Stadsdeel De Baarsjes Amsterdam


Mercatorpost groeit naar één loketfunctie in 2007

3 juli 2008
In 2007 hebben steeds meer mensen een beroep gedaan op de hulp, geboden door de meldpunten, geconcentreerd in Mercatorpost aan het Mercatorplein. Dit blijkt uit de jaarrapportage van de Mercatorpost over het jaar 2007.

De werkwijze is dat alle cliënten eerst terechtkomen bij de frontoffice van de Mercatorpost via de balie, telefoon of e-mail. In 2007 hebben 150 mensen zich op die manier gemeld met een zorgmelding, een klacht van overlast of discriminatie.

Ook bij het Loket Zorg en Samenleven (Wmo) is een duidelijke groei waar te nemen van het aantal bewoners, dat hulp komen vragen. Bij het Meldpunt Zorg en Overlast zijn er in 2007 115 zorgzaken, 130 gevallen van extreme overlast en 25 zaken van huiselijk geweld afgehandeld. Het percentage terugkomende klachten is in 2007 gedaald van 25% naar 12,5 %. Hieruit blijkt enerzijds hoe hardnekkig de problemen zijn en anderzijds ook hoe effectief het meldpunt werkt. Als een structurele oplossing niet wordt gevonden kunnen zaken zich verspreid over jaren blijven herhalen.
Het Meldpunt Discriminatie/Moslimdiscriminatie wordt in het najaar van 2008 geëvalueerd. De jaarrapportage wordt op 2 september 2008 besproken in de raadscommissie Onderwijs.