Consumentenbond
---
27 juni 2008
Kwaliteit taxi moet centraal staan
De grote steden moeten eisen kunnen stellen aan de kwaliteit van de
straattaxi, bijvoorbeeld door chauffeurs te verplichten zich te
organiseren in duidelijk herkenbare groepen (zoals bijvoorbeeld de
Yellow Cabs in New York). Taxi's mogen geen ritten meer weigeren, ook
geen korte. Er moet een landelijk, laagdrempelig klachtenmeldpunt
komen en consumenten moeten er zeker van zijn dat zij de juiste prijs
voor een rit betalen. Dat is de reactie van staatssecretaris Huizinga
op de adviezen van de Taskforce Taxi. De Consumentenbond roept de
branche op tot actie om -met lage prijzen en goede kwaliteit- de
consument weer in de taxi te krijgen.
De Taskforce Taxi, waarin ook de Consumentenbond vertegenwoordigd
was, presenteerde donderdag 26 juni zijn aanbevelingen om betere
marktwerking in de taximarkt te bereiken. De herkenbaarheid van de
taxi moet beter, tarieven moeten zowel binnen als buiten de taxi
duidelijk leesbaar zijn en taxi's op een standplaats of die je kunt
aanhouden op straat moeten zijn aangesloten bij een erkende
organisatie of centrale. De branche heeft zijn steun uitgesproken voor
de aanbevelingen van de Taskforce.
Onderzoek
Uit een onderzoek van de Consumentenbond in het voorjaar van 2008
blijkt dat de hoge prijs voor veel mensen een reden is om niet in de
taxi te stappen. Van concurrentie is geen sprake, omdat klanten niet
kunnen kiezen voor een goede taxi tegen een redelijke prijs. Vrijwel
alle taxi's blijken het maximumtarief in rekening te brengen. Aan de
buitenkant valt niet te zien wat een taxi kost en bij klachten of
problemen is deze niet traceerbaar. Daarbij zijn hebben veel klanten
slechte ervaringen op het gebied van onder meer rijstijl,
stratenkennis of onvoldoende beheersing van het Nederlands.