Subsidie voor handhaving vrachtwagenverbod
publicatiedatum: dinsdag 1 juli 2008
De provincie Noord-Holland heeft op 24 juni een subsidiebedrag van
EUR 37.500,- beschikbaar gesteld voor de handhaving van het nachtelijk
vrachtwagenverbod. Hiermee is een volgende stap gezet op weg naar een
verbod voor doorgaand vrachtverkeer in de nachtelijke uren. Hilversum,
Bussum, Laren en Wijdemeren hebben zich eerder voorgenomen zo'n verbod
op enkele hoofdroutes in te stellen om de overlast voor omwonenden te
beperken.
Voor de handhaving van het verbod is in het Integraal
BereikbaarheidsPlan Hilversum e.o. (IBP) een totaalbudget gereserveerd
van EUR 200.000,-. De provincie stelt nu het eerste deel van dit
budget beschikbaar voor de inzet van wegbeheerder en politie.
Handhaving is een belangrijke voorwaarde om vrachtwagenverbod in te
realiseren.
Meerdere belangen afwegen
Bij de invoering van het nachtelijk vrachtwagenverbod hebben de
gemeenten met meerdere belangen rekening te houden. Zo moeten de
lokale winkels en bedrijven bevoorraad kunnen worden en moeten lokale
bedrijven die beslist 's nachts voor vrachtwagens bereikbaar moeten
blijven een ontheffing krijgen. Daarnaast moet voorkomen worden dat
andere wegen, die daar niet voor zijn ingericht, als sluiproute worden
gebruikt.
Met vertegenwoordigers van vervoerders en belanghebbende bedrijven
wordt het voorgenomen vrachtverbod besproken om inzicht te krijgen in
de te nemen maatregelen om schade voor het bedrijfsleven te voorkomen.
Het gebruik van vrachtwagens die milieuvriendelijker en stiller zijn
wordt eveneens onderzocht. Dat zou niet alleen in de nachtelijke uren
maar gedurende de hele dag positief uit kunnen pakken.
Verbod vanaf 3,5 ton
Voor de juridische onderbouwing van het vrachtverbod moet nog een
aantal stappen worden gezet. Inmiddels is al gebleken dat een verbod
voor alleen vrachtauto's boven 7,5 ton nauwelijks handhaafbaar is.
Daarom moet het voorgenomen verbod gaan gelden voor vrachtauto's vanaf
3,5 ton. Hiermee wordt voorkomen dat bij eventuele overtredingen
vrachtauto's gewogen moeten worden. Voor deze vrachtauto's staat de
toegestane maximum massa in het kenteken vermeld. Hierdoor is ook
digitale handhaving met camera's mogelijk.
Tellingen verfijnen
Vorig jaar is in Hilversum een groot kentekenonderzoek uitgevoerd. Dit
onderzoek heeft een indicatie opgeleverd over de omvang van het
vrachtverkeer op verschillende wegen in Hilversum. Om de noodzaak voor
een vrachtverbod te onderbouwen is aanvullend onderzoek nodig. De
tellingen moeten verder verfijnd worden.
Een van de volgende stappen is het duidelijk in beeld krijgen van het
aantal lichte en zware vrachtauto's (vanaf 3,5 ton respectievelijk 7,5
ton) dat tussen 0.00 en 6.00 uur passeert. En welk deel daarvan
doorgaand verkeer is.
Als doorgaand verkeer worden vrachtauto's beschouwd die binnen een
kwartier de route hebben gepasseerd. Verkeer met een bestemming in een
van de andere drie gemeenten wordt niet als doorgaand verkeer
beschouwd.
Nadat de wegwerkzaamheden op en rond het Den Uylplein zijn afgerond,
zal het aanvullende onderzoek worden gehouden.
Registratie klachten en metingen
Hoewel o.a. tijdens verschillende bijeenkomsten met enige regelmaat
geklaagd wordt over de overlast van (nachtelijk) vrachtverkeer, heeft
geen permanente registratie van de klachten plaatsgevonden. Het
opbouwen van een klachtenbestand is een van de stappen die op dit
moment worden genomen. Daarbij worden ook gegevens uit gehouden
enquêtes, verslagen van inspraakbijeenkomsten en correspondentie met
bewoners betrokken.
Voor de juridische onderbouwing van het vrachtverbod worden ook
metingen (geluid/milieu) uitgevoerd.
Gewestelijke aanpak
Om te voorkomen dat een plaatselijk verbod leidt tot extra belasting
van andere doorgaande wegen, heeft de aanpak een regionaal karakter.
Het Gewest coördineert de noodzakelijke onderzoeken. De resultaten
worden besproken met de verkeerswethouders van de betrokken gemeenten.
Daarnaast vindt overleg plaats met Rijkswaterstaat, de Provincie
Utrecht en de politie.
Gemeente Hilversum