Royal Haskoning
Royal Haskoning en Van Oord lanceren voorstellen voor kustuitbreiding
3-7-2008
Ingenieurs- en architectenbureau Royal Haskoning en baggerbedrijf Van
Oord komen met voorstellen om de veiligheid van Nederland langs de
kust te bevorderen, de druk op de Randstad terug te dringen en
tegelijkertijd de schaarse ruimte die we hebben nog beter te
gebruiken. Dit kan volgens beide ondernemingen op een innovatieve,
haalbare manier. Beide ondernemingen hebben deze voorstellen gebaseerd
op hun ervaringen opgedaan in Dubai, waar ze al jaren samen werken aan
de palmeilanden.
De twee bedrijven hebben de afgelopen maanden gezamenlijk de
mogelijkheden van grootschalige kustuitbreiding en een vliegveld in de
Noordzee intensief bestudeerd De voorstellen geven antwoord op vragen
die in Nederland leven met betrekking tot de veiligheid van de kust
als gevolg van de verwachte zeespiegelstijging en het gebrek aan
ruimte en de behoefte aan uitbreiding van de natuurlijke leefomgeving
in de dichtbevolkte Randstad. De voorstellen voor de kustuitbreiding
en het internationale vliegveld in zee zijn gebaseerd op de kennis en
ervaring die beide partijen hebben opgedaan in de loop van vele jaren
met ontwerp en realisatie van grootschalige landaanwinningsprojecten
en kunstmatige eilanden in zee, waaronder recentelijk in Dubai
projecten als de Palm eilanden en de Wereld.
Uitbreiding kustlijn
Ten behoeve van de veiligheid van Nederland wordt in dit voorstel de
kuststrook 3 km verbreed. Dit resulteert in 250 vierkante kilometer
"nieuw land". Voorgesteld wordt om het gefaseerd, van Hoek van Holland
naar Den Helder, in circa 25 jaar uit te voeren. Hiervoor is ongeveer
3,8 miljard kuub zand uit de Noordzee nodig.
Als het "nieuwe land" voor een derde deel bestemd wordt voor
woningbouw en kantoren en voor de rest natuur- en recreatiegebied, dan
kan, zo is door de partijen berekend, het project kosten neutraal
worden gerealiseerd. Het idee voor de nieuwe Nederlandse kust bevat
een nieuwe duinenrij drie kilometer uit de kust, die bestand is tegen
de zeespiegelstijging. Volgens deskundigen zal nog deze eeuw de
zeespiegel tussen 60 en 80 cm stijgen.
Vliegveld in zee
Naast de landaanwinning aan de kust bevat het voorstel ook een
baanbrekend ontwerp voor een internationaal vliegveld, met innovatieve
drijvende en draaibare landingsbanen, op circa 20 kilometer uit de
kust. Met dit vliegveld dat 24 uur, 7 dagen in de week operationeel
kan zijn, kan Nederland daarmee ook na 2025, als het huidige Schiphol
haar maximum capaciteit zal hebben bereikt, zijn belangrijke positie
als Gateway to Europe verder uitbouwen. Schiphol blijft de `hub' van
waaruit passagiers vertrekken richting vliegveld in zee. Transport
vindt plaats met magneetzweeftreinen, die door geboorde tunnels heen
en weer rijden tussen de terminals op zee en het huidige Schiphol. Met
dit voorstel wordt de Randstad ontlast en de grond rondom Schiphol kan
een andere functie krijgen. Bovendien wordt de veiligheid bevorderd en
de geluidshinder en luchtvervuiling voor omwonenden van Schiphol
teruggedrongen.
"Door denkkracht te bundelen worden nieuwe, innovatieve, creatieve
ideeën geboren. De samenwerking tussen Royal Haskoning en Van Oord is
het bewijs hiervan", zeggen directeur John van Herwijnen van Van Oord
en directeur Jan Bout van Royal Haskoning.
Bekijk doorsnede landaanwinning (PDF)
Meer informatie
Margie Alders
Margie Alders
T +31 (0)24 3284393
E Margie Alders
Van Oord Dredging & Marine Contractors
Bert Groothuizen
T: (010) 4478234
M: 06-22497880
www.vanoord.com