Royal Haskoning


Royal Haskoning en Van Oord lanceren voorstellen voor kustuitbreiding

3-7-2008

Ingenieurs- en architectenbureau Royal Haskoning en baggerbedrijf Van Oord komen met voorstellen om de veiligheid van Nederland langs de kust te bevorderen, de druk op de Randstad terug te dringen en tegelijkertijd de schaarse ruimte die we hebben nog beter te gebruiken. Dit kan volgens beide ondernemingen op een innovatieve, haalbare manier. Beide ondernemingen hebben deze voorstellen gebaseerd op hun ervaringen opgedaan in Dubai, waar ze al jaren samen werken aan de palmeilanden.

De twee bedrijven hebben de afgelopen maanden gezamenlijk de mogelijkheden van grootschalige kustuitbreiding en een vliegveld in de Noordzee intensief bestudeerd De voorstellen geven antwoord op vragen die in Nederland leven met betrekking tot de veiligheid van de kust als gevolg van de verwachte zeespiegelstijging en het gebrek aan ruimte en de behoefte aan uitbreiding van de natuurlijke leefomgeving in de dichtbevolkte Randstad. De voorstellen voor de kustuitbreiding en het internationale vliegveld in zee zijn gebaseerd op de kennis en ervaring die beide partijen hebben opgedaan in de loop van vele jaren met ontwerp en realisatie van grootschalige landaanwinningsprojecten en kunstmatige eilanden in zee, waaronder recentelijk in Dubai projecten als de Palm eilanden en de Wereld.

Uitbreiding kustlijn

Ten behoeve van de veiligheid van Nederland wordt in dit voorstel de kuststrook 3 km verbreed. Dit resulteert in 250 vierkante kilometer "nieuw land". Voorgesteld wordt om het gefaseerd, van Hoek van Holland naar Den Helder, in circa 25 jaar uit te voeren. Hiervoor is ongeveer 3,8 miljard kuub zand uit de Noordzee nodig.
Als het "nieuwe land" voor een derde deel bestemd wordt voor woningbouw en kantoren en voor de rest natuur- en recreatiegebied, dan kan, zo is door de partijen berekend, het project kosten neutraal worden gerealiseerd. Het idee voor de nieuwe Nederlandse kust bevat een nieuwe duinenrij drie kilometer uit de kust, die bestand is tegen de zeespiegelstijging. Volgens deskundigen zal nog deze eeuw de zeespiegel tussen 60 en 80 cm stijgen.

Vliegveld in zee

Naast de landaanwinning aan de kust bevat het voorstel ook een baanbrekend ontwerp voor een internationaal vliegveld, met innovatieve drijvende en draaibare landingsbanen, op circa 20 kilometer uit de kust. Met dit vliegveld dat 24 uur, 7 dagen in de week operationeel kan zijn, kan Nederland daarmee ook na 2025, als het huidige Schiphol haar maximum capaciteit zal hebben bereikt, zijn belangrijke positie als Gateway to Europe verder uitbouwen. Schiphol blijft de `hub' van waaruit passagiers vertrekken richting vliegveld in zee. Transport vindt plaats met magneetzweeftreinen, die door geboorde tunnels heen en weer rijden tussen de terminals op zee en het huidige Schiphol. Met dit voorstel wordt de Randstad ontlast en de grond rondom Schiphol kan een andere functie krijgen. Bovendien wordt de veiligheid bevorderd en de geluidshinder en luchtvervuiling voor omwonenden van Schiphol teruggedrongen.

"Door denkkracht te bundelen worden nieuwe, innovatieve, creatieve ideeën geboren. De samenwerking tussen Royal Haskoning en Van Oord is het bewijs hiervan", zeggen directeur John van Herwijnen van Van Oord en directeur Jan Bout van Royal Haskoning.

Bekijk doorsnede landaanwinning (PDF)

Meer informatie

Margie Alders
Margie Alders
T +31 (0)24 3284393
E Margie Alders

Van Oord Dredging & Marine Contractors
Bert Groothuizen
T: (010) 4478234
M: 06-22497880
www.vanoord.com