TNS NIPO publicaties
2 juli 2008
Negen op de tien Europeanen milieubewust
Negen op de tien Europeanen (89%) hebben de laatste dertig dagen op
verschillende manieren bijgedragen aan de bescherming van het milieu.
Het Nederlandse percentage ligt ongeveer even hoog (92%), maar in
Nederland nemen burgers gemiddeld meer maatregelen om het milieu te
beschermen (drie in de maand voorafgaand aan het onderzoek) dan
gemiddeld in Europa (2,6). In Luxemburg wonen de meest milieubewuste
mensen. Hier nam maar liefst 97 procent van alle burgers in de maand
voorafgaand aan het onderzoek één of meer milieubewuste maatregelen.
Luxemburgers nemen gemiddeld ook de meeste maatregelen van alle
Europeanen (3,7). Dit blijkt uit de resultaten van het
Eurobarometer-onderzoek dat wordt uitgevoerd door TNS Opinion in
opdracht van de Europese Commissie. Het onderzoek werd gedaan onder
26.700 mensen in 27 EU-lidstaten. TNS NIPO nam het Nederlandse deel
van het onderzoek voor haar rekening.
Uit het onderzoek blijkt onder meer dat, wanneer Europeanen een lijst
voorgehouden wordt met acht mogelijke milieubesparende acties die ze
de afgelopen maand hebben ondernomen, het scheiden van afval met 59
procent op nummer één staat, gevolgd door het verminderen van
energieverbruik (47%) en water (37%). Gemiddeld nam een Europeaan in
de maand voorafgaand aan het onderzoek tussen de twee en drie (2,6)
maatregelen om het milieu te beschermen.
Afvalscheiding
In negentien landen was de meest voorkomende actie het scheiden van
huishoudelijk afval. Afval wordt het vaakst gescheiden in in Luxemburg
(83%), Frankrijk (82%) en België (78%). Van de Nederlanders heeft 69
procent afval gescheiden. Ook in Nederland is afval scheiden de meest
voorkomende actie om bewust met het milieu om te gaan. Het minst vaak
wordt afval gescheiden in Roemenië (18%), Cyprus (20%) en Bulgarije
(24%).
Energieconsumptie omlaag
Het terugdringen van de energieconsumptie staat bij vier landen
bovenaan de lijst met maatregelen ten behoeve van een beter milieu:
Denemarken (56%), Malta (55%), Bulgarije (36%) en Roemenië (36%). In
Nederland staat het verminderen van de energieconsumptie op de tweede
plaats, (59%). De landen waarvan de ondervraagden dit antwoord het
minst vaak noemden zijn Letland (23%) en Litouwen (25%).
Minder waterconsumptie
Vermindering van de waterconsumptie is de meest genoemde maatregel in
Cyprus (67%), Griekenland (39%) en Bulgarije (36%). In Nederland staat
deze actie met 36 procent op de vierde plaats. Ook wordt deze
maatregel door meer dan de helft van de respondenten genoemd in
Frankrijk (58%), Malta (54%) en Luxemburg (51%). Landen die minder
goed op de waterconsumptie en het terugdringen daarvan letten, zijn
Letland (24%), Italië (27%), Oostenrijk (28%), Hongarije (29%),
Litouwen (29%), Zweden (30%) en Ierland (30%).
Wegwerpartikelen
Vijf van de tien mensen hebben hun consumptie van wegwerpartikelen
gereduceerd in Luxemburg(56%), België (48%) en Ierland (46%), terwijl
slechts één op de tien dat heeft gedaan op Cyprus (11%), in Bulgarije
(12%) en in Litouwen (14%). Eenderde van de Nederlanders (32%)
gebruikt minder wegwerpartikelen.
Milieuvriendelijke manier van reizen
Minimaal vier van de tien Europeanen hebben gekozen voor een
milieuvriendelijke manier van reizen. Dit geldt vooral voor Finland
(46%), Nederland (46%), Zweden (46%), Denemarken (43%), Slowakije
(41%) en Hongarije (40%). Minder dan twee van de tien hebben hier
echter rekening mee gehouden in Italië (16%), Cyprus (16%), Portugal
(17%) en Bulgarije (19%).
Lokale producten
In de drie Baltische staten hebben de meeste mensen lokale producten
gekocht: Letland (49%), Estland (47%) en Litouwen (30%). Een mogelijke
verklaring is de agrarische aard van deze landen, waarbij vervoer van
voedsel over grote afstand niet gebruikelijk is. Nederlanders kopen,
net als Portugezen, het minst vaak lokale producten: één op de tien
(11%) koopt hier wel eens lokale producten.
Milieulabel
Het grootste aandeel burgers dat milieuvriendelijke producten met een
milieulabel heeft gekocht, is te vinden in Zweden (42%), Denemarken
(41%), Oostenrijk (33%) en Luxemburg (28%). Van de Nederlanders kocht
18 procent milieuvriendelijke producten met een milieulabel. Hier
tegenover staat dat mensen uit Bulgarije (7%), Portugal (7%) en
Litouwen (8%) het minst vaak dit soort producten hebben aangeschaft.
Tot slot verklaart minimaal een kwart van de burgers in Duitsland
(29%), België (26%), Nederland (26%), Luxemburg (25%), Finland (25%)
en Frankrijk (25%) hun auto minder te hebben gebruikt uit
milieuoverweging. Het minst vaak wordt deze maatregel genoemd in
Bulgarije (7%), Ierland (8%), Portugal (8%), Griekenland (9%) en
Italië (9%).
Dit is dé meest milieubewuste Europeaan
Wanneer we kijken naar de achtergrond van mensen die veel maatregelen
nemen uit milieuoverwegingen (vier tot negen maatregelen de afgelopen
dertig dagen), dan valt die als volgt te omschrijven:
* vaker een vrouw (29%) dan een man (23%);
* 25 jaar of ouder (drie op de tien respondenten van 25 jaar of
ouder, tegenover 16 procent in de leeftijdsgroep van 15 tot 24
jaar);
* hoog opgeleid (36 procent van hen die het langst onderwijs bleven
volgen, tegenover twee op de tien Europeanen die van school gingen
toen ze vijftien waren);
* links van het politieke spectrum (het percentage in dit segment is
32 procent, tegenover 24 procent van hen die politiek gezien meer
rechts georiënteerd zijn);
* goed op de hoogte van milieuvraagstukken (31 procent van de
Europeanen die vinden dat ze goed op de hoogte zijn op het gebied
van milieu, tegenover slechts 19 procent van hen die vinden dat ze
niet voldoende weten).
Leendert de Voogd, directeur TNS Political & Social, zegt hierover:
`Het milieu wordt een steeds belangrijker onderwerp in de wereld.
Europeanen zijn zich ervan bewust. Dit blijkt uit het grote aantal
EU-burgers die een milieubewustzijn hebben ontwikkeld en zijn begonnen
met het nemen van maatregelen in hun dagelijks leven om zo de planeet
te beschermen.'
Het volledige rapport is terug te vinden op:
ec.europa.eu/public_opinion.
E8849 | TNS NIPObase CAPI | Het veldwerk vond plaats van 9 november
tot en met 14 december 2007. Hierbij zijn 26.730 respondenten,
verdeeld over de 27 EU-lidstaten, ondervraagd.
Bij verspreiding of publicatie graag de bron TNS/Eurobaromter 68.2
vermelden. Voor meer informatie over het onderzoek kunt u contact
opnemen met een van de volgende personen:
Leendert de Voogd (tel: +32 (0) 2 66 118 66), Directeur TNS Political
& Social
Pascal Chelala (tel: +32 (0)2 66 118 66), Directeur TNS Opinion
Stuart Ridsdale (tel: +44 (0) 208 967 4787), Internationaal PR Manager
TNS.
TNS NIPO