Het informatief voetgangerslicht U steekt als voetganger over bij een groen verkeerslicht en halverwege gaat het licht al naar rood! U vraagt zich vast af kan dat niet anders? Deze vraag is makkelijk gesteld, maar blijkt in de praktijk verre van eenvoudig te beantwoorden. Want behalve voetgangers willen ook auto's, bussen en fietsers langer groen hebben. En de huidige wetgeving met betrekking tot voetgangerslichten biedt weinig ruimte voor verbete- ringen. Toch wilde de gemeente verder kijken naar een oplossing. De zoektocht van de gemeente Tilburg heeft geleid tot een volledig nieuw initiatief, het informatief voetgangerslicht. Dit verkeerslicht is ontwikkeld door DTV Consultants uit Breda in samenwerking met Hoeflake Infratechniek uit Hedel. Het informatief voetgangerslicht kent net als elk ander voetgangerslicht drie wettelijk voorgeschreven fasen: - Roodlicht: U mag niet oversteken en moet wachten op groenlicht; - Groenlicht: U mag oversteken; - Groenknipperen: U mag nog beginnen met oversteken, maar het einde van de groenfase verschijnt spoedig. Het informatief voetgangerslicht geeft u nieuwe extra informatie, namelijk: - Wachttijdindicatie: zodra u op de drukknop drukt, geeft een langzaam dovende cirkel witte lichtjes aan hoe lang u nog moet wachten voordat het groen wordt; - Oversteektijdindicatie: zodra het groen wordt geeft een langzaam dovende cirkel groene lichtjes aan hoe lang u nog tijd heeft voor een veilige oversteek. De verwachting is, dat voetgangers deze extra informatie als zeer plezierig ervaren. De wachtende voetganger weet zo namelijk hoe lang hij nog moet wachten. En de overstekende voetganger weet precies hoeveel tijd hij nog heeft voordat de voetgangersoversteek weer vrij moet zijn voor andere verkeersdeelnemers. Het informatief voetgangerslicht wordt bij wijze van proef op de nieuwe Cityring ter hoogte van de Paleisring / Katterug geïnstalleerd. In het najaar wordt het voetgangerslicht geëvalueerd. Als het uiteindelijke oordeel positief is, zal het informatief voetgangerslicht op meerdere plaatsen in Tilburg worden geïnstalleerd. Het nieuwe armatuur kent de volgende fases: · De eerste is de roodfase zonder wachtende voetgangers (afbeelding 1). Deze wordt getoond als er nog geen voetganger op de drukknop heeft gedrukt. · De tweede is de roodfase met wachtende voetgangers (afbeelding 2). Tijdens deze wachtfase geeft een cirkel langzaam dovende witte lichtjes de wachttijd aan. In de cirkel knippert het woord `wacht'. Voetgangers mogen nog niet aan de oversteek beginnen. · De derde is de normale groen- en groenknipperfase (afbeelding 3). Vanaf het begin van de groentijd verschijnt een cirkel van groene lichtjes die langzaam doven. De groene lichtjes geven aan hoeveel tijd een voetganger nog heeft voordat de oversteek weer vrij moet zijn voor ander verkeer. Tijdens groen en groenknipperen mogen voetgangers nog aan de oversteek beginnen. · De vierde is de roodfase voor overstekende voetgangers (afbeelding 4). Voetgangers mogen niet meer met oversteken beginnen. Voetgangers die al met de oversteek bezig zijn, kunnen deze afmaken. De dovende groene lichtjes geven aan hoeveel tijd hier nog voor beschikbaar is. ---- -- Nummer 2008248GO Datum 3 juli 2008 Tweede deel van Cityring geopend Bijzonder voetgangerslicht onthuld Vanmiddag heeft wethouder Paul Huijgen de Paleisring geopend. Vanaf vandaag zijn dus weer twee rijstroken beschikbaar voor het gemotoriseerde verkeer. Na de herinrichting van de Spoorlaan is dit het tweede deel van de Cityring dat open is. De herinrichting van de Paleisring zorgt voor een belangrijke verbetering van de doorstroming in de binnenstad. Bezoekadres Stadhuisplein 130 Informatief voetgangerslicht Tijdens de opening werd bij de voetgangersoversteekplaats Paleisring / Katterug een Postadres bijzonder verkeerslicht onthult, het informatief voetgangerslicht. Het voetgangerslicht is Postbus 90155 ontwikkeld door DTV Consultants uit Breda in samenwerking met Hoeflake Infratechniek 5000 LH Tilburg uit Hedel. Het licht informeert voetgangers over zowel de wachttijd als over de beschikbare oversteektijd. Beelden en ledverlichting laten de voetgangers zien hoeveel tijd er nog is om Doorkiesnummer een veilige oversteek te maken. Het voetgangerslicht is nu geplaatst als pilot en wordt in 013 542 88 19 het najaar geëvalueerd. Als het uiteindelijke oordeel positief is, zal het informatief voetgangerslicht op meerdere plaatsen in Tilburg worden geïnstalleerd. www.tilburg.nl Inrichting Paleisring Op de Paleisring is te zien hoe de volledige Cityring eruit komt te zien, twee rijbanen waarop het verkeer in één richting rijdt. Het brede trottoir en twee vrijliggende fietspaden bieden veel ruimte voor voetgangers en fietsers. Verder is de weg ingericht met een servicestrook voor parkeren, laden/lossen en een bushalte, zwart straatmeubilair en speciale verlichting. Door de nieuwe inrichting heeft het gedeelte voor de cafés aan de Paleisring meer terrasruimte gekregen. Na de kermis worden de bomen en hagen geplant en worden er nog fietsenrekken geplaatst. Servicedienst Communicatie Nog niet helemaal gereed Faciliteiten De herinrichting is nog niet geheel afgerond. Na het Festival van het Levenslied kon niet Financiële Administratie direct gestart worden met de geplande werkzaamheden. Ondanks de zeer forse Informatisering inspanningen van aannemer Janssen de Jong, die extra mensen heeft ingezet, is op enkele Personele & Juridische Zaken locaties het straatwerk niet geheel gereed. Ook de komst van de kermis betekent dat er over twee weken weer veel meubilair moet worden verwijderd. In een aantal gevallen is het daarom nu nog niet geplaatst. In elk geval is de rijbaan geheel gereed en zal ook binnen enkele dagen het fietspad in gebruik worden gesteld. Achtergrond Cityring De Cityring, die gevormd wordt door Spoorlaan, Heuvelring, Paleisring, Schouwburgring en Noordhoekring, wordt aangelegd om de binnenstad van Tilburg ook in de toekomst bereikbaar te houden. Door een toename van het aantal auto's wordt het drukker op de weg, vooral op de kruispunten. De bestaande wegen om het centrum zijn daar niet op berekend. Als de Cityring in 2012 helemaal klaar is, heeft deze overal twee rijstroken. Auto's rijden dan in één richting met de klok mee. Verkeer in één richting zorgt voor minder kruisend verkeer, dat beter doorstroomt. Zo kan de binnenstad de toename van het autoverkeer in de toekomst opvangen en blijft de binnenstad bereikbaar. Dit persbericht beschrijft activiteiten die horen bij de uitvoering van eerder vastgesteld beleid.
Gemeente Tilburg
Gemeente Tilburg