Milieuvriendelijk printen: wel woorden, geen daden
AMSTELVEEN, 3 juli 2008 - Nieuw onderzoek naar de kosten en het beheer van printen in opdracht van Canon Europa, marktleider op het gebied van digitale beeldverwerking, toont aan dat weinig bedrijven hun zorgen voor het milieu omzetten in daden als het om printen gaat.
Van de ondervraagden, die binnen Europese bedrijven voor het printen verantwoordelijk zijn, geeft 63 procent aan dat zij de impact op het milieu even belangrijk vinden als de kosten die dit voor hun bedrijf met zich meebrengt. Binnen Nederlandse bedrijven is dit percentage 55 procent. Slechts een kwart (23%) geeft aan dat het milieu ook daadwerkelijk een belangrijke rol speelt bij beslissingen over het printen. In Nederland is dit slechts 15 procent.
"Het onderzoek toont aan dat bedrijven zich duidelijk zorgen maken om het milieu, maar dat zij niet in actie komen," zegt Adam Gillbe, European Solutions Marketing Manager bij Canon Europa.
ICM Research heeft het onderzoek uitgevoerd en daarbij gekeken naar de kosten en het beheer van het printen bij Europese bedrijven van verschillende grootte in 19 Europese landen. Het onderzoek keek ook naar de benadering die meer dan 3.000 medewerkers, verantwoordelijk voor het printen binnen hun organisatie, hanteren.
68 procent van de ondervraagden geeft aan dat hun bedrijf meer voor het milieu kan doen door een effectiever printbeleid te hanteren. Vertegenwoordigers van grotere bedrijven zijn eerder van mening dat zij een milieuvriendelijker printbeleid kunnen implementeren. Nederland ligt ook hier onder het Europese gemiddelde met 48 procent.
"Hoe ouder het printerpark is, hoe milieuonvriendelijker het meestal is", zegt Adam Gillbe. "De oudere machines zijn vaak minder efficiënt wat stroomverbruik en afval aan gebruiksartikelen betreft. Nieuwe machines voldoen aan milieuwetgeving en hebben meer geavanceerde milieuvriendelijke printinstellingen. Door het implementeren van een efficiënt en op het bedrijf gericht printbeleid kan Canon klanten helpen milieubewuster te werk te gaan. Eenderde van de Europese bedrijven (31%) had geen printers met milieuvriendelijke of kostenbesparende instellingen. Nederlandse respondenten geven in 26 procent van de gevallen aan niet te weten hoe ze de instellingen van hun bedrijfsprinters moeten aanpassen.
Spanje, Portugal en Italië lopen voorop. Meer dan driekwart van de bedrijven daar claimt dat zij werken met instellingen die kostenverlagend werken en milieuvriendelijk zijn. Daarentegen geeft ongeveer de helft (48%) van de bedrijven in de UK en 38% in Denemarken, Finland en Noorwegen aan milieuvriendelijke instellingen niet te hanteren. Een effectief printbeleid kan bijdragen aan een groot verschil in verbruik van papier en inkt.
"Een effectief printbeleid bespaart geld en creëert minder afval door het gebruik van efficiëntere apparaten met energiebesparingsmogelijkheden en dubbelzijdig printen als standaard instelling," voegt Gillbe eraan toe. "Beslissingen betreffende ICT en printen zijn niet langer uitsluitend op kosten te baseren. De impact van een bedrijf op het milieu is een topprioriteit voor bedrijven geworden. Bedrijven moeten voor hun printfunctie kritisch nagaan waar zij de efficiency kunnen verbeteren, geld kunnen besparen en tegelijkertijd milieuvriendelijker kunnen zijn."
- EINDE PERSBERICHT -
Over Canon
Sinds de oprichting in 1935 is Canon een toonaangevende leverancier van innovatieve producten en oplossingen op het gebied van Digital Imaging en Informatie Technologie voor consumenten en zakelijk gebruikers. Canon investeert jaarlijks 7,9 procent van de jaaromzet in Research en Development. Canon heeft de ambitie in elke branche waarin het actief is, wereldwijd een nummer één-positie in te nemen. Hiervoor maken wereldwijd meer dan 118.000 werknemers zich sterk. De bedrijfsfilosofie van Canon is Kyosei en betekent 'samenleven en samenwerken voor het algemeen belang'. Deze filosofie klinkt door in Canons missie, doelstellingen en cultuur. Vanuit deze Kyosei-gedachte ondersteunt Canon verschillende initiatieven op maatschappelijk, cultureel en sportief vlak. Meer informatie over Canon is te vinden op:
Noot aan de redactie (