schoolonderwijs te verbeteren via meer
zelfevaluatie van scholen en scholing van betere kwaliteit voor het
schoolpersoneel.
Deze mededeling maakt deel uit van het op 2 juli 2008 goedgekeurde
pakket maatregelen van de voorzitter van de Commissie, de heer
Barroso, dat meer toegang, kansen en solidariteit voor alle burgers
van de EU beoogt (IP/08/1070).
Bij de mededeling hoort een werkdocument van de Commissie met de meest
recente onderzoeksgegevens en statistieken en een samenvatting van de
reacties van de publieke raadpleging over 'Scholen voor de 21^ste
eeuw'.
De lidstaten werken al samen door uitwisseling van goede
beleidsbenaderingen met betrekking tot een aantal aspecten van
onderwijs en opleiding in het kader van het werkprogramma 'Onderwijs
en opleiding 2010'.
European Union