TNS NIPO

TNS NIPO publicaties

2 juli 2008

Negen op de tien Europeanen milieubewust

Negen op de tien Europeanen (89%) hebben de laatste dertig dagen op verschillende manieren bijgedragen aan de bescherming van het milieu. Het Nederlandse percentage ligt ongeveer even hoog (92%), maar in Nederland nemen burgers gemiddeld meer maatregelen om het milieu te beschermen (drie in de maand voorafgaand aan het onderzoek) dan gemiddeld in Europa (2,6). In Luxemburg wonen de meest milieubewuste mensen. Hier nam maar liefst 97 procent van alle burgers in de maand voorafgaand aan het onderzoek één of meer milieubewuste maatregelen. Luxemburgers nemen gemiddeld ook de meeste maatregelen van alle Europeanen (3,7). Dit blijkt uit de resultaten van het Eurobarometer-onderzoek dat wordt uitgevoerd door TNS Opinion in opdracht van de Europese Commissie. Het onderzoek werd gedaan onder 26.700 mensen in 27 EU-lidstaten. TNS NIPO nam het Nederlandse deel van het onderzoek voor haar rekening.

Uit het onderzoek blijkt onder meer dat, wanneer Europeanen een lijst voorgehouden wordt met acht mogelijke milieubesparende acties die ze de afgelopen maand hebben ondernomen, het scheiden van afval met 59 procent op nummer één staat, gevolgd door het verminderen van energieverbruik (47%) en water (37%). Gemiddeld nam een Europeaan in de maand voorafgaand aan het onderzoek tussen de twee en drie (2,6) maatregelen om het milieu te beschermen.

Afvalscheiding
In negentien landen was de meest voorkomende actie het scheiden van huishoudelijk afval. Afval wordt het vaakst gescheiden in in Luxemburg (83%), Frankrijk (82%) en België (78%). Van de Nederlanders heeft 69 procent afval gescheiden. Ook in Nederland is afval scheiden de meest voorkomende actie om bewust met het milieu om te gaan. Het minst vaak wordt afval gescheiden in Roemenië (18%), Cyprus (20%) en Bulgarije (24%).

Energieconsumptie omlaag
Het terugdringen van de energieconsumptie staat bij vier landen bovenaan de lijst met maatregelen ten behoeve van een beter milieu: Denemarken (56%), Malta (55%), Bulgarije (36%) en Roemenië (36%). In Nederland staat het verminderen van de energieconsumptie op de tweede plaats, (59%). De landen waarvan de ondervraagden dit antwoord het minst vaak noemden zijn Letland (23%) en Litouwen (25%).

Minder waterconsumptie
Vermindering van de waterconsumptie is de meest genoemde maatregel in Cyprus (67%), Griekenland (39%) en Bulgarije (36%). In Nederland staat deze actie met 36 procent op de vierde plaats. Ook wordt deze maatregel door meer dan de helft van de respondenten genoemd in Frankrijk (58%), Malta (54%) en Luxemburg (51%). Landen die minder goed op de waterconsumptie en het terugdringen daarvan letten, zijn Letland (24%), Italië (27%), Oostenrijk (28%), Hongarije (29%), Litouwen (29%), Zweden (30%) en Ierland (30%).

Wegwerpartikelen
Vijf van de tien mensen hebben hun consumptie van wegwerpartikelen gereduceerd in Luxemburg(56%), België (48%) en Ierland (46%), terwijl slechts één op de tien dat heeft gedaan op Cyprus (11%), in Bulgarije (12%) en in Litouwen (14%). Eenderde van de Nederlanders (32%) gebruikt minder wegwerpartikelen.

Milieuvriendelijke manier van reizen
Minimaal vier van de tien Europeanen hebben gekozen voor een milieuvriendelijke manier van reizen. Dit geldt vooral voor Finland (46%), Nederland (46%), Zweden (46%), Denemarken (43%), Slowakije (41%) en Hongarije (40%). Minder dan twee van de tien hebben hier echter rekening mee gehouden in Italië (16%), Cyprus (16%), Portugal (17%) en Bulgarije (19%).

Lokale producten
In de drie Baltische staten hebben de meeste mensen lokale producten gekocht: Letland (49%), Estland (47%) en Litouwen (30%). Een mogelijke verklaring is de agrarische aard van deze landen, waarbij vervoer van voedsel over grote afstand niet gebruikelijk is. Nederlanders kopen, net als Portugezen, het minst vaak lokale producten: één op de tien (11%) koopt hier wel eens lokale producten.

Milieulabel
Het grootste aandeel burgers dat milieuvriendelijke producten met een milieulabel heeft gekocht, is te vinden in Zweden (42%), Denemarken (41%), Oostenrijk (33%) en Luxemburg (28%). Van de Nederlanders kocht 18 procent milieuvriendelijke producten met een milieulabel. Hier tegenover staat dat mensen uit Bulgarije (7%), Portugal (7%) en Litouwen (8%) het minst vaak dit soort producten hebben aangeschaft. Tot slot verklaart minimaal een kwart van de burgers in Duitsland (29%), België (26%), Nederland (26%), Luxemburg (25%), Finland (25%) en Frankrijk (25%) hun auto minder te hebben gebruikt uit milieuoverweging. Het minst vaak wordt deze maatregel genoemd in Bulgarije (7%), Ierland (8%), Portugal (8%), Griekenland (9%) en Italië (9%).

Dit is dé meest milieubewuste Europeaan
Wanneer we kijken naar de achtergrond van mensen die veel maatregelen nemen uit milieuoverwegingen (vier tot negen maatregelen de afgelopen dertig dagen), dan valt die als volgt te omschrijven:


* vaker een vrouw (29%) dan een man (23%);
* 25 jaar of ouder (drie op de tien respondenten van 25 jaar of ouder, tegenover 16 procent in de leeftijdsgroep van 15 tot 24 jaar);

* hoog opgeleid (36 procent van hen die het langst onderwijs bleven volgen, tegenover twee op de tien Europeanen die van school gingen toen ze vijftien waren);

* links van het politieke spectrum (het percentage in dit segment is 32 procent, tegenover 24 procent van hen die politiek gezien meer rechts georiënteerd zijn);

* goed op de hoogte van milieuvraagstukken (31 procent van de Europeanen die vinden dat ze goed op de hoogte zijn op het gebied van milieu, tegenover slechts 19 procent van hen die vinden dat ze niet voldoende weten).

Leendert de Voogd, directeur TNS Political & Social, zegt hierover: `Het milieu wordt een steeds belangrijker onderwerp in de wereld. Europeanen zijn zich ervan bewust. Dit blijkt uit het grote aantal EU-burgers die een milieubewustzijn hebben ontwikkeld en zijn begonnen met het nemen van maatregelen in hun dagelijks leven om zo de planeet te beschermen.'

Het volledige rapport is terug te vinden op:
ec.europa.eu/public_opinion.

E8849 | TNS NIPObase CAPI | Het veldwerk vond plaats van 9 november tot en met 14 december 2007. Hierbij zijn 26.730 respondenten, verdeeld over de 27 EU-lidstaten, ondervraagd.

Bij verspreiding of publicatie graag de bron TNS/Eurobaromter 68.2 vermelden. Voor meer informatie over het onderzoek kunt u contact opnemen met een van de volgende personen:
Leendert de Voogd (tel: +32 (0) 2 66 118 66), Directeur TNS Political & Social
Pascal Chelala (tel: +32 (0)2 66 118 66), Directeur TNS Opinion Stuart Ridsdale (tel: +44 (0) 208 967 4787), Internationaal PR Manager TNS.