Consumentenbond
---
1 juli 2008
Brandstoftoeslag soms ten onrechte doorberekend
Veel luchtvaartmaatschappijen heffen een toeslag voor brandstofkosten
en verhogen deze wanneer de internationale olieprijzen daar aanleiding
toe geven. Consumenten hoeven zo'n toeslag niet altijd te accepteren.
Bij de Consumentenbond komen regelmatig vragen en klachten binnen over
brandstoftoeslagen. Hieruit blijkt dat deze niet altijd op de juiste
wijze worden doorberekend. De bond zal hiervoor aandacht vragen bij
brancheorganisatie ANVR.
Voor wie een pakketreis heeft geboekt via een reisorganisatie gelden
de volgende regels:
* Zolang nog niet de hele reissom is voldaan mag de reisorganisator
tot 20 dagen voor vertrek de reissom verhogen met een
brandstoftoeslag.
* Na tijdige betaling mag de reisorganisator vanaf 6 weken voor
vertrek de reissom niet meer verhogen.
* Voor chartervliegreizen met een Nederlandse luchtvaartmaatschappij
naar Europese bestemmingen en Middellandse Zeelanden geldt een
prijsgarantie vanaf het moment van boeking. In deze situatie mag
dus nooit een brandstoftoeslag worden geheven.
* Consumenten mogen de brandstoftoeslag afwijzen maar moeten dit wel
binnen 3 werkdagen na bekendmaking doen. De reisorganisator kan
dan de overeenkomst opzeggen en de klant zijn geld terug geven.
Het kan echter ook zijn dat de reisorganisator de reis toch wil
laten doorgaan voor de oude prijs en zelf de toeslag voor zijn
rekening neemt.
Ook wie een `los' lijndienstticket koopt, kan worden geconfronteerd
met een verhoging van de brandstoftoeslag, meestal alleen bij aankoop
of wanneer het ticket nog niet is betaald. Hier is op basis van de
vervoersvoorwaarden doorgaans weinig tegen te doen.
---