Gemeente Tilburg
                                                                                Nummer 
                                                                                 08425GO 

                                                                                 Datum 
                                                                                 3 juli 2008 
Beethovenlaan wordt opnieuw ingericht 

Definitief ontwerp bekend 

Op 28 november 2007 vond een inloopavond plaats over de herinrichtingsplannen van de 
Beethovenlaan. Het gaat om het deel tussen de kruisingen met de Brücknerlaan en de 
Eilenbergstraat. Op deze avond is het voorlopig ontwerp gepresenteerd. De ingekomen 
reacties op dit ontwerp zijn zorgvuldig doorgenomen en waar mogelijk verwerkt. Dit heeft 
geleid tot een definitief ontwerp. Hierover leest u meer in deze bewonersbrief.   

Wat gaat er veranderen in de Beethovenlaan? 
De Beethovenlaan wordt ingericht als een 30km/u straat. De rijbaan wordt smaller en er            Bezoekadres 
worden snelheidsremmers (plateaus) aangebracht. De rijbaan blijft asfalt. Aan de zijkant          Ingenieursbureau 
van de rijbaan worden rode fietssuggestiestroken aangebracht. De T-splitsing met de               Stadhuisplein 130 
Offenbachstraat wordt kleiner gemaakt. Dit compactere kruispunt remt de snelheid van het  5038 TC Tilburg 
verkeer af en maakt de situatie overzichtelijker. De huidige middengeleiders op die locatie       Postbus 90157 
verdwijnen, het zebrapad blijft.                                                                  5000 LL Tilburg 
De bomen blijven staan. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het gezonde bomen zijn. Wel              
worden maatregelen genomen voor het tegengaan van opdruk van de stoeptegels door de               Doorkiesnummer 
wortels van de bomen (wortelopdruk).                                                              013 542 84 28 
Er komen nieuwe parkeerplaatsen en trottoirs en ter plaatse van de hofjes wordt er meer            
groen geplant.                                                                                     

De reacties uit de inloopavond hebben tot de volgende aanpassingen geleid:                         
     Er komt een extra parkeervak met ruimte om drie auto's te parkeren, om de hoek van            
     de woning Beethovenlaan 220.                                                                  
     De 'opstaande randjes' bij de woningen van WonenBreburg (huisnummers 22 t/m 40,               
     146 t/m 156 en 220 t/m 238) verdwijnen. Hierdoor ontstaat een gelijkliggend trottoir          
     tot aan de voorgevel van de woningen.                                                        Gebiedsontwikkeling 
     Het trottoir en het wegdek in het hofje met huisnummers 158 t/m 200 worden                   Gebiedsteams 
     gelijktijdig met de werkzaamheden opgeknapt.                                                 Vastgoed 
                                                                                                  Ingenieursbureau 
Overleg met Stichting Verkeersbelangen Tilburg Noord                                              Stedenbouw 
De gemeente en de Stichting Verkeersbelangen Tilburg Noord (voorheen Verkeersgroep                Handhaving 
Noord geheten) hebben elkaar diverse malen gesproken tijdens de voorbereiding van dit             Stadstoezicht 
project. De stichting adviseert de gemeente gevraagd en ongevraagd over                           Beheer & Onderhoud 
verkeersmaatregelen in Tilburg Noord. Stichting Verkeersbelangen Tilburg Noord hecht              Middelen 
veel waarde aan het behoud van de huidige middengeleiders op de hoek met de                        
Offenbachstraat. Verder plaatst de verkeersgroep vraagtekens bij het versmallen van de                          
rijbaan. Zij stelt dat hierdoor een onveiliger situatie voor fietsers ontstaat, omdat zij als 
snelheidsremmer voor gemotoriseerd verkeer moeten fungeren. Ook stelt de stichting dat 
de gemeente bewonerservaringen miskent. 
De gemeente heeft uitvoerig stilgestaan bij de geplaatste kanttekeningen. Wat betreft de  
middengeleiders zijn diverse varianten doorgenomen die uitgaan van behoud van de 
middengeleiders. Behoud ervan leidt echter onherroepelijk tot een verbreding van het 
kruisingsvlak. En daarmee tot een onoverzichtelijker kruispunt en een situatie waarbij 
verkeer weer harder zal rijden. 

De gemeente is van mening dat juist met de voorgestelde herinrichting de veiligheid van 
met name de zwakkere verkeersdeelnemers gewaarborgd is. Door de snelheid te verlagen, 
Pagina 1 van 2 








het oppervlak asfalt te verkleinen, een groene inrichting en de fietser een duidelijke plek (rode stroken) te geven, 
neemt de kans op (ernstige) conflicten af.   

De Stichting Verkeersbelangen is van mening dat in het ontwerp te weinig relatie wordt gelegd met de 
ontwikkelingen rondom het Wagnerplein en de MFA Quirijn.  
Bij het maken van het verkeersontwerp gelden het verkeerscirculatieplan en de richtlijnen van Duurzaam Veilig (30 
km-gebieden) als onderlegger. De gemeente is van mening dat er geen redenen zijn om aan te nemen dat de 
geplande herinrichting van de Beethovenlaan in conflict komt met de toekomstige herinrichting van de wegen ter 
hoogte van de MFA en het Wagnerplein. 

Planning 
De gemeente bereidt de werkzaamheden in de komende maanden voor. De werkzaamheden zullen volgens planning 
starten in de periode medio oktober-medio november 2008. 
Kort voor aanvang van de werkzaamheden ontvangt u van de gemeente een bewonersbrief met nadere informatie. 

Meer informatie 
Hebt u naar aanleiding van deze bewonersbrief nog vragen, dan kunt u contact opnemen 
met Helen Smeeman, gebiedscoördinator bij Gebiedsteam Noord. Zij is bereikbaar via 
telefoonnummer 013 - 542 87 45 of per mail helen.smeeman@tilburg.nl. Of met de heer 
Olav Reinders, projectleider openbare ruimte. Hij is bereikbaar via telefoonnummer 013 - 
542 82 83 of per mail olav.reinders@tilburg.nl. 


Pagina 2 van 2 





---- --