Opel Insignia: Dubbele première op Londen Motorshow
(7/3/2008)
Opel laat het publiek op de âBritish International Motor Showâ (23
juli â 3 augustus) kennismaken met zowel de vierdeurs- als de
vijfdeursversie van zijn nieuwe vlaggenschip, de Insignia.
De nieuwe Opel Insignia pakt uit met een opvallend en fraai design:
beide carrosserie-varianten hebben een vloeiend, gespierd maar ook
elegant silhouet met de daklijn van een coupé. De ontwerpers van het
nieuwe Opel-model hebben beide carrosserievarianten op elkaar laten
lijken om de eenheid in het sterke design te waarborgen. De lengte
(4830 mm) en de wielbasis (2737 mm) zijn van zowel de vier- als de
vijfdeurs gelijk.
Het brandstofverbruik, de CO2-uitstoot en de rijdynamiek van de
Insignia profiteren van de optimalisering van de aerodynamische
eigenschappen, waarvoor het model meer dan 650 uur in de windtunnel
doorbracht. Het resultaat: een onnavolgbare
luchtweerstandscoëfficiënt van 0,27.
Dat zowel de vier- als de vijfdeurs vanaf het begin verkrijgbaar zijn,
is bijzonder belangrijk teneinde de specifieke klantengroepen voor
beide varianten vanaf het begin optimaal te kunnen bedienen. In
Nederland is de verkoopverhouding vier- en vijfdeurs in het voordeel
van de vijfdeurs: driekwart van de klanten bestelde in het recente
verleden een vijfdeurs variant van de voorganger van de Insignia. De
prijzen voor dit nieuwe Opel-model zullen uiterlijk dit najaar bekend
worden gemaakt en eind dit jaar zullen de autoâs in de showrooms
staan.
De Insignia zal vanaf het begin aangeboden worden met een ruim aanbod
aan motoren. Er zullen zeven krachtbronnen beschikbaar zijn, die
allemaal voldoen aan de Euro 5 emissienormen en gekoppeld worden aan
een zesversnellingsbak. Er zijn vier benzinemotoren, van een 115-pk
viercilinder tot en met een V6 met 260 pk. Drie nieuwe turbodiesels
met directe inspuiting, speciaal voor de Insignia ontwikkeld, hebben
een cilinderinhoud van 2,0-liter en maximumvermogens van 110 tot 160
pk. De CO2-uitstoot en aanverwante energie labeling zullen zeer
competitief zijn in het segment.
Het nieuw ontwikkelde chassis kan voorzien worden van het innovatieve,
geïntegreerde FlexRide mechatronic systeem en het geavanceerde
adaptieve 4x4-systeem. De bliksemsnelle verdeling van het koppel over
de vier wielen staat niet alleen borg voor een voorbeeldige
stabiliteit en aandrijving, maar verbetert ook de dynamische
wendbaarheid aanmerkelijk.
AutoRai