Consumentenbond


---


1 juli 2008

Brandstoftoeslag soms ten onrechte doorberekend

Veel luchtvaartmaatschappijen heffen een toeslag voor brandstofkosten en verhogen deze wanneer de internationale olieprijzen daar aanleiding toe geven. Consumenten hoeven zo'n toeslag niet altijd te accepteren. Bij de Consumentenbond komen regelmatig vragen en klachten binnen over brandstoftoeslagen. Hieruit blijkt dat deze niet altijd op de juiste wijze worden doorberekend. De bond zal hiervoor aandacht vragen bij brancheorganisatie ANVR.

Voor wie een pakketreis heeft geboekt via een reisorganisatie gelden de volgende regels:

* Zolang nog niet de hele reissom is voldaan mag de reisorganisator tot 20 dagen voor vertrek de reissom verhogen met een brandstoftoeslag.


* Na tijdige betaling mag de reisorganisator vanaf 6 weken voor vertrek de reissom niet meer verhogen.


* Voor chartervliegreizen met een Nederlandse luchtvaartmaatschappij naar Europese bestemmingen en Middellandse Zeelanden geldt een prijsgarantie vanaf het moment van boeking. In deze situatie mag dus nooit een brandstoftoeslag worden geheven.


* Consumenten mogen de brandstoftoeslag afwijzen maar moeten dit wel binnen 3 werkdagen na bekendmaking doen. De reisorganisator kan dan de overeenkomst opzeggen en de klant zijn geld terug geven. Het kan echter ook zijn dat de reisorganisator de reis toch wil laten doorgaan voor de oude prijs en zelf de toeslag voor zijn rekening neemt.

Ook wie een `los' lijndienstticket koopt, kan worden geconfronteerd met een verhoging van de brandstoftoeslag, meestal alleen bij aankoop of wanneer het ticket nog niet is betaald. Hier is op basis van de vervoersvoorwaarden doorgaans weinig tegen te doen.
---