Persbericht
Den Haag, 3 juli 2008
Onderzoek onder leraren primair en voortgezet onderwijs:
Sociale vaardigheden jongeren aanzienlijk afgenomen door pc
Ongeveer veertig procent van de leraren is van oordeel dat de sociale vaardigheden van jongeren de laatste jaren zijn afgenomen, zo blijkt uit een verkenning onder docenten in het primair en voortgezet onderwijs door EPN | Platform voor de informatiesamenleving. Eén op de vier wijst daarvoor de computer en het internetgebruik als boosdoener aan.
EPN onderzoekt en publiceert over de betekenis van ICT voor de samenleving. Aanleiding voor dit onderzoek waren geluiden in het onderwijs dat kinderen minder dan voorheen emoties in gezichtsuitdrukkingen zouden herkennen en dat is voor een goede communicatie nadelig. In deze steekproef geeft één op de vijf leraren aan dat ze van oordeel zijn dat kinderen minder goed gezichtsuitdrukkingen herkennen. Overigens wijzen de respondenten ook op de verminderde sociale vaardigheden van ouders, cultuurverschillen en veranderende opvoedingspatronen meer algemeen.
In de enquête is ook gevraagd naar de invloed van gewelddadige computerspelen op agressiviteit bij kinderen. Zeventig procent meent dat daar sprake van is (ongeveer de helft enigszins, eenvijfde sterk).
Eén op de drie is van oordeel dat games die met verschillende kinderen tegelijk worden gespeeld, sociale vaardigheden bevorderen. Maar ongeveer de helft vindt dat niet.
Op de vraag Zitten er naar uw oordeel in uw klas leerlingen die u verslaafd zou willen noemen aan activiteiten als MSN en computergames ? , antwoordde ongeveer de helft met ja .
De enquête is gehouden onder een steekproef van ruim vierhonderd leraren (responsepercentage circa 50%), samengesteld uit diverse databases en gespreid over de verschillende schooltypen (primair onderwijs, voortgezet onderwijs, mbo, vmbo, havo, vwo).
Nadere informatie: drs. Tom van der Maas, directeur EPN 06 25 130 130
EPN | Platform voor de Informatiesamenleving brengt de maatschappelijke betekenis van informatie- en communicatietechnologie over het voetlicht door debat, publicaties en onderzoek. Bij het agenderen van onderwerpen richt het platform zich vooral op de langere termijn. In deze onafhankelijke stichting zijn het bedrijfsleven, de overheid, de wetenschap, maatschappelijke organisaties en de politiek vertegenwoordigd. Voorzitter is dr. A.H.G. Rinnooy Kan, vicevoorzitter is mr. B.E.M. Wientjes. Website: