Gemeente Hilversum

Subsidie voor handhaving vrachtwagenverbod

publicatiedatum: dinsdag 1 juli 2008

De provincie Noord-Holland heeft op 24 juni een subsidiebedrag van EUR 37.500,- beschikbaar gesteld voor de handhaving van het nachtelijk vrachtwagenverbod. Hiermee is een volgende stap gezet op weg naar een verbod voor doorgaand vrachtverkeer in de nachtelijke uren. Hilversum, Bussum, Laren en Wijdemeren hebben zich eerder voorgenomen zo'n verbod op enkele hoofdroutes in te stellen om de overlast voor omwonenden te beperken.

Voor de handhaving van het verbod is in het Integraal BereikbaarheidsPlan Hilversum e.o. (IBP) een totaalbudget gereserveerd van EUR 200.000,-. De provincie stelt nu het eerste deel van dit budget beschikbaar voor de inzet van wegbeheerder en politie. Handhaving is een belangrijke voorwaarde om vrachtwagenverbod in te realiseren.

Meerdere belangen afwegen
Bij de invoering van het nachtelijk vrachtwagenverbod hebben de gemeenten met meerdere belangen rekening te houden. Zo moeten de lokale winkels en bedrijven bevoorraad kunnen worden en moeten lokale bedrijven die beslist 's nachts voor vrachtwagens bereikbaar moeten blijven een ontheffing krijgen. Daarnaast moet voorkomen worden dat andere wegen, die daar niet voor zijn ingericht, als sluiproute worden gebruikt.
Met vertegenwoordigers van vervoerders en belanghebbende bedrijven wordt het voorgenomen vrachtverbod besproken om inzicht te krijgen in de te nemen maatregelen om schade voor het bedrijfsleven te voorkomen. Het gebruik van vrachtwagens die milieuvriendelijker en stiller zijn wordt eveneens onderzocht. Dat zou niet alleen in de nachtelijke uren maar gedurende de hele dag positief uit kunnen pakken.

Verbod vanaf 3,5 ton
Voor de juridische onderbouwing van het vrachtverbod moet nog een aantal stappen worden gezet. Inmiddels is al gebleken dat een verbod voor alleen vrachtauto's boven 7,5 ton nauwelijks handhaafbaar is. Daarom moet het voorgenomen verbod gaan gelden voor vrachtauto's vanaf 3,5 ton. Hiermee wordt voorkomen dat bij eventuele overtredingen vrachtauto's gewogen moeten worden. Voor deze vrachtauto's staat de toegestane maximum massa in het kenteken vermeld. Hierdoor is ook digitale handhaving met camera's mogelijk.

Tellingen verfijnen
Vorig jaar is in Hilversum een groot kentekenonderzoek uitgevoerd. Dit onderzoek heeft een indicatie opgeleverd over de omvang van het vrachtverkeer op verschillende wegen in Hilversum. Om de noodzaak voor een vrachtverbod te onderbouwen is aanvullend onderzoek nodig. De tellingen moeten verder verfijnd worden.

Een van de volgende stappen is het duidelijk in beeld krijgen van het aantal lichte en zware vrachtauto's (vanaf 3,5 ton respectievelijk 7,5 ton) dat tussen 0.00 en 6.00 uur passeert. En welk deel daarvan doorgaand verkeer is.
Als doorgaand verkeer worden vrachtauto's beschouwd die binnen een kwartier de route hebben gepasseerd. Verkeer met een bestemming in een van de andere drie gemeenten wordt niet als doorgaand verkeer beschouwd.

Nadat de wegwerkzaamheden op en rond het Den Uylplein zijn afgerond, zal het aanvullende onderzoek worden gehouden.

Registratie klachten en metingen
Hoewel o.a. tijdens verschillende bijeenkomsten met enige regelmaat geklaagd wordt over de overlast van (nachtelijk) vrachtverkeer, heeft geen permanente registratie van de klachten plaatsgevonden. Het opbouwen van een klachtenbestand is een van de stappen die op dit moment worden genomen. Daarbij worden ook gegevens uit gehouden enquêtes, verslagen van inspraakbijeenkomsten en correspondentie met bewoners betrokken.

Voor de juridische onderbouwing van het vrachtverbod worden ook metingen (geluid/milieu) uitgevoerd.

Gewestelijke aanpak
Om te voorkomen dat een plaatselijk verbod leidt tot extra belasting van andere doorgaande wegen, heeft de aanpak een regionaal karakter. Het Gewest coördineert de noodzakelijke onderzoeken. De resultaten worden besproken met de verkeerswethouders van de betrokken gemeenten. Daarnaast vindt overleg plaats met Rijkswaterstaat, de Provincie Utrecht en de politie.